Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej,

Jag har en liten fundering kring hur det fungerar när ett antivirusprogram sätter filer i karantän. Kommer filerna som hamnar där fortfarande att finnas kvar på datorn i oförändrad form men bara flyttas till en speciell mapp där filerna isoleras från att köras? Och hur länge ligger de vanligtvis kvar där om man kommer på att man vill återställa filerna t.ex. för att filer som faktiskt inte är skadliga har flyttats dit? Jag kör Norton Internet Security och som jag tycker att det verkar så hamnar alla misstänka filer det hittar just i karantän, dvs. de raderas inte från datorn. Senast jag körde en full systemskanning så flyttades dessutom ett helt oskyldigt program jag själv skrivit i en programmeringskurs till karantän, vilket känns lite märkligt. Som tur var gick det att återställa filen.

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

1. Ja men vissa antivirusprogram använder (åtminstone använde) en krypterad mapp och då blir ju filerna krypterade, dvs förändrade.

2. Varierar mellan olika antivirusprogram och jag vet inte hur Norton gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...