Gå till innehåll

Är Microsofts säkerhetsuppdateringar "boven" i dramat?


Recommended Posts

Jag har berört det här problemet på ett annat ställe på denna sajt (https://www.alltomwindows.se/topic/30192-kan-ett-antivirusprogram-hindra-mig-fr%C3%A5n-att-bes%C3%B6ka-en-online-shop/#comment-229440) men jag tror nu att jag inte hamnade helt rätt den gången. Visserligen är det ett säkerhetsrelaterat problem, men inte riktigt på det sättet, som jag trodde först. Det har inte med antivirus-program att göra. Det är helt klart idag.

Det här är vad som hänt.

Fr o m den 9 februari i år kan jag inte längre komma åt online-handeln på Coop’s sajt. Jag kan utan problem handla i andra online-affärer men inte hos Coop. Jag kan logga in på mitt Coop-konto (se mitt saldo, mina poäng m.m. sådant) men jag kan inte handla några varor. Jag trodde först att det kunde vara ett problem med antivirusprogram men det tror jag inte idag. Jag har haft möjlighet att testa min åtkomst till Coop på sammanlagt 4 olika maskiner och det var en intressant erfarenhet.

Jag har testat med följande inställningar:

1)Windows 10 stationär dator (Edge 38, Internet Explorer 11 och Chrome 56 som browsers),

2) Windows 7 stationär dator, tillhörig en granne (Internet Explorer 11 och Chrome 56 som browsers),

3) Windows 7 laptop (Internet Explorer 11 och Chrome 56 som browsers), samt

4) Windows XP i virtuell miljö i respektive Windows 10- samt Windows 7-datorer. Windows XP har där haft Internet Explorer 8 och Chrome 48 som browsers.

Det är viktigt att påpeka att alla 4 datorerna har helt olika säkerhetslösningar. Windows 10 har Bullguard, Windows 7 nr 1 har Bitdefender, Windows 7 nr 2 har Avast Pro och Windows XP har Malwarebytes Antimalware Free.

Det som gjort att jag kommit att fundera på Microsofts säkerhetsuppdateringar är det faktum att jag inte kan komma åt Coop på vare sig Windows 10- eller någon av Windows 7-datorerna. MEN jag kan komma åt Coop med alla dess funktioner i den virtuella Windows XP-datorn och det oavsett om jag går in i XP på Windows-10-datorn eller på Windows-7-laptopen.

När jag får tillgång till hela online-affären med möjlighet att välja och handla varor är det genom att ange mitt POSTNUMMER. Man skulle kunna säga att postnumret är min nyckel till affären och vad som avgör vilket sortiment jag har tillgång till. Innan jag blev avstängd från online-handeln i Win10- och Win7-datorerna kunde jag ange vilket postnummer jag ville för att se olika sortiment men efter att felet inträffat, så finns visserligen mitt postnummer angivet i min profil, men jag kan inte ändra det. Det är som om hela den funktionen är låst.

Eftersom Windows 10 och fortfarande Windows 7 tar emot säkerhetsuppdateringar från Microsoft men inte Windows XP, kan det vara så att en säkerhetsuppdatering installerats på datorerna, som av någon anledning inte accepterar det script, protokoll eller certifikat (eller vad det nu kallas på ert avancerade språk) som styr postnummerfunktionen?  Och om så är fallet hur skall jag göra för att få datorerna att inte blockera sajten i fortsättningen? Jag kan inte se genom att bara leta igenom de säkerhetsuppdateringar som kommit i februari, vilken som skulle kunna ha åstadkommit detta.

En liten blänkare fick jag vid ett besök på Windows XP, men den varningen försvann snabbt och sidan blev tillgänglig i alla fall. Jag bifogar en bild över varningen.

Tack på förhand för synpunkter!! :rolleyes:  Ledsen om jag varit långrandig men jag måste ju beskriva problemet så detaljerat som möjligt.

coop.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

21 minuter sedan, Cecilia sade:

Har du försökt med att ringa Coops kundservice?
https://www.coop.se/Globala-sidor/Kundservice/
Om det beror på ökat säkerhetstänkande i webbläsarna borde fler ha råkat ut för det och kundservice borde veta hur man kommer runt det.

Jag började naturligtvis där. Jag har ringt och jag har skrivit och de verkar fullständigt oförstående och ointresserade. Under den tid jag kämpat med problemet har tydligtvis ingen annan kontaktat dem i ärendet och de har hänvisat mig till egna lösningar. Jag har förgäves bett om att få tala med en IT-tekniker men även det tycks vara helt omöjligt, vilket för mig är en gåta. Har man en online-tjänst som man erbjuder allmänheten så borde man väl i rimlighetens namn också ställa upp med teknisk service. Men det är tydligen inte Coop's mål. J hade önskat att det fanns en online-affär med lika bra priser och urval som de, men det finns inte ännu. Där är många aktörer på banan och fler på väg in, men prismässigt slår ingen Coop idag och det vet de väl om. Tyvärr. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoWa har väl kommit med en del tips i forumet när det gäller ökad säkerhet i webbläsare, t ex stänga av gamla SSL-protokoll. Har du följt sådana?

Har du prövat med InPrivate-surfning som det kallas i Internet Explorer och motsvarande i andra webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Cecilia sade:

JoWa har väl kommit med en del tips i forumet när det gäller ökad säkerhet i webbläsare, t ex stänga av gamla SSL-protokoll. Har du följt sådana?

Har du prövat med InPrivate-surfning som det kallas i Internet Explorer och motsvarande i andra webbläsare?

InPrivate-Surfing har inte hjälpt. Det har jag försökt med tidigare. Jag skall se om jag kan finna JoWa:s poster i ärendet. Tack! :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...