Gå till innehåll

Disk med RAW format går ej att formatera


Recommended Posts

Postad (redigerade)

När jag startade maskinen så går det helt plötsligt att komma åt min 2TB USB-disk. Den har (innan jag började pilla) haft formatet RAW. Har dock efter försök med olika SW försökt göra det möjligt att formatera den & göra den tillgänglig. Tidigare data på disken skippar jag, vill bara kunna använda den igen.

Disken är en USB-disk Iomega på 2TB. Vilka trix finns för att fixa den igen?

Disk6.jpg.6edc895871c51fb6697f2fb882b6e882.jpg

Ny status, RAW igen?

 

Disk6x.jpg

Redigerad av Appcon
Ny status = RAW
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du kan använda "Diskpart", finns i windows. (administrativ behörighet)

Öppna en kommandprompt och skriv: diskpart

skriv: list disk

skriv: select disk x   (x = din disk) var extremt noga med att du väljer rätt disk

skriv: list volume 

skriv: select volume 1 (om volume 1 = raw)

skriv: format quick fs=ntfs

exit

Kontrollera i Windows att du ser den..

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Vad finns det för menyval att välja på när du högerklickar på disken/partitionen?

Fungerar disken i en annan dator?

Menyval enligt bilderna. Svar nej, funkar inte på annan dator.

Högerklick på part.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Venoms sade:

Du kan använda "Diskpart", finns i windows. (administrativ behörighet)

Öppna en kommandprompt och skriv: diskpart

skriv: list disk

skriv: select disk x   (x = din disk) var extremt noga med att du väljer rätt disk

skriv: list volume 

skriv: select volume 1 (om volume 1 = raw)

skriv: format quick fs=ntfs

exit

Kontrollera i Windows att du ser den..

Körde igenom ovanstående rekommendation utan att komma åt disken. Går ej att formatera ......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Appcon sade:

Körde igenom ovanstående rekommendation utan att komma åt disken. Går ej att formatera ......

Om du startar på en WinPE dvd eller startar i felsäkert läge och öppnar cmd i admin läge? Det ska fungera, har gjort det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din vänstra bild har du ett val om att ta bort volymen och det borde vara samma sak som att ta bort partitionen. Vad händer när du gör det?

Om det inte går bra kan det vara bra att se vad som visas när du väljer Egenskaper i båda menyerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Venoms sade:

Om du startar på en WinPE dvd eller startar i felsäkert läge och öppnar cmd i admin läge? Det ska fungera, har gjort det själv.

När jag körde "quick format" så fick jag följande fel från DiskPart ->   "Felaktig parameter" "See system event log for more information".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-04-08 at 00:10, Cecilia sade:

I din vänstra bild har du ett val om att ta bort volymen och det borde vara samma sak som att ta bort partitionen. Vad händer när du gör det?

Om det inte går bra kan det vara bra att se vad som visas när du väljer Egenskaper i båda menyerna.

 

On 2017-04-08 at 00:10, Cecilia sade:

I din vänstra bild har du ett val om att ta bort volymen och det borde vara samma sak som att ta bort partitionen. Vad händer när du gör det?

Om det inte går bra kan det vara bra att se vad som visas när du väljer Egenskaper i båda menyerna.

Har nu laborerat en del med denna & en annan "lömsk" disk. När jag initierar disken på nytt så får jag CRC-fil. Betyder det att disken är bortom all hjälp?

CRC-fel.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också vara någon dålig kabel på vägen eller kanske elektroniken i hårddiskskalet som gör om från USB till diskens egna SATA-anslutning. Har du möjlighet att öppna skalet (kabinettet) och ansluta hårddisken internt i en dator eller externt med ett annat kabinett/adapter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är några..

http://www.supertalent.com/datasheets/Resetting USB drive using Windows Diskpart-V1.pdf

I Diskpart, jag missade lite.. sorry.

"diskpart"
"list disk": all disks will be displayed.
"select disk n": n means the disk number of your external hard drive which contains RAW partition
"clean": remove all partitions.
"create partition primary"
"active"
"format FS=NTFS quick"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Venoms sade:

Här är några..

http://www.supertalent.com/datasheets/Resetting USB drive using Windows Diskpart-V1.pdf

I Diskpart, jag missade lite.. sorry.

"diskpart"
"list disk": all disks will be displayed.
"select disk n": n means the disk number of your external hard drive which contains RAW partition
"clean": remove all partitions.
"create partition primary"
"active"
"format FS=NTFS quick"

Meddelandet jag fick (CRC-fel) är det tecken på att disken är dör lr?

Dsikpart_Clean.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova även att köra från Administrativ behörighet kommandoprompt: CHKDSK X: /f     (X = din disk) (f = fixa fel om det finns några)

 

Som Cecilia frågade efter, sitter din disk i ett kabinett? Om den gör det, montera ur den och sätt den som en extra disk i datorn.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

 

@ Cecilia: Det är en fristående USB-disk.

Har köpt MiniTool Partition (MTP) Wizard Pro och funnit följande:

1. MTP hittar disken (NTFS), se bif bild "MiniToolPar..." nedan:

MiniToolPartition.thumb.jpg.e2b41abdaf371e8a3cfcae40c634bf45.jpg

och sedan!

2. När jag använder "Explore Partition" ja då ser jag foldrarna & de scannade (flera 100) filerna jag vill åt.  Se bild "PartExxplorer" nedan:

PartExplorer.jpg.f0b939bffa5e48432c77e2934e97b592.jpg

Om jag sedan försöker ändra (assigna) disken en bokstav ja då dyker den i MPT som BAD DISK.

Ja, ja, jag "kämpar" vidare......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inifrån Minitool kopiera filerna till något annat ställe?

När det gäller Eventloggen så menar nog Venoms just det som hamnar där när du skriver Clean i Diskpart (ditt inlägg 17 april). Men läs gärna https://www.tenforums.com/drivers-hardware/27239-usb-drive-seen-device-mgr-but-not-pc-event-id-441-kernel-pnp.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag kan se foldrar & filer & även kan navigera runt i trädet så går det tydligen inte att komma åt filinnehållet.

Nu krånglar även MiniTool för mig. Efter att startat om maskinen så går det inte att starta MiniTool. Det frågar hela tiden efter licensen. När jag om & om igen skriver in licensnumret så får jag till svar att den redan är registrerad. Betalade $39 för appen som nu inte startar. Har försökt nå leverantören så jag sitter & väntar.

F.ö. så har jag nu plockat ur disken från USB-skalet & skall montera den i en PC. Har också på din inrådan testat olika USB-kablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det fungera när man kopplar in en t.ex. usb3 (blå) i en usb1 eller usb2 port eftersom usb3 är en nyare standard och ibland inte läser äldre diskar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...