Gå till innehåll

Hotell i Usa


bonusvita

Recommended Posts

Hittar ingen av all dålig kritik av webbplatsen på https://www.mywot.com/en/scorecard/esta.us som skriver att det förekommer skadlig kod där utan att det gäller phising/nätfiske vilket innebär att den information du skrev in kan komma att utnyttjas på fel sätt. Det kan t ex vara att du kommer att få mycket spam framöver. Men om du vill kolla för säkerhets skull så har Eset en bra online-skanner:  http://support.eset.com/kb2921/ 

Du lär ju inte vara den första så ambassaden känner antagligen till dem och vet om du har fått en riktig eller falsk ESTA.

När en webbplats försöker komma högt upp i Googles resultatlista är det viktigt med att många länkar till webbplatsen och därför är det bra om du eller Manneman kan ta bort "http" från din länk till dem så att länken blir en webbadress bara i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu tagit bort länken...

Och jag håller på med en djupsökning från eset, hittills har den bara hittat en skadlig fil. Men den är nog inte klar på många timmar än, så datorn får stå på inatt...

Det som fick mig till att inse att någonting inte var rätt med detta dokument syns på denna bild. Jag misstänker skarpt att ett officiellt ESTA-dokument inte har med information om att ladda ner dokumentet... Sedan det andra som gjorde mig väldigt misstänksam är att såhär fort jobbar ingen myndighet någonstans i världen, på en söndag till råga på allt...

Men om du har rätt att detta är nätfiske, så ligger mina mailadresser i farozonen, jag var tvungen att ange 2 stycken, sedan mina föräldrars mailadress då de tydligen ville ha närmaste kontaktperson till dem, mitt mobilnummer, mina föräldrars telefonnummer, mitt passnummer, dock inte mitt personnummer konstigt nog.

Jag känner mig smutsig och besviken på mig själv att jag gick på denna mina... Och jag har nästan lite granna tappat lusten med att resa till Usa...

 

esta 2.JPG

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kollat med ambassaden och de sade att det nödvändigtvis inte betyder att jag har blivit lurad genom att använda en annan sajt som mellanhand för mitt ESTA-tillstånd. De rekommenderade mig ändå att gå in på gränspolisens hemsida för att kontrollera statusen på det tillstånd jag har fått. Och de sade även att normalt sett så tar det bara några minuter att få en ESTA godkänd, och att det spelar ingen roll på veckodag eller tid på dygnet...

Sagt och gjort, jag har nu kontrollerat mitt tillstånd och det är rätt och riktigt, det är betalt och klart och den dyra sajten jag använde mig av har gjort sitt arbete. 

Jag går inte vidare med detta, det var alltså inga problem och jag var orolig för ingenting. Men jag skall dubbelkolla med passpolisen dels om mitt pass är uppdaterat enligt dagens status och krav och villkor och även hur de ställer sig till det som hände mig.

Jag har spärrat mitt bankkort, kanske i onödan, men det förfaller snart ändå, jag skall hålla järnkoll på mina mailadresser och annan vital information som jag lämnade ut.

Sedan så har jag gjort en djuplodande virus genomsökning på min dator med eset, och den fann bara några få hot, och inget som jag skulle misstänka kunde komma från denna händelse. Jag har städat datorn från kakor och registret. Jag tror nog nu att jag är tillbaka på banan igen...

Sedan så har jag sovit på saken, det lilla jag sov inatt, men jag kommer tacka nej till mina föräldrars förslag, det är en fantastisk gest av dem, men jag vill göra denna resa till mitt alldeles egna högst personliga privata äventyr till mitt egna. Så jag kommer resa ensam. Jag kommer också bara välja 2 nätter på hotell i Los Angeles när jag landar och har hämtat ut bilen, sedan så är alla resterande hotellnätter flytande och dem tar jag när jag är på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick låna en guidebok över Usa och Kalifornien, samtidigt så har jag tagit upp google maps och mäter avstånd...

Och jag har insett att jag inte kommer hinna allting som jag önskar och så som jag önskade! Mina föräldrar kom ju med ett erbjudande om att göra en roadtripp tillsammans, och för denna resa tackade jag nej till det erbjudande, då jag inte kommer få resa så som jag önskar. Sedan så skulle de gärna vilja göra resan mellan Sacramento och San Diego på route 1 i sin helhet, och det känns som en vettig resa bara den. Och om så skulle ske så kanske nästnästa år kan det vara lämpligt, (under förutsättning att de är då lika rörliga och funktionsdugliga som de är idag).

