Gå till innehåll

Windows E-mail program... ?


2stroke

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej !

Familjens gamla PC trotjänare med Windows-XP mötte sitt öde med Moderkorts haveri.
Har nu skaffat ny stationär PC med Windows-10

Känner mig nu jävligt vilsen på alla sätt och vis, som att lära sig att läsa på nytt.
Ett utav problemen jag stöter på är hur jag flyttar över min nuvarande E-mail med allt dess innehåll
( Outlook Express ) till den nya datorn ?

( HDD'n från den gamla datorn finns ju kvar om det hjälper )

Vilket E-mail program ska man välja i stället om man söker enkelhet ?



Har ringt både Telia och Microsoft för hjälp men ingen vill eller kan hjälpa.

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Cecilia sade:

Thunderbird är väl mest likt Outlook Express.

Kan inte svara på hur du får in mejlen i något mejlprogram när den gamla datorn inte längre fungerar.

Jag har en äldre laptop liggande som också har Windows-XP som OS.
Skulle det fungera att ladda ner och installera Outlook Express på den
för att sedan plocka över all E-mail osv till Thunderbird på den nya Windows-10 datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, 2stroke sade:

Jag har en äldre laptop liggande som också har Windows-XP som OS.
Skulle det fungera att ladda ner och installera Outlook Express på den
för att sedan plocka över all E-mail osv till Thunderbird på den nya Windows-10 datorn

Finns det inte redan Outlook Express på den?
Jag har för mig att det ingår i XP, men det är ju så länge sen så jag kan minnas fel.

Det borde gå att föra över filerna med mejlen från den kraschade datorn till den andra med XP, sen installera Thunderbird på den datorn och hitta någon guide på nätet för hur man för över filer från Outlook Express till Thunderbird. I och för sig är det väl bra att hitta en guide först så du vet att det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

4 timmar sedan, Cecilia sade:

1. Finns det inte redan Outlook Express installerat på LapTop'en ? 
Jag har för mig att det ingår i XP, men det är ju så länge sen så jag kan minnas fel.

2. Det borde gå att föra över filerna med mejlen från den kraschade datorn till LapTop'en med XP,
sen installera Thunderbird på den datorn och hitta någon guide på nätet för hur man sedan för över filer från Outlook Express till Thunderbird.
I och för sig är det väl bra att hitta en guide först så du vet att det går.

1. Efter närmare kontroll av LapTop'en  så visar det sig att Outlook Express redan finns installerat, precis som du skriver Cecillia.
Däremot så har jag problem att konfigurera ( tror jag det heter ) det rätt så at jag kan komma åt mina E-mail. 

2. Låter bra,  Någon som vet mer om hur detta går till rent praktiskt ?

3. Jag har kvar den fungerande HDD'n från den kraschade datorn och på den HDD'n så funkade Outlook Express klockrent.
( jag har möjlighet att låna en sån där adapter så att man kan koppla in en lös HDD via USB ingången på den helt nya datorn )
Men hur kopplar jag upp den lösa HDD'n så att jag kommer åt Outlook Express programmet med dess innehåll ?
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 3. Mejlen verkar finnas i en mapp typ C:\Documents and Settings\ditt namn\Local Settings\Application Data\....\Microsoft\Outlook Express
På sidan http://www.pcworld.com/article/172203/migrate_oe.html står det typ att du kan kopiera hela den mappen "Outlook Express" i gamla datorn och i den nyare byta namn på motsvarande mapp till något annat och sen klistra in den flyttade mappen.

2. Någon av dessa sidor bör hjälpa dig:
https://support.mozilla.org/sv/questions/988031
https://www.lifewire.com/import-outlook-mail-to-thunderbird-1173114
http://www.techrepublic.com/blog/how-do-i/how-do-imigrate-from-outlook-express-to-mozillas-thunderbird/
som kom fram vid en sökning på "transfer email from outlook express to thunderbird".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Cecilia sade:

Outlook Express mejlen verkar finnas i denna mapp: 
C:\Documents and Settings\ditt namn\Local Settings\Application Data\....\Microsoft\Outlook Express

:unsure: Hmmm.....
Hittar ingen sån mapp då jag kopplar in den kvarvarande HDD'n via en sån där adapter i den nya datorn !

Hittar HDD'n och sedan Documents and Settings ,  men sedan blir det stopp !  

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Importera meddelanden eller ett konto från Outlook Express till Outlook

Om Outlook och Outlook Express är installerade på samma dator

 

https://support.office.com/sv-se/article/Importera-meddelanden-eller-ett-konto-från-Outlook-Express-till-Outlook-ca8ecaab-3330-46a1-b925-deac3f3c4359#bm2

 

Det här hittade jag på Microsoft hemsida det handlar om Outlook 2007 & 2010   läs hela sidan du kommer in längst på sidan

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Cecilia sade:

 3. Mejlen verkar finnas i en mapp typ C:\Documents and Settings\ditt namn\Local Settings\Application Data\....\Microsoft\Outlook Express
På sidan http://www.pcworld.com/article/172203/migrate_oe.html står det typ att du kan kopiera hela den mappen "Outlook Express" i gamla datorn och i den nyare byta namn på motsvarande mapp till något annat och sen klistra in den flyttade mappen.

2. Någon av dessa sidor bör hjälpa dig:
https://support.mozilla.org/sv/questions/988031
https://www.lifewire.com/import-outlook-mail-to-thunderbird-1173114
http://www.techrepublic.com/blog/how-do-i/how-do-imigrate-from-outlook-express-to-mozillas-thunderbird/
som kom fram vid en sökning på "transfer email from outlook express to thunderbird".

Hittade detta på flashback   CITAT:   "ligger i documents and settings (windows xp) sedan Lokala Inställningar\Application Data\ Identities\ en lång sifferkombination\Microsoft\ Outlook Express, kopiera innehållet sedan importera med outlook express"

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
31 minuter sedan, Hanseg sade:

Importera meddelanden eller ett konto från Outlook Express till Outlook

Om Outlook och Outlook Express är installerade på samma dator

https://support.office.com/sv-se/article/Importera-meddelanden-eller-ett-konto-från-Outlook-Express-till-Outlook-ca8ecaab-3330-46a1-b925-deac3f3c4359#bm2

Det här hittade jag på Microsoft hemsida det handlar om Outlook 2007 & 2010   

Är Outlook ett E-post program som finns inkluderat i Windows-10 Home ?

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

20 minuter sedan, Hanseg sade:

Hittade detta på flashback  
CITAT:   "ligger i documents and settings (windows xp) sedan Lokala Inställningar\Application Data\ Identities\ en lång sifferkombination\Microsoft\ Outlook Express,
kopiera innehållet sedan importera med outlook express"

Jag hittar Documents and Settings , men sedan så hittar jag inget Lokala Inställningar    :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver aktivera visning av dolda filer och mappar, och det gör man i Mappalternativ (fliken Visning). Kanske finns i Kontrollpanelen i XP?

I Windows 10 finns det en mejlapp men den kan nog inte hantera mejl i formatet som Outlook Express hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Cecilia sade:

Du behöver aktivera visning av dolda filer och mappar, och det gör man i Mappalternativ (fliken Visning).
Kanske finns i Kontrollpanelen i XP?

Kan någon förklara hur och var jag går så att jag kan göra dessa inställningar ?

Så här ser den trasiga XP datorns HDD ut då den visas inkopplad på den nya datorn:
 

Enhet F.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Cecilia sade:

Du kan inte göra något med mappen för Outlook Express i en ny dator utan det går ju bara i en XP-dator som har Outlook Express.

Aha...
Så jag ska koppla upp den trasiga datorns HDD till LapTop'en som också har XP ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du måste ju köra Outlook Express för att kunna ha någon nytta av de gamla filerna som är gjorda för Outlook Express. Om du nu inte har hittat någon länk som exakt beskriver hur du går från mejl i Outlook Express-format till något annat mejlprogram i Windows 10.

I Windows 10 kan jag slå på visning av dolda filer i Utforskaren på Visa-menyn och sen Visa/dölj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On ‎2017‎-‎06‎-‎02 at 18:21, Cecilia sade:

Mejlen verkar finnas i en mapp typ: 
C:\Documents and Settings\ditt namn\Local Settings\Application Data\....\Microsoft\Outlook Express

 

On ‎2017‎-‎06‎-‎02 at 23:29, Cecilia sade:

Du behöver aktivera visning av dolda filer och mappar, och det gör man i Mappalternativ (fliken Visning).
Kanske finns i Kontrollpanelen i XP ?

Jag behöver lite vägledning var och hur jag gör detta. 

On ‎2017‎-‎06‎-‎03 at 01:49, Cecilia sade:

Ja, du måste ju köra Outlook Express för att kunna ha någon nytta av de gamla filerna som är gjorda för Outlook Express.
I Windows 10 kan jag slå på visning av dolda filer i Utforskaren på Visa-menyn och sen Visa/dölj.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande är något gammalt klipp jag har kvar och jag tror att det gäller för XP:

Ställ in Den här datorn/Utforskaren så att du kan se dolda filer:
Verktyg - Mappalternativ - Visning
Välj Visa dolda filer och mappar
Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On ‎2017‎-‎06‎-‎02 at 18:21, Cecilia sade:

E-posten verkar finnas i följande mapp:
C:\Documents and Settings\ditt namn\Local Settings\Application Data\....\Microsoft\Outlook Express

:unsure: Jag verkar inte hitta rätt....
Vad gör jag för fel ?

 

documents and settings.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)
On ‎2017‎-‎06‎-‎11 at 11:32, Cecilia sade:

Som du skrev själv den 2 juni någonstans inuti Identities.

B) Nya friska tag...


Verkar jag vara på rätt ställe ? 
...om Ja, vad/hur gör jag sedan ?
Skärm dump från den fungerande XP datorn:

2017-06-19 är jag rätt.JPG

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

.....När jag gick via Lokala Inställningar först istället för direkt via Application Data då verkar man få upp Outlook Express.
Har jag gjort rätt ?
...Om JA, hur går jag vidare och vad ska jag göra nu ?
 

OE 1.JPG

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...