Gå till innehåll

Alternativ till w7 starter


bonusvita

Recommended Posts

Jag har en gammal dator som är byggd och installerad för och med windows 7 starter. 

Tyvärr har datorn blivit ominstallerad ett gäng gånger med uppgraderingar, linux och nu tillbaka till w7 starter.

Med linux blir datorn fruktansvärt långsam, nästan så långsam att man börjar misstänka att något är fel eller att den har kraschat. med w7 home blir datorn även då väldigt långsam för hårdvaran klarar inte av den högre kapaciteten. Och med w7 starter så vill windows uppdatera till w10 eller så finns det inte längre några uppdateringar vilket enligt deras språk innebär att datorn är ömtålig och i riskzon för krasch och andra otrevligheter...

Nu har jag inte kvar orginalskivan till w7s, så jag var tvungen att leta upp en annan installation, och den råkade tydligen vara på tyska och mitt serienummer accepterades inte. Skulle vilja få tag på en orginalinstallation till w7 svensk utan regnummer och som accepterar mitt serienummer.

Men finns det verkligen inte längre några alternativ till w7 starter? Ok, jag vet datorer kostar inte många pengar idag och gamla grejer som denna lilla Acer AspireOne är bättre att pensionera. Men jag vill ändå göra ett försök till alternativ... Och idag sitter jag med en installation som jag inte förstår då tyska inte är min starka sida...

Så vad kan jag göra? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag föreslår en Linux Mint 18.. Den funkar hyfsat till en sådan. Jag har en gammal Samsung N220 som också körde starter. Den går aldeles utmärkt med minten. Mint finns på svenska och är gratis. 

 

edit.

Annars har jag en starter edition av w7 någonstans, men linuxen är bättre

Redigerad av Venoms
tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många distributioner av Linux, och även varianter av Linux Mint, och en del är tunga för datorn medan andra är lätta, dvs ställer olika krav på processorstyrka och minnesmängd. Hur är din dator utrustad, särskilt när det gäller RAM-minne?

https://en.wikipedia.org/wiki/Acer_Aspire_One

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade linux ubuntu ombord, men det var väl den maxade versionen, för det tog evigheter att få datorn att reagera...

Datorn har 2 gb ram, intel atom n450, 1.66 ghz, 512 kb cashe, 32 bit, 250 gb hdd, 10.1 led skärm, wi-fi

Jag ska ta och pröva mint, om det kan passa!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xubuntu är också ett jättebra alternativ. Min yngsta dotter hade det på en liten dator (N220) och trivdes alldeles utmärkt med den. Hon kunde göra allt som unga flickor vill göra.. typ lyssna på musik, snappa, instagram etc. Även den är superenkel att installera.

Minten för mig funkade kanon eftersom jag kunde koppla ihop min HK bt högtalare till datorn och lyssna på spotify och annan streamad musik. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ha skype till någon av alla dessa?

På ubuntu´n som jag installerade först, så fick jag alla skrivbordsikoner i en list till vänster, det gick inte lägga några ikoner på skrivbordet, och datorn är ju så liten och skärmen likaså, så ikonerna i listen blev nästan jobbiga, utöver det så hade man en list neråt och en list uppåt, så en liten skärm blev ännu mindre... Nu kan man säkert via någon bra lösning lägga dem på skrivbordet, men så långt kom jag inte då allting bara var extremt trögt och jobbigt. Skype gick inte att installera då min dator är en 32-bitars och till ubuntu fanns det som minst bara 64-bitars. 

Jag tänkte ha denna lilla dator ute på landet, den är liten och behändig och passar perfekt för ändamålet där, detta för att slippa släpa min stora dator fram och tillbaka. Där behöver jag bara ha tillgång till youtube, p4+, email, word och skype! Jag kan där koppla upp den till min tv och större högtalare. Jag kommer inte spela på den, möjligtvis kanske lösa lite quiz via nätet, men ingenting annat... Skype använder jag för att ringa till mina nära och kära, då vanlig mobiltelefon har dålig täckning därute

Men datorn bör vara någorlunda snabb, någorlunda modern och uppdaterad och säker, och klara av allting som jag ber den om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skype finns i Ubuntus förråd, för 32- och 64-bit. Skype 5.x är dock endast för 64-bit, tror jag. Chrome och Opera (46+) är andra program som endast finns för 64-bit.