Men det innebär att jag nog kommer hoppa San Diego, Santa Barbara och San Simeon. Jag riktar in mig på bara Los Angeles och Las Vegas. Det innebär att måndag till lördag ägnar jag mig åt Los Angeles och utforskar den staden i sin helhet, eller näst intill så mycket jag kan. Sedan på lördagen kör jag till Las Vegas och tillbringar 1 natt på hotell på vägen dit och sedan från söndag till torsdag utforskar jag Las Vegas med omgivning och besöker Hooverdammen och även Grand Canyon Skywalk. Sedan på torsdag åker jag tillbaka till Los Angeles och någonstans på vägen letar jag upp mig ett hotellrum för natten, innan det är dags att åka hem på fredag eftermiddag.

Är det någon som kan rekommendera något sevärt och intressant på vägen mellan Los Angeles och Las Vegas? Och även mellan Las Vegas och Los Angeles, det blir inte samma väg tillbaka som dit. Det är mellan 270 - 326 miles (ca 44 - 53 mil) och cirka 4-6 timmars körväg direkt mellan dessa orter beroende på vilken väg man väljer, och naturligtvis utan att stanna på dess väg för intressanta grejer. Där jag stannar bör det även finnas nåt motell eller b&b för övernattning.

Men denna resrutt är den bästa i nuläget, den kan komma att förändras. Men jag inser att jag skall inte stressa, jag skall ta det lugnt och slappa och naturligtvis se så mycket jag kan på dess väg. Men utan en massa avstickare åt olika håll som bara bränner tid bakom ratten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är ett klokt val om man inte bara vill se USA från bilen.

På 80-talet åkte vi från San Francisco söderut och innan vi kom fram till Los Angeles-området svängde vi inåt landet för att ta oss till Grand Canyon och sen Las Vegas. Jag har för mig att vi någonstans på vägen svängde in i en nationalpark där det bland annat fanns ett känt vattenfall förutom lummiga skogar och branta berg (kanske i närheten av Bakersfield), och du kan ju kolla om du hittar någon nationalpark med något du vill se i närheten av vägarna du har tänkt att åka. Från Las Vegas gjorde vi en tur till öknen Death Valley.

Som du kan se på https://en.wikipedia.org/wiki/File:California_population_map.png så är det inte många som bor i det inre av Kalifornien och det är nog inte så mycket att se där heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju intressant, vattenfall är alltid häftigt att se. 

I närheten av Bakersfield finns det en nationalpark som heter Seqouia eller nåt sånt... Men sedan så finns det tydligen en nationalpark i Mojave, men det tror jag är en öken!?

Jag hittade denna kartan - https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1g9ZN_S27fVC1pQATvcrT6JB3aXs&ll=35.44619715286149%2C-119.35368409765607&z=8 - Där finns det 275 vattenfall i den sydvästra delen av Usa...

På tillbakavägen till Los Angeles funderar jag på Lake Havasu sedan via Palm Springs innan jag är tillbaka i Los Angeles

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 8/20/2017 at 09:09, Manneman sade:

Fan, Nicklas... allt snack om att ta en roadtrip till staterna var jobbig innan... Ditt härliga inlägg fick bägaren att rinna över. Nu sitter jag själv och skissar på en ny resa... det var ju ändå många år sedan sist.

Men 8 veckor? Tycker min korta resa fick Sverige att kännas trångt och tråkigt... 8 veckor hade fått mig i "utvandrarna-mode".

Fantastiskt inlägg! Tackar och bugar!

Haha vi tänkte att när vi skulle åka så långt så fick vi ju vara där ett tag för att det skulle vara lönt. :) Det var underbart att vara borta så länge då man verkligen kunde koppla bort jobbet och vardagen hemma och bara leva i nuet. Man hade knappt koll på vilken veckodag det var ens. Men jag tror inte jag kommer resa så länge igen i framtiden då det har en del negativa aspekter. T.ex. måste (eller bör) man teckna förlängd reseförsäkring. Ju längre man är borta desto större risk att det hinner hända något t.ex. att man blir allvarligt sjuk. Det blev jag efter ca 4 veckor men som tur var kunde de fixa till mig så jag kunde fortsätta resan utan större besvär, men det kunde ju lika gärna blivit att jag fått avbryta resan och missat 4 veckor. Så i framtiden gör jag nog hellre 2st 4 veckors resor än en 8 veckors. Dessutom tog det några år att spara ihop semesterdagarna och ångesten när man kom hem och de var borta var sådär. :)

USA är stort så där är nog mycket till för dig att se, go for it! Men skynda dig innan Kim och Donald hittar på något som sätter stopp för det. :/

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@bonusvita

Nationalparken Sequoia är inte riktigt på vägen utan en liten avstickare (kanske 5-6 timmar körning) mellan LA och Vegas. Där finns bl.a. världens största nu levande träd (sett till volym, inte höjd) "General Sherman" och vägen till området är en ganska extrem slingrig väg uppför, uppför, uppför som var vacker men oroväckande då vår sunkiga Jeep fick kämpa så man trodde den skulle dö när som. Förutom det stora trädet och en massa andra nästan lika stora träd var där egentligen inte så mycket att se tyckte jag. Visst det var vacker fridfull skog men inte så märkvärdig. Ångrar inte att jag åkte dit men hade vi haft kortare tid vet jag inte om jag tyckt det var värt att ödsla typ en dag på det. 

