VladAr Postad Juli 24, 2017 Dela Postad Juli 24, 2017 Idag (24/7) f.m. misslyckades med att ansluta till Comhems trådlösa WiFi via höghastighetsmodemet Netgear CG3700 med min HP ENVY Notebook och två mobiltelefoner, samtliga med OS Windows 10 (utan Creators Update). Anslutningen till nämnda WiFi fungerade med min Surface Pro 3 med OS Windows 10 (utan Creators Update). Har genomfört felsökning i HP:n som inte hade lösningen på "Problem med trådlöst nätverkskort eller åtkomstpunkt". Googlade efter hjälp utan att hitta ngn. Sökte även på https:microsoft.com/ Åtgärda problem med nätverksanslutning, där internetanslutning inte krävdes, utan resultat. Mina frågor är: 1. Vad kan anslutningsproblemet på tre enheter bero på trots samma OS som på fjärde enheten som är problemfri ? 2. Vad hur göra för att lösa problemet ? Tacksam för lösning på problemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Hanseg Postad Juli 24, 2017 Dela Postad Juli 24, 2017 (redigerade) Har det fungerat tidigare, och i så fall har du ändrat något på dom enheterna som inte fungerar nu, SSID eller lösenord, WPA eller WPA2, eller eventuellt resetat någon av dom. Om du har en Android telefon så installera ett program som heter WiFi Analyzer så får kontroll vilka kanaler är minst använda, och ser dina säkerhetsintällningar HANS Redigerad Juli 24, 2017 av Hanseg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
VladAr Postad Juli 24, 2017 Författare Dela Postad Juli 24, 2017 39 minuter sedan, Hanseg sade: Har det fungerat tidigare, och i så fall har du ändrat något på dom enheterna som inte fungerar nu, SSID eller lösenord, eller eventuellt resetat någon av dom. HANS Allt fungerat tidigare, har inte ändrat något. Senaste uppdateringar är från 2017-07-12, Adobe Flash Player (KB40253376) och Cumulative Update for Windows 10 Ver. 1703 for x64 based Systems (KB4025342). Mobilernas OS, som redan nämnt, är Windows 10. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Juli 24, 2017 Dela Postad Juli 24, 2017 Ändrat något i routern? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
VladAr Postad Juli 24, 2017 Författare Dela Postad Juli 24, 2017 Ingenting har ändrats någonstans. Igår (23/7) fungerade samtliga (4) enheter, idag (24/7) f.m. endast en (1). Det enda som har ändrats sedan igår till idag f.m. är från avslagna under natten till påslagna på f.m. då problemet upptäcktes. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Juli 24, 2017 Dela Postad Juli 24, 2017 Har du prövat med att starta om routern och alla fyra enheterna (stäng av allt, sätt på routern, vänta några minuter, sätt på en enhet i taget)? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
VladAr Postad Juli 24, 2017 Författare Dela Postad Juli 24, 2017 Samtliga lampor lyser på routern som de ska. Har inte startat om routern p.g.a. risken att även Surface slutar fungera. Har startat om HP:n utan resultat. Windows mobilerna stängs av med knapp + neddragning av "gardinen". (Alternativen "Starta om" / "Stäng av" / "Sleep", finns ej vad jag vet). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Hanseg Postad Juli 24, 2017 Dela Postad Juli 24, 2017 Har kollat så att inställningarna på dom icke fungerande enheterna inte har ändrats, eller så att wifi på enheterna inte är avstängt, om du inte har ändrat routerns inställningar så sitter det ju en klisterlapp på routern med aktuella inställningar för SSID & lösen HANS Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
VladAr Postad Juli 24, 2017 Författare Dela Postad Juli 24, 2017 WiFi-inställningarna kollades bland de första kontrollerna. Inga inställningar var / är ändrade. Beträffande klisterlapp, det finns SSID. Vad ska jag göra med den ? Den är bockad för automatisk anslutning och finns bland övriga tillgängliga "networks". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Juli 25, 2017 Dela Postad Juli 25, 2017 Hittar enheterna ditt och andras nät? Kan enheterna ansluta till andras nät? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
