Jump to content

Filer går ej att kopiera

CGD

Recommended Posts

Jag håller på att kopiera flertalet filer från en disk till en annan. Många filer går bra men så kommer det filer som ej går att kopiera. Inte nog med det, hela datorn vill gärna gå i baklås och kräver att jag gör en tvingad rebot. Trycker på knappen på lådan helt enkelt. Vanligtvis är det så att filen går att köra. Nu är det mest musik och videofiler. Så vad är det som stoppar mig och hur ska jag göra för att kunna kopiera filerna?

Är det så att hårddisken är dålig och behöver bytas ut?
För om det är problem med att läsa vissa områden på disken kan det bli så när Windows försöker och försöker läsa om och om igen.

Ett program som spelar upp musik eller video kanske inte bryr sig så mycket om att en bit här och där inte går att läsa för det låter resp. ser tillräckligt bra ut ändå.

Kan uppspelningsprogrammet spara om filen på ett nytt ställe?

Den första hårddisken som jag prövade på var en Samsung 500 GB SSD. Helt felfri vad jag kan se. Jag prövade sedan att kopiera allt till en annan vanlig hårddisk. Det fungerade klart bättre men det blev ändå stopp då och då. Efter att ha letat efter vid vilken fil det stoppade kom jag fram till att det var korrupta bildfiler. Det gick inte att öppna dessa filer. Så nu kopierar jag bara en eller ett par kataloger i taget och kan då lättare hitta felaktiga filer. När jag då raderat dem fungerar kopieringen igen. Ända tills nästa stopp kommer. Sedan undrar jag ju lite varför filerna har blivit korrupta.