Gå till innehåll

Windows E-mail program... ?


2stroke

Recommended Posts

Framgår det inte av tidigare länkar vad du skulle göra med mapparna i Outlook Express?
Nu har det ju gått ett tag men kan det ha varit att de filerna skulle flyttas över till motsvarande ställe i den andra datorn som har Outlook Express?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Cecilia sade:

Framgår det inte av tidigare länkar vad du skulle göra med mapparna i Outlook Express?
Nu har det ju gått ett tag men kan det ha varit att de filerna skulle flyttas över till motsvarande ställe i den andra datorn som har Outlook Express?

Om jag förstått svaren tidigare i denna tråd så är det detta som gäller....

1. Trasig XP dator där HDD'n är hel, denna innehåller det mesta av min E-mail ( Outlook Express )
2. Ovanstående ska på något sätt flyttas in i en annan ännu fungerande XP dator.
3. Allt detta ska i sin tur lyftas/flyttas till en NY dator som har Windows-10
     och som det antyds här i tråden så skaffar man med fördel Thunderbird  E-post program
     på denna nya dator då det påminner om Outlook Express i dess uppbyggnad osv.


 :unsure:  Det jag önskar hjälp med är att steg för steg få hjälp så att denna operation lyckas !  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte ge dig steg för steg för jag har aldrig använt Outlook Express och det är nästan 10 år sen jag senast använde en dator med XP.

Du ansluter den trasiga datorns hårddisk till datorn med XP.

Leta reda på dels mappen med de gamla mejlen och dels mappen där mejlen ligger i den fungerade XP-datorn.

Se inlägget https://www.alltomwindows.se/topic/30277-windows-e-mail-program/?do=findComment&comment=230046
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har nu suttit och tittat på alla HDD som jag har liggande och på 2 av dem hittar jag nedanstående:
Är jag på rätt ställe ?
Är det dessa filer jag ska spara ?
Varför ser det ut att vara 4 filer på den ena HDD och 6 filer på den andra HDD ?

 

Gammal 1.JPG

Gammal 2.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
22 timmar sedan, Cecilia sade:

Det är en .dbx-fil för varje mapp man har haft i Outlook Express. 
Du känner kanske igen mappnamnen: inkorgen, utkorgen, borttaget

Joo det är klart att jag känner igen namnen.

Men varför ser det ut som att filerna är exakt lika stora trots att det är från olika datorer ?
Varför är det 4 filer på den ena datorn och 6 filer från den andra datorn ?
Har jag hittat rätt ställe och är det "dessa" filer som ska kopieras/sparas ner ?

På de andra 2 HDD's hittar jag inte Outlook Express på motsvarande ställe i rot trädet
Däremot hittar jag till namnet Outlook Express på annat ställe men där är det helt andra filer.
Hur ska jag hitta till rätt ställe ?
 

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Cecilia sade:

Du har kanske inte konfigurerat Outlook Express på de hårddiskarna ?

Då jag inte förstår sånt här dataspråks termer så vet jag faktiskt inte vad det betyder.
Vad och hur gör jag det på de andra 2 HDD där jag inte hittar till rätt ställe ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Cecilia sade:

Varför ska du ha in dina mejl i Outlook Express på så många hårddiskar?
Det viktiga är väl att du får in dem på den hårddisk som är C: i den XP-dator som fungerar.

Jag har 4 stycken äldre XP datorers hårddiskar som alla innehåller olika delar av mina gamla E-mail.
Jag vill flytta alla dessa gamla E-mail in i den fortfarande fungerande XP datorn.
Sedan om det är möjligt så vill jag konvertera om alltihop till Firebird E-post program på den nya Windows-10 datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...