VladAr Postad Juli 25, 2017 Författare Dela Postad Juli 25, 2017 Det finns tio (10) tillgängliga nät i datorn varav hälften Comhems. Samtliga är säkra, d.v.s. kräver nätverks säkerhetsnyckel som jag har endast för min modem. I WindowsPhone finns det ca 40 st., 38 säkra och 2 öppna. Den ena mobilen har Telias simkort, den andra Comviqs så det skiljer ngt mellan näten. De öppna har jag inte vågat ansluta mig till p.g.a. säkerhetsrisken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Juli 25, 2017 Dela Postad Juli 25, 2017 Du har ingen granne eller kompis du kan fråga om du får ansluta till deras router för en test? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
VladAr Postad Juli 25, 2017 Författare Dela Postad Juli 25, 2017 Grannar har jag men vi är inte närmre än hej-hej i trappan. Kompisarna är bortresta på semester. Men jag har bett Comhem om hjälp igår natt. De är ganska tröga med sina svar, de tar ett dygn på sig att svara, så jag hoppas få svaret ngn gång imorgon e.m. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
LightningStrike Postad Juli 26, 2017 Dela Postad Juli 26, 2017 Jag skulle definitivt testa starta om routern och alla enheter. Löser massa problem med anslutningar som slutar fungera. Det är nog bland det första som supporten kommer göra iallafall... Skickat från min F8331 via Tapatalk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Lasse B Postad Juli 27, 2017 Dela Postad Juli 27, 2017 (redigerade) Vet ej om detta kan vara till hjälp. Jag hade problem att ansluta ena datorn till det trådlösa, då inaktiverade jag F-Secure SAFE, och efter det kom jag igång igen. Aktiverade F Secure SAFE sedan. Nu kanske du har något annat program än F Secure, men ett försök kan kanske inte skada. PS. Jag har trådlöst från Com Hem också. Redigerad Juli 27, 2017 av Lasse B Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
VladAr Postad Juli 27, 2017 Författare Dela Postad Juli 27, 2017 13 timmar sedan, LightningStrike sade: Jag skulle definitivt testa starta om routern och alla enheter. Löser massa problem med anslutningar som slutar fungera. Det är nog bland det första som supporten kommer göra iallafall... Skickat från min F8331 via Tapatalk Det skulle jag också vilja göra om jag inte var medveten om risken att även den enda fungerande datorn slutar fungera. Utan kommunikation med omvärlden kan jag inte lösa problemet. Så först vill jag höra vad Comhem, min bredbandsoperatör, föreslår för åtgärd(er) för att lösa problemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
VladAr Postad Juli 27, 2017 Författare Dela Postad Juli 27, 2017 4 timmar sedan, Lasse B sade: Vet ej om detta kan vara till hjälp. Jag hade problem att ansluta ena datorn till det trådlösa, då inaktiverade jag F-Secure SAFE, och efter det kom jag igång igen. Aktiverade F Secure SAFE sedan. Nu kanske du har något annat program än F Secure, men ett försök kan kanske inte skada. PS. Jag har trådlöst från Com Hem också. Lasse B, jag delar din ovetskap, som många andra, vad som är lösningen på detta problemet. Beträffande antivirusprogram använder endast Microsofts antivirusprogram just för att undvika programkrockar. Comhems rådgivning i frågan kommer att styra hur jag går vidare med problemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Lasse B Postad Juli 28, 2017 Dela Postad Juli 28, 2017 Bra. Hoppas att du får ordning på problemet. Mvh Lasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
VladAr Postad Augusti 2, 2017 Författare Dela Postad Augusti 2, 2017 Japp, i förmiddags gjorde Comhem en (fjärr)omstart av modemet till fabriksinställningar och alla enheter utan wifi-anslutning är anslutna nu. Comhem föreslog mig inte starta om modemet, förmodar att det är ngn skillnad om jag gjort omstarten av modemet. Tackar samtliga forum medlemmar för råd i frågan. De som föreslog modemomstart var nära lösningen men jag vågade inte äventyra den enda fungerade datorns "kontaktlina" mot omvärlden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.