Gå till innehåll

Förlorat diskutrymme


andreas72

Recommended Posts

Jag har ett problem med tappat utrymme på en SSD-disk på en Windows 7-dator. När man markerar alla mappar och filer som visas direkt under C: i utforskaren och tittar på "Egenskaper" så visas en sammanlagd storlek på ca 50 GB medan när man kontrollerar "Egenskaper" för hårddisken så står det att använt utrymme är hela 86 GB. Vart kan de saknade GB ha tagit vägen? Jag har valt att visa dolda filer och mappar samt skyddade operativsystemfiler när jag kontrollerade den totala storleken för alla mappar och filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även när man slår på visning av dolda filer och operativsystemfiler kommer man inte att se de filer som bildar systemåterställningspunkterna och därmed kommer de inte att räknas med i Egenskaper för C:. Det finns också andra saker som gör att Egenskaper för C: inte visar ett korrekt värde, t ex så ligger ju MBR, en eller flera partitioner som är reserverade för systemet eller kallas återställningspartitioner på hårddisken men inte i partitionen C:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
21 timmar sedan, Venoms sade:

Har du stängt av indexeringen? Det är ganska meningslöst att indexera på en SSD och den tar mycket utrymme i onödan

Var sparar indexeringen sina data? Kommer detta inte med när jag kontrollerar storleken på det sätt jag beskrev i första inlägget?

Citat

Även när man slår på visning av dolda filer och operativsystemfiler kommer man inte att se de filer som bildar systemåterställningspunkterna och därmed kommer de inte att räknas med i Egenskaper för C:.

Jag raderade alla återställningspunkter men tyvärr gav det inget större bidrag till diskutrymmet. Däremot var Windows/Temp ca 25 GB så jag raderade den för att frigöra lite utrymme. Vad gäller återställningspartitioner och liknande så borde väl dessa inte visas som använt utrymme på C:? Därför förstår jag fortfarande inte varför den använda utrymmet på C: som visas när man väljer egenskaper för just C: (genom att välja Start-->Dator--> högerklicka på C:-->Egenskaper) är så mycket högre än den sammanlagda storleken på alla mappar och filer som finns här.

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns artiklar från Microsoft (kanske att det var Andreas Stenhall som skrev om det någon gång i forumet) som förklarar varför man inte kan använda storleken i Egenskaper för att veta hur mycket av en partition som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som standard sparar Windows 10 sin indexdatabas på C:\ProgramData\Microsoft\Search men du kan, om du har fler diskar flytta platsen att spara på.

Ändra plats: sök -> indexeringsalternativ

För att stänga av helt:

Öppna "tjänster", leta reda på "Windows Search" högerklicka och välj stoppa. välj "Egenskaper" -> startalternativ "Inaktiverad" spara

Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Jag kommer att fortsätta jakten på eventuellt försvunna GB när jag åter har tillgång till datorn ifråga efter semestern. Ska försöka hitta artikeln som Cecilia nämnde som förklarar varför man inte kan göra som jag gjorde för att kontrollera hur mycket utrymme som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...