Lasse B Posted February 4, 2017 Share Posted February 4, 2017 (edited) Fråga, kanske dum Såg att på min nya dator, så satt batteriet inbyggt i datorn, kör mest med sladd. Kommer man att sabba batteriet, kan det bli överladdat ? Lasse B Edited February 4, 2017 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 4, 2017 Share Posted February 4, 2017 svar nej.. det är inte farligt och det blir inte överladdat. Tänk dig att du skulle ha en dockningslist där datorn ligger i hela tiden.. datorn klarar det. Däremot så är det rekommenderat att kalibrera batteriet en gång i månaden. Gör som följer: Ladda fullt. Gå till inställningarna och skapa ett nytt energischema där du förbrukar det mesta möjliga. Dra ur sladden, låt nu datorn arbeta så att den stänger av sig själv. Stoppa i sladden och ladda fullt. Gå till energiinställningarna och ställ tillbaka till ditt vanliga energialternativ.. spara. Nu är batteriet kalibrerat igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted February 4, 2017 Author Share Posted February 4, 2017 Blev lite fundersam då sladden sitter i hela tiden, på natten med mera. Så att det inte blir blixt och dunder i rummet, Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 4, 2017 Share Posted February 4, 2017 (edited) Ingen fara.. Hp har en funktion som styr laddningen. Skulle den krångla.. prova att uppdatera bios och chipset.. Du har väl en dvd som du fick med vid leveransen.. Chipset styr moderkortets delar Bios styr hårdvara kort beskrivet... Edited February 4, 2017 by Venoms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted February 4, 2017 Author Share Posted February 4, 2017 Ja. Tack, du räddade kvällen. Andra datorn bytbart batteri. Men det verkar som nya datorerna har inbyggt. Köpte en HP-15 au106.no. Du som är kunnig, vad tror du om den ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 4, 2017 Share Posted February 4, 2017 Den är väl bra.. Har du SSD eller det andra alternativet? Personligen skulle jag välja ssd eftersom man/jag inte behöver så stor lagringsyta när det finns OneDrive eller GoogleDrive att ytnyttja för lagringen och backup för den delen. Jag upplever att de håller batteriet lite längre med ssd.. fast det kanske är en fantasi från min sida.. har inte kollat så noga på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted February 4, 2017 Author Share Posted February 4, 2017 Det sitter en M2 SSD256 GB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 4, 2017 Share Posted February 4, 2017 Jag tror att du blir nöjd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted February 4, 2017 Author Share Posted February 4, 2017 Ja, den verkar vara okej. Har precis avslutat , och gjort en ren installation av datorn, så mycket skit i den, när den är ny. Men nu är den tömd, nyinstallerad. Bra, då kan jag ha sladden i hela dagarna, stämmer det nu. Ha en bra kväll. Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted February 4, 2017 Share Posted February 4, 2017 Kul att det blev nytt! Leksaker är roligt, Lasse! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted February 4, 2017 Author Share Posted February 4, 2017 (edited) Men blev lite irriterad att batteriet var monterat i datorn, andvänder mest sladden. Edited February 4, 2017 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts