thomcats Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Mitt antivirus - Bullguard - har plötsligt börjat att blockera HelpPane.exe och varje gång jag öppnar datorn, så kommer ett meddelande om att Bullguard har satt HelpPane i karantän. När jag tittat runt lite på nätet, så har det verkat som om detta varit ett problem, som i första hand drabbat Windows 7-datorer. Jag har idag Windows 10, så jag undrar hur jag skall reagera på meddelandet. Har sökt med Bullguard och inte fått några andra indikationer på att det skall finnas virus i datorn. För säkerhets skull, så har jag också sökt med Malwarebytes Anti-malware, som inte heller funnit något olämpligt i min dator. Det är lite irriterande med denna pop-up om karantänen, särskilt som jag måste klicka bort det varje gång. Om HelpPane är ett ofarligt program, bör jag då konfigurera Bullguard till att acceptera det? Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Du bör skicka in filen till Bullguard för kontroll och Robert beskriver hur du gör det här: https://www.bullguard.com/sv/forum/15/how-to-report-false-positives_96525.html Om det är ett falsklarm kommer då Bullguard att ändra sina definitioner så att antivirusprogrammet slutar att reagera på filen. Kontroll på virustotal-sidan är förstås bra att göra först som du redan har tipsats om: https://www.tenforums.com/antivirus-firewalls-system-security/84577-helppane-exe-virus.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomcats Posted May 17, 2017 Author Share Posted May 17, 2017 Ja, nu har jag testat den på Virustotal och den får 0 träffar på 61 olika engines, så där hittar man inget fel på filen. Emellertid har jag också blivit tipsad om att där har förekommit en patch relaterad till HelpPane i detta sammanhang som är daterad någon gång i slutet av Mars: "It appears that there is a vulnerability that has been patched by MS for this issue:CVE-2017-0100 : A DCOM object in Helppane.exe in Microsoft Windows 7 SP1; Windows Server 2008 R2; Windows 8.1; Windows Server 2012 Gold " Jag har varit inne och tittat på denna sida och försökt förstå innehållet. Det tycks handla om "Improper Identification". Har det släppts en patch för detta, så borde jag ju ha den, för jag har inte missat en enda uppdatering och kollade senast för bara några minuter sedan och där fanns inga nya uppdateringar för mig att hämta. Om det finns en manuell patch att ladda ned, var tror du att jag kan finna den? Finns ingen sådan att få, så får jag väl ändå anmäla till Bullguard. Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Ska inte vara något problem med att du har en gammal version av filen om du har installerat någon Windows-uppdatering sen mars. Se till att ditt antivirusprogram är uppdaterat och om det fortfarande klagar så skicka in filen till Bullguard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomcats Posted May 20, 2017 Author Share Posted May 20, 2017 On 2017-05-17 at 16:40, Cecilia sade: Ska inte vara något problem med att du har en gammal version av filen om du har installerat någon Windows-uppdatering sen mars. Se till att ditt antivirusprogram är uppdaterat och om det fortfarande klagar så skicka in filen till Bullguard. Hej igen, Har nu anmält HelpPane.exe som en "false positive" till Bullguard och allt är nu lugnt och fridfullt igen. Virustotal var en bra sajt att ha tillgång till! Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.