Gå till innehåll

Vista som snart ska "dö" Vad Göra Nu ??


Sandstone50

Recommended Posts

Fick just syn på rubriken att Vista ska dö snart och fick för mej att ta fram en liten dator som jag inte använt på länge med just Vista installerat.

Tog genast tag i att rensa datorn från ALLT- till fabriksinställning, men vad kan jag göra nu ?? Känns ju som en liten utmaning :), men behöver hjälp...

SÅ, vad kan jag göra ?? Kan man uppdatera till Windows 10 ?? Eller måste Vista bort först ?? Kan jag kopiera Windows 10 från min nyaste dator och använda ?

Denna lilla Vista, bara 13" är ju i storleken jättebra för resor om man vill ha större skärm än telefonen. Så tips please, please, please !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Cecilia, det är väl just det jag har hunnit läst mej till,

men det skrivs ju också en massa om att man borde/måste gå via W7 eller W8

innan man uppgraderar till W10, men det kan man alltså slippa/ hoppa över då ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att uppgradera från Vista till Windows 10 utan man måste göra en ren installation, men det ska väl inte vara något problem eftersom du just gjort en fabriksåterställning. De fall där det skrivs om att gå via W7 eller W8 gäller väl att göra en uppgradering där man vill behålla sina egna filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, då ska jag bara se om jag hittar mera info om hur man går till väga- jag brukar ju kunna strula till det B).                                                                             

Man skulle inte kunna klona hela "huvud"datorn man normalt jobbar i, spara på ett usb och köra in i  lilla datorn, vilket ju iofs skulle vara suveränt,                                      för då skulle jag ju ha samma info i båda datorerna. Skulle det fungera ?? Eller ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte klona en Windows-installation från en dator till en annan eftersom de installerade drivrutinerna då inte längre är de korrekta. Datorerna behöver också varsin licensnyckel för Windows 10.

Observera att det finns inga garantier för att Windows 10 kan fungera i en dator som är så gammal att den levererades med Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förståeligt....låter nästan som om man borde skrinlägga aktiviteten och köra så länge det går på Vista, för det är väl bara uppdateringar och support som försvinner ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...