Gå till innehåll

dags för vårstädning?


Cacke

Recommended Posts

Menar du att du tror att det finns något skadligt program i datorn eftersom du postar i forumet för sånt?
För att ta bort skadliga program är det bra att börja med antivirusprogram och anti-malware-program som Malwarebytes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skanna i felsäkert läge för säkerhets skull samt kolla upp datorn med Malwarebytes och med Esets online-skanner. Om inget av programmen hittar något skadligt beror knappast dina problem på det i alla fall.

Seg dator kan man få av dålig hårddisk så se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man kopiera in nya system filer till Windows 10 om man har installerat de då de kom ett erbjudande om att de var gratis. Jag har ingen skiva. 

De går inte att skanna färdigt i något av lägena vanligt läge, felsäkert läge och f l med internet. Körde nod32 online scan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med Malwarebytes?

Du kan hämta installationsfilen mm för Windows 10 på sidan https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Men du kan börja med att köra systemfilsgranskaren SFC för att se om det är något enkelt fel (bäst i felsäkert läge utan nätverk): https://support.microsoft.com/sv-se/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system-files

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malwarebytes gick igenom när man körde treat scan i felsäkert läge men eset nod32 fastna i felsäkert läge men i normalt läge med de förvalda inställningarna verkar de fungera.

Räcker de med att skriva sfc i cmd? minns inte för de var så länge sen jag reparerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står vad du ska skriva på sidan jag länkade till.

Men verkar inte handla om skadliga program så jag föreslår att du kontaktar moderatorn, t ex genom att rapportera första inlägget i tråden, och be att få tråden flyttad till forumet för Windows 10 i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man med hjälp av datorprogram laga fel på hårddisk eller göra så att den inte sparar i bad sectors för jag kör just nu emsa diskcheck v. 1.0.0.77 som har bearbetat 16% av min hårddisk och hittat 275 errors sen vet jag inte om de är fel på hd eller i filerna på hdn. Jag har win 10.     

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är fysiska skador på hårddisken, t ex typ en repa, kan man ju inte laga det med ett program. När man kör chkdsk (Diskkontroll) med rätt parametrar så kommer dåliga sektorer att flaggas som sådana och inte användas mer. Emsa diskcheck känner jag inte till utan jag rekommenderar att du använder disktillverkarens eller datortillverkarens testprogram för hårddisken.

Tänk på att t ex chkdsk kan göra att filer som är lite skadade blir helt omöjliga att läsa (kan tas bort).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Now is a good time to make sure you have a current backup of your important data.
Unfortunately, your Seagate product has failed an important diagnostic test, possibly caused by problem sectors which are difficult to read.  Seagate recommends that you run SeaTools for DOS, which has the ability to repair most problem sectors.  SeaTools for DOS may be able to save you from the inconvenience and down time of exchanging the drive.  For more information on this subject see our online FAQ:
 
Kan man laga hdn med seatools for dos och finns de risk att allt på min hd försvinner?
Vad kostar en hd idag?
Ska jag köpa en dator eller platta istället? både datorn och min platta är gamla.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att SeaTools for DOS kan felmarkera sektorer så att de inte används av Windows. Dock när man väl har börjat få dåliga sektorer så har de en tendens att sprida sig.

Hårddiskar för stationära datorer: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=v2227&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
För bärbara: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2226&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Det är ju bara du som kan avgöra om du vill betala för en ny dator eller platta eller fixa med en gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...