Det skrivbord du beskriver är Ubuntu med Unity. Man kan välja att listen till vänster skall döljas då man inte pekar på den.

Nedtill finns ingen ”list”. Upptill finns en panel, som dock sammanfogas med ett maximerat fönsters namnlist, så då stjäl den inte utrymme på höjden. Den försvinner helt då ett program körs i helskärmsläge.

LDXE och Xfce har annat upplägg och utseende. F.ö. kommer GNOME Shell att ersätta Unity i Ubuntu 17.10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-05-26 at 12:58, Venoms sade:

Vart leder den länken? För ingenting händer när jag klickar på den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-05-26 at 11:14, JoWa sade:

Skype finns i Ubuntus förråd, för 32- och 64-bit. Skype 5.x är dock endast för 64-bit, tror jag. Chrome och Opera (46+) är andra program som endast finns för 64-bit.

Det skrivbord du beskriver är Ubuntu med Unity. Man kan välja att listen till vänster skall döljas då man inte pekar på den.

Nedtill finns ingen ”list”. Upptill finns en panel, som dock sammanfogas med ett maximerat fönsters namnlist, så då stjäl den inte utrymme på höjden. Den försvinner helt då ett program körs i helskärmsläge.

LDXE och Xfce har annat upplägg och utseende. F.ö. kommer GNOME Shell att ersätta Unity i Ubuntu 17.10.

Om man väljer en skypeversion från detta förråd, måste man då ha Ubuntu som OS? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Venoms sade:

Jag gkorde en sökning på google.. install skype on linux mint 18.1...

den kom upp youtube..

Aha, oki! :) Då förstår jag...

Grejen är nog bara den att via skype´s egna hemsida så finns det inte längre kvar någon 32 bitars, utan det enda som laddas ner är en 64 bitars...

Och det är här det är lite underligt, för om jag går in på skype via w7 starter och laddar ner skype från samma sida, då får jag tag på en 32 bitars. Den finns alltså till windows som OS men inte till linux som OS. Så jag behöver antingen få tag på en äldre version, eller en modifierad version...

Och jo, jag vet att jag kan installera andra likvärdiga samtalsprogram, men då måste alla jag pratar och chattar med via skype idag, oxå skaffa likadana program, och det är nog inte världens enklaste sak i världen att få till stånd, inte om jag känner alla mina vänner rätt! :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att yvkmug hade huvudet med sig. :)

Det är en 64-bitarsprocessor, så det är bara att gå rakt på 64-btarsversion av systemet.

10 timmar sedan, bonusvita sade:

Om man väljer en skypeversion från detta förråd, måste man då ha Ubuntu som OS? 

Du väljer program i Ubuntus förråd inifrån Ubuntu, via systemets pakethanterare. Skype, som inte har öppen källkod, finns i ett speciellt förråd som heter Canonical partners.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar bara en sak?

Håller på och läser instruktionen för Mint, men vilken version skall jag eller bör jag ladda hem...

Cinnamon  32-bit 64-bit  An edition featuring the Cinnamon desktop
MATE  32-bit   64-bit  An edition featuring the MATE desktop
Xfce  32-bit 64-bit  An edition featuring the Xfce desktop
KDE  32-bit 64-bit  An edition featuring the KDE desktop
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av dessa är Xfce det lättaste alternativet, men vill du använda Xfce, är Xubuntu ett bättre (säkrare och mer uppdaterat) alternativ.

Mint är väl bara intressant om man vill använda dess egen skrivbordsmiljö Cinnamon (och inte är så noga med hur säkert och uppdaterat det är).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så efter många om och men, en del frågetecken, så fick jag slutligen installerat xubuntu 16.04.2-desktop-amd64 .

Och allting verkar funka perfekt, även skype!

Men jag fattade inte inte installationen. För jag hämtade hem filen, öppnade den och installerade den, och efter jag hade skrivit i mitt lösenord (som inte är detsamma som datorn är installerad med, huvudbry där) så hände just ingenting mer, ingen indikering om att installering pågick, lyckades eller misslyckades. Så jag visste inte om det gick igenom...

Men när jag kollade i filhanteraren så fann jag där mina installerade program inkl. skype och allting blev helt plötsligt bra :)

Slutet gott - Allting gott! (hoppas jag) :blink::huh:;):lol::rolleyes:

Men jag vill tacka för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...