Gå till innehåll

Datorn hänger sig då man tex är inne på Facebook ?


2stroke

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej !

När jag tex är inne på Facebook på min ny köpta dator med Windows-10 så laggar datorn och håller på att fastna titt som tätt och så får man sitta och vänta på att den ska jobba osv.
Det händer också att det kommer upp en ruta lite då och då att IE fick stänga och omstartas.
Samma sak om jag tex sitter och tittar på YouTube.
Vad är det som händer och varför ?
Går det att ändra några inställningar ?

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta fortfarande är relevant eller om det har blivit uppdaterat (här är det visserligen Windows 7 men symptomen liknar det du beskrev)

https://answers.microsoft.com/en-us/ie/forum/ie11-windows_7/windows-7-64bit-internet-explorer-11-crashes-in/24ddf653-53ad-4ba9-8cc6-8cd526499630

Hur fungerar Edge eller Facebook appen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa två åtgärder löser många problem med Internet Exploerr:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Cecilia sade:

Dessa två åtgärder löser många problem med IE-11

Datorn är ju helt NY så jag är förvånad över att den krånglar så här direkt.
Känslan är att det fungerade lite bättre efter ovanstående åtgärder, men absolut inte tillfredsställande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, JoWa sade:

Ska det? Hur väl, och hur länge till?

:) Jag anar en massa ironi i ditt svar JoWa.

Vi har en annan dator i familjen sedan ca 2 år tillbaka som också har Windows-10 samt IE-11
där är det inga problem med att vara inne på tex Facebook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, 2stroke sade:

Datorn är ju helt NY så jag är förvånad över att den krånglar så här direkt.
Känslan är att det fungerade lite bättre efter ovanstående åtgärder, men absolut inte tillfredsställande.

Helt ny: Följde det med något antivirusprogram, brandvägg och liknande eller har du installerat något sådant?
Inte helt ovanligt att sådana program ställer till med en del program.

2 timmar sedan, 2stroke sade:

Vill inte använda EDGE då det inte stödjer Microsoft Silverlight.
Hur menar du med Facebook appen ?

Behövs Silverlight på Facebook?
Är ju inte direkt ovanligt att man får använda en annan webbläsare än den vanliga på vissa webbplatser och både IE och Silverlight är på väg ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Cecilia sade:

1.  Helt ny: Följde det med något antivirusprogram, brandvägg och liknande eller har du installerat något sådant?
Inte helt ovanligt att sådana program ställer till med en del problem.

2. Behövs Silverlight på Facebook?
Är ju inte direkt ovanligt att man får använda en annan webbläsare än den vanliga på vissa webbplatser och både IE och Silverlight är på väg ut.

1.  Datorn kommer från KOMPLETT och levererades utan antivirusprogram.
Jag installerade direkt Kaspersky Free och CCleaner på datorn.
Vidare så är datorn trådbunden till en Telia Router innan fiberanslutningen.
Windows egen brandvägg som finns i Windows-10 är också aktiverad.

2. Jag brukar använda några webb sidor som körs i Silverlight därav behovet.
Som jag skrev innan så finns en annan dator i familjen som det är Windows-10 på och som körs med IE-11
och den fungerar utan problem med tex hängningar eller krascher oberoende av vilken sida man är inne på.

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Windows 10 med eller utan Creators Update (version 1703) i de två datorerna?
Har den andra datorn också Kaspersky antivirus?
Är något program som är installerat i denna dator som inte finns i den andra?

Är Kaspersky antiivrus uppdaterad med PatchE om det är Windows 10 med Creators Update?
https://support.kaspersky.com/12931

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Cecilia sade:

1. Är det Windows 10 med eller utan Creators Update (version 1703) i de två datorerna ?
2. Har den andra datorn också Kaspersky antivirus ?
3. Är något program som är installerat i denna dator som inte finns i den andra ?

1. Ingen aning,  Var ser man det ?
2. Nej, Norton betal version.
3. Den andra datorn är ju nu något år gammal så det finns säkert en massa program som inte finns i denna nya som är typ helt tom ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ett sätt är att ta fram Kommandotolken och skriva: winver

Version 1607 är Anniversary Update som kom förra sommaren och version 1703 är från i våras.

2. Avinstallera Kaspersky, starta om datorn, återställ IE, starta om IE och se om IE fungerar bättre efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Cecilia sade:

Ett sätt är att ta fram Kommandotolken och skriva: winver

Version 1607 är Anniversary Update som kom förra sommaren och version 1703 är från i våras.

1703 är det på denna dator.
Ska jag göra något då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har den alltså fått Creators update. Hur är det med den andra datorn?
Om inte den har Creators update är det alltså inte samma Windows-version i dem och du kan inte säga att bara för att ett program fungerar i den andra så är det något fel för att det inte fungerar i den nya.

För att veta att Kaspersky inte ställer till med något måste det bort så som jag skrev förut. Det är inte ovanligt att antivirusprogram och liknande orsakar problem i webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Cecilia sade:

Då har den alltså fått Creators update.
1.  Hur är det med den andra datorn ?
Om inte den har Creators update är det alltså inte samma Windows-version i dem
och du kan inte säga att bara för att ett program fungerar i den andra så är det något fel för att det inte fungerar i den nya.

2. För att veta att Kaspersky inte ställer till med något måste det bort så som jag skrev förut.
Det är inte ovanligt att antivirusprogram och liknande orsakar problem i webbläsare.

1. Även den andra datorn har 1703

2. Törs jag ta bort Kaspersky och köra utan antivirusprogram ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Det finns ett inbyggt antivirusprogram i Windows 10 som heter Defender och det ska startas automatiskt när du avinstallerar ett annat antivirusprogram. Defender är ju inte lika bra men det duger ju medan du kollar om IE fungerar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Cecilia sade:

Har du kollat om datortillverkaren har kommit ut med någon ny version av någon drivrutin eller BIOS på webbsidorna för din datormodells support ?

Datorn är en  "KOMPLETT Home"  dator som har en extra SSD som bara har hand om OS.
Datorn är splitter ny.
Jag har inte en aning om detta med BIOS osv.

Jag tror att detta moderkort sitter i:  ASUS LGA1151 PRIME B250M - PLUS BULK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem att datorn hänger sig och "fryser" vid uppkoppling mot Facebook och från och till även med andra sidor på Webben, även att Edge helt plötsligt kopplar ner sig. Kör EDGE och har Windows 10 1703 Creators update och är Insider - så det är inget unikt fel på IE. Har en lap-topp Sony Vaio samt Lenovo TC75 Edge stationär. Samma fel på båda. Enligt vissa användare i forum har Creators update vissa fel med Edge, ifyllandet av text i formulär, samt Windows Text Input som inte svarar och andra småfel - vilket inte är åtgärdat i ngn update så vitt jag begriper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, roffe12 sade:

Har samma problem att datorn hänger sig och "fryser" vid uppkoppling mot Facebook och från och till även med andra sidor på Webben,
även att Edge helt plötsligt kopplar ner sig.
Kör EDGE och har Windows 10 1703 Creators update och är Insider - så det är inget unikt fel på IE.  

Låter ungefär som det jag har, värst mot Facebook men definitivt även andra sidor.
Sedan så tappar min dator inloggnings namnen & lösenorden till olika sidor trots att man svarat JA på frågan om datorn ska spara inloggnings namnet/lösen osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...