Gå till innehåll

Lagringstid för mekanisk hårddisk


Recommended Posts

Hej,

Finns det några riktlinjer för hur länge man bör använda en extern hårddisk avsedd enbart för backup oavsett hur lite driftstimmar den har? Dvs. kommer disken så småningom att tappa börja data enbart av ålder även om den totala driftstiden är väldigt låg? Och ifall man byter ut disken och kopierar över de gamla säkerhetskopiorna till den nya disken, finns det då något sätt att avgöra om det kopierade innehållet är intakt och inte har en massa bitfel som gör att säkerhetskopian man fört över till den nya disken i praktiken är oanvändbar? Jag menar att om den gamla disken redan börjat tappa data så kommer man ju eventuellt helt ovetandes att kopiera över trasiga säkerhetskopior till den nya disken och därmed invaggas i falsk tro att man nu har säkrat upp sina data från den gamla disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar kan vara dåliga redan vid köpet eller hålla bra i väldigt många år, det går alltså inte att säga att de behöver bytas ut efter en viss tid. Hårddisktillverkarna har tagit fram testprogram som man kan köra för att kolla status på hårddiskarna, de programmen kan visa vissa problem men inte allt så en hårddisk kan krascha i morgon även om testprogrammet säger att allt är bra idag.

Filer sparas med checksummor som inte kommer att stämma om det har blivit ett eller flera bitfel i filen och då kommer filkopieringsprogram att vägra kopiera eller varna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för ditt svar! Det jag tänker på är också om lagringsmediet i sig förstörs enbart av ålder och inte bara av slitage eller att man råkat få tag i ett dåligt exemplar som uppvisar mekaniska problem redan efter kort tid. Jag tänker t.ex. på att det magnetiska lagret kanske tappar sina egenskaper så att disken till slut tappar data bara av att ligga helt oanvänd i en byrålåda. Om detta händer skulle det väl också innebära att inte ens Ibas skulle kunna återskapa data. Men det kanske rör sig om evinnerligt lång tid innan en hårddisk tappar data enbart av åldersskäl?

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 år senare...
On 5/2/2017 at 10:18 PM, andreas72 said:

Tack för ditt svar! Det jag tänker på är också om lagringsmediet i sig förstörs enbart av ålder och inte bara av slitage eller att man råkat få tag i ett dåligt exemplar som uppvisar mekaniska problem redan efter kort tid. Jag tänker t.ex. på att det magnetiska lagret kanske tappar sina egenskaper så att disken till slut tappar data bara av att ligga helt oanvänd i en byrålåda. Om detta händer skulle det väl också innebära att inte ens Ibas skulle kunna återskapa data. Men det kanske rör sig om evinnerligt lång tid innan en hårddisk tappar data enbart av åldersskäl?

Lagra datafiler och kort m.m  i en molntjänst som t.e.x. Google Drive eller på Arkiv skivor Delkin devices eller Mdisk. 

/Anna Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Anna Maria sade:

Lagra datafiler och kort m.m  i en molntjänst som t.e.x. Google Drive eller på Arkiv skivor Delkin devices eller Mdisk. 

/Anna Maria

 

Försök gärna hålla dig till trådens ämne och i detta fall då just om lagringstid för mekaniska hårddiskar.

Cecilia
Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...