Gå till innehåll

Updaterar och startar om automatiskt. efter uppstering?


MAUR24

Recommended Posts

Hur får jag bort så att den inte startar om automatiskt för jag var iväg och hade foobar2000 och hade även defender på som sökte med och ändå så hade den installerat uppdateringar och försökt starta om, men skärmen var bara svart och i högtalarna var det ett jämt digitalt missljud, som att den hängt sig när den försökte starta om? Och inställningar för att skuta upp omstart är borta, trots att jag har win 10 Pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, gsb sade:

Kan du formulera det där lite tydligare? 

Jag menar att jag hade foobar2000 igång som jag använder för att spela upp musik med, men helt plötsligt så hörde jag bara ett oljud från stereon så då gick jag och kollade vad det var som hände och då var skärmen svart och inget hände, så jag startade om datorn med strömknappen och då så började den att konfigurera uppdateringarna, som den tydligen hade installerat  medan jag var i ett annat rum hölls med en annan dator, så tydligen hade den installerat uppdateringar och behövde starta om och det är det jag undrar var man hittar dom inställningarna så den inte startar om själv, utan att man valt att man ska starta om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, du kan inte stoppa omstarter, men du kan tala om att du bara vill ha omstarter när du inte är aktiv.

Du måste då speca när "inaktiva perioden" är under Inställningar / Windows Update / Uppdateringsstatus / Aktiva timmar
Capture1.JPG.1576c8bad3dfdad484cefac94959474e.JPG

Eller så går du in under Inställningar / Windows Update / Uppdateringsstatus / Omstartsalternativ. Där kan du speca när du vill atgt datorn ska starta om:
Capture2.JPG.044163699d65925a93b20bec707c5ed6.JPG

 

(Tips: Använd gärna punkt, komma och stor bokstav i början på mening så blir det lättare att förstå vad du menar.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 månader senare...
14 timmar sedan, Petrax sade:

Min dator startar om utan att det är uppdateringar på gång. Oavsett vad jag håller på med på datorn. Kan det vara samma slags problem som i den här tråden?

Ligger felet isf i W 10 eller i min dator?

Det kan vara ett kritiskt systemfel så att Windows eller en drivrutin kraschar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova till börja med  att starta Kommandoprompten (Kommandotolken) klicka på förstoringsglaset bredvid start och skriv kommandotolken, högerklicka välj starta som Administratör och skriv    sfc /scannow   lägg märke till att det är ett mellanslag, klicka på enter, genomsökningen kan ta en stund

 

HANS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Petrax sade:

Jag hittar inte systemfel. Hur bär man sig åt för att hitta och åtgärda det..?

Du kan stänga av att datorn ska startas om vid systemfel så här:

Tryck på förstoringsglaset bredvid start/Windows-knappen.
Skriv in System.
När System kommer upp i listan ovanför, klicka på det.

Det nya fönstret bör se ut ungefär så här:

5a511b7a2f7ca_Skrmklipp.PNG.975424647eb93d5a269495a875b6127b.PNG

Där klickar du på Avancerade systeminställningar i vänsterkolumnen.
Sedan under rubriken Start och återställning klickar du på Inställningar.
I det nya fönstret tar du bort bocken framför texten Starta om automatiskt.
Spara genom att trycka på OK.
Starta om datorn.

Om dina omstarter beror på ett systemfel kommer datorn inte längre att startas om när ett sånt inträffar utan en skärmbild med felmeddelande visas i stället och sen får du manuellt stänga av datorn (och sätta på den). Men om datorn fortfarande startas om är det något annat problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...