Gå till innehåll

Kontaktdon till bildskärmar och Lenovo


Recommended Posts

En bekant har en Lenovo Ideapad 100 S. Det är ju en ganska liten bildskärm på den. Kanske 12 - 15 tum eller något sådant?  Lenovon är kanske 1 - 2 år gammal. Själv har jag 2 st  DELL platta bildskärmar, uppåt 20 - 21 tum? Dom är nog omkring 10 år gamla, men fullt fungerande. Kabeln till dom har en 15-polig HD D-Sub-kontakt. Den kontakten kanske heter något annat i modernt dataspråk, men för mig heter den D-Sub.

På den här Lenovo-datorn finns ingen D-Subingång. Men det finns någon chassiekontakt som jag tolkar som att jag tycker det ser ut som HDMI när jag kollar i en Kjell & Co-katalog. Jag har inte Lenovon här så jag kan inte kolla i detalj och jämföra. Bara fritt ur minnet. Men mina frågor blir då:

* Är HDMI-kontakten på Lenovon en anslutning för en större bildskärm? (Instruktionsboken har kommit på avvägar)

* Finns det adaptrar i så fall för att kunna ansluta en bildskärm med D-Subkontakt på kabeln?

* Och finns det några eventuella hinder för att det skulle fungera? Åldersskillnader t.ex. Lenovon har Win 10. Bildskärmen går på 230 volt nätspänning och Lenovon går mestadels på sitt inbyggda batteri. Men det finns en transformator/laddare till den också. Kan detta ställa till trubbel med t.ex chassiejord eller annat?

* Lenovon har bara en (1) USB-anslutning. En trådansluten mus sitter där för närvarande. Det finns ju lösa USB-förgreningsdosor. Jag har en här med 4 anslutningar. Orkar en Lenovo driva så många USB-anslutningar? Min "konspiratoriska" tanke är att om tillverkaren bara har gjort en kontakt så är det inte meningen att det skall vara flera anslutningar.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

1. HDMI används för att ansluta bildskärmar, teveapparater och liknande.

2. Det finns så vitt jag vet ingen omvandlare från HDMI till VGA (D-Sub) och det kan bero på att en sån omvandlare skulle bli dyrare än en billig bildskärm.

4. Om man är orolig för att inte strömmen ska räcka till flera USB-enheter som ansluts via en USB-hub så finns det USB-hubbar med egen strömförsörjning. En del USB-enheter drar väldigt lite ström medan andra drar mer.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...