Gå till innehåll

problem med grafikkort


Recommended Posts

Postad (redigerade)

hej min morfar har problem med sin dator och bad mig att komma förbi och ta en titt han har köpt delar separat och byggt i hop den men vi får inte grafikkortet till att fungera.

Datorn går i gång men det kommer ingen bild på skärmen jag har testat att koppla ur alla sladdar från moderkortet och kopplat in dom igen jag har också testat att köra i gång datorn med 1 ramminne i taget och så testade vi att koppla in det nya grafikkortet i hans gamla dator och där fungerar det utan problem någon som vet vad felet kan bero på?

han har följande moderkort asus Z170-p och bildskärmskortet är NVIDIA GeForce GTX1050 EX 2GB  

Redigerad av bobbe112
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej han hade tydligen inte tänkt på att det fanns ett inbyggt på moderkortet men om han fortfarande vill köra med det andra kortet är det bara att stänga av det inbyggda kortet på bios inställningana då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jag vet inte om det är aktiverat för när vi startar upp datorn så är skärmen helt svart och vi har väntat i flera minuter men det händer inget på skärmen och den fortsätter med att vara helt svart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med en annan skärm till detta grafikkort och dator?

När jag läser igenom tråden så får jag uppfattningen om att ni inte installerat drivrutinerna till grafikkortet på den nya datorn, av förståeliga skäl om man inte får bild.

Därför undrar jag vidare, vilka anslutningar finns på skärmen, är det bara DVI eller finns det DP eller HDMI? Om det gör det, välj en annan kabelstandard eftersom det är antagligen där problemet ligger.

Du kan även prova att fabriksåterställa skärmen för att den inte ska vara låst till en annan standard.. det kan tyckas konstigt, men testa innan du dömer ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej alla delar till datorn är nya så han har aldrig använt datorn på hans skärm har han bara dvi uttag.

Nej vi har inte testat med någon annan skärm men vi har testat att koppla in hans nya grafikkort till den gamla datorn och då fungerar allt perfekt 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa en annan skärm, eller koppla skärmen till en annan dator och fabriksåterställ.

Om du har möjlighet så ta med din egna skärm och prova med den. Ibland kan äldre skärmar ha svårt att komma igång med nya grafikkort. På min gamla skärm händer det att jag blir tvungen att starta datorn med vga-kabel istället för den jag brukar ha. Och det beror på att skärmen ibland låser sig i standarden.

Eftersom det inte är fel på grafikkortet eller skärmen så tror jag på kompatibilitetsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...