Mojave öknen ligger mer "på vägen" och det är precis som Cecilia säger där Death Valley är. Death Valley tycker jag var mer värt ett besök än Sequoia, dels för att det är en så extrem plats och dels för att där ligger flera olika platser längs samma väg som är värda ett besök. https://www.nps.gov/deva/planyourvisit/must-see-highlights.htm 
Att stå mitt ute i Badwater Basin's "ingenting" i extrem värme där vindpustarna inte svalkade utan gjorde att det kändes ännu varmare var ganska surrealistiskt. Vi uppmätte inte oväntat vår högsta värmenotering 49,5 grader i Death Valley, det var en lite mulen dag. :) Nu vet jag inte vilken tid på året du planerar resa och hur det eventuellt påverkar klimatet där. 

Hoover dammen tyckte jag var lite överskattat men ska du köra det hållet till Grand Canyon så är det självklart värt ett stopp. Tar bara en timme eller två att se allt, OM du hittar parkering. :) 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jobbigt när livet tränger sig på i ens drömmar och planeringar...

Det är turbulent på mitt jobb just nu, och som det ser ut så kan jag snart få flytta till Helsingborg, och för att lösa det så måste jag ut med en massa pengar, pengar som jag har sparat för min lilla födelsedagsresa. Tycker inte om det. Men jag måste ha mig ett arbete, även efter det att jag kommer hem från Usa. Och ju längre jag väntar med att boka och köpa resan, hyrbil, hotell och liknande desto dyrare blir allting. 

Så det bär mig emot och jag blir ledsen över min spolierade planering, men som det ser ut just nu så löser jag inte båda sakerna. Så tyvärr blir det nog ingen resa för mig i vår. Men jag har kvar alla era tips, förslag och råd. Jag får lösa resan och spara ihop till den en annan gång, och då blir den kanske lite längre.

Men jag vill nog ändå göra mig en resa över min födelsedag, så det blir nog bara en vecka på kanarieöarna eller nåt sånt, bara för att få mig en annan miljö!:wub:

Men tack för allt! :D:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tråkigt att höra men låter förståndigt för det förtar ju en del av nöjet med resan om man hela tiden måste räkna varenda krona man spenderar. Bättre då att vänta tills du har ekonomi att sätta en resebudget i överkant så du utan oro kan köpa och göra det du vill och kanske ändå ha lite av resekassan kvar när du kommer hem. 

Men välkommen i förskott då till underbara Skåne!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Citat

ATTENTION! The travel authorization submitted on August 20, 2017 via ESTA will expire within the next 30 days. It is not possible to extend or renew a current ESTA travel authorization. You will need to apply for a new ESTA travel authorization. Please reapply at https://esta.cbp.dhs.gov if travel to the United States is intended in the near future. If there are 30 or more days left on the old authorization you will receive a warning message during the application and be asked if you wish to proceed.

Fick detta mail med posten idag. Men det kan väl inte stämma? För jag har för mig att inresetillståndet gäller i 2 år. Det är iaf vad resebolagen har sagt mig och kanske även någon här...

Och söker man på nätet så får man upp information om att tillståndet skall gälla i 2 år, trots detta så säger ovan citat att det går ut den sista oktober!

Jag ansökte om det såhär tidigt för jag inte ville stå med problem senare i vår när jag planerar använda det, och framför allt för att inte glömma av det...

Har reglerna ändrats? Gäller ett inresetillstånd som ESTA bara i 1 månad nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo mig veterligen är det 2 år.

Det är inte så att det kvarstår något moment att göra i din ansökan för att den ska vara komplett och att det är tiden att göra det momentet som är på väg att löpa ut? Jag kommer inte ihåg processen. 

Alternativt att ditt pass är på väg att löpa ut? För då slutar också ESTA't att gälla, tror jag.

Förresten om det inte nämnts i tråden redan, glöm inte att skaffa internationellt körkort om du ska till USA. Det är inget "krav" men kan spara dig tid om du råkar ut för en kontroll. 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Jag börjar närma mig min födelsedag, och om jag skall göra denna resa, så börjar slutet närma sig med stormsteg. En bokning bör ske snarast innan priserna verkligen skjuter i höjden eller rent av, det finns inga platser kvar...

Min resa som är en billighetsresa, jag önskar att den kostar mig under 20,000 kronor totalt från min dörr hemma till min dörr hemma.

Jag vet att nedan uppställning bara gäller idag, imorgon ser situationen helt annorlunda ut och priset jag fick idag gäller inte längre.

Jag kan kanske lösa en annan flygning dit där jag undviker en övernattning i London. Men jag vill inte ha för kort transfertid på stora internationella flygplatser heller, för jag vet inte hur lång tid saker tar. 1 timma mellan ankomst och avgång på Heathrow till exempel känns som alldeles för liten ram för att hinna, och framför allt för att veta att min incheckade resväska verkligen hinner med de båda flygen.

Gällande hyrbil, så är pickupen den som mest är osynlig och inte skriker hyrbil, cabben roligast, och sedanen tråkigast och troligtvis skriker hyrbil lång väg. Jag vill ju inte riskera bli offer för kriminalitet i Usa, så en hyrbil som inte skriker att det är en hyrbil känns ändå helt bäst. Och jag har varit inne på pickuper tidigare, så en prislapp inkl.  flyg, boende, hyrbil torde landa kring strax under 10,000 kronor. Tillkommer gör då utgifter på ort och ställe kring 500-1000 kronor per dag.

Så hur ser min spec ut?

Födelsedagsresa

5/3 – 14/3

 

Flygresa Dit

5/3 Landvetter till London Heathrow

18:45 – 19:50

6/3 London Heathrow till Los Angeles

10:35 – 13:55

 

Flygresa Hem

13/3 Los Angeles till 14/3 London Heathrow

19:55 – 13:30

London Heathrow till Landvetter

19:15 – 22:20

PRIS: 3286:-

 

Hotell i London

5/3 – 6/3 Premier Inn Heathrow Airport Terminal 4

Frukost ingår

PRIS: 613:-

 

Hotell i Los Angeles

6/3 – 13/3 7 nätter

Orange Drive Hostel

Våningssäng i sovsal för män

Frukost ingår

PRIS: 2642:-

 

Hyrbil

Los Angeles Airport LAX 6/3 – 13/3 8 dagar

Sixt Rental Cars

VW Beetle Convertible eller liknande

Fullt försäkringsskydd + kan lämnas med tom tank

PRIS: 4429:-

eller

Hertz Rental Cars

Chrysler 200 Full Size eller liknande

Fullt försäkringsskydd inkl full till full tank

PRIS: 2430:-

eller

Hertz Rental Cars

Chevrolet Silverado Pickup

Fullt föräkringsskydd inkl full till full tank

PRIS: 3331:-

 

Totalpris för 9 dagar tur och retur Göteborg till Los Angeles

PRIS: 8971 – 10970 kronor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när det är ljust vid trafikkamerorna tycker jag det ser ut precis som på trafiklederna runt Stockholm, en blandning av sedan, SUV och kombi, samt förstås en och annan lastbil och liknande, så jag förstår inte varför en sedan skulle sticka ut medan en pickup skulle flyta in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till det priset är det ju inget att tveka på, bara kör (eller flyg)! :) So what om det skulle dyka upp lite extra kostnader när du har så god marginal till din maxbudget. Någon tusenlapp mer är nog inget som gör märkbart avtryck i ditt liv om ett år eller två, men stor skillnad under resan. Bara att inte behöva oroa sig varenda gång man ska upp med plånboken gör ju allt så mycket njutbarare. 

Jag håller med Cecilia om hyrbil, det förekommer alla typer så du sticker nog inte ut om du inte har något extremt. Så tänk inte så mycket på det utan välj något som är roligt/praktiskt/prisvärt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Tyvärr blev det ingen resa. Jag fick inte ihop tillräckligt med pengar för att kunna köpa min dröm. Jag kommer dock spara intensivt för att om precis ett år kunna göra denna resa, (hoppas jag)? Och kanske blir den bättre planerad och längre. Tre veckor hade passat ypperligt. 

Men jag tar till mig och sparar alla era tankar, tips och råd för min drömresa. Och jag lär återkomma i denna tråden om hur, när, var, varför och vad som hände...

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Hej, long time no see, som det sägs... ;)

Min planerade resa till Usa blir av, dock inte så som jag ursprungligen tänkte och planerade. Detta år 2018 var inte bara 50 år sedan jag föddes, det är även 60 år sedan mina föräldrar gifte sig. Och när de firade sin 50-årsdag, så firade de den genom en resa till Niagara fallen i Usa. Och denna gång vill de se västkusten.

Men då mina föräldrar är över 80 år, så litar de inte riktigt längre på sina själsförmögenheter och att kroppen verkligen hänger med och fungerar så som de alla tider förut har gjort, så de har engagerat mig som deras chaufför. Och den 27 augusti flyger vi från Sverige och är tillbaka igen 18 september.

Flygresan går med Sas från Göteborg till Stockholm och därifrån direkt till Los Angeles. På flygplatsen kommer vi hämta upp en suv som blir vår bil för 3 veckor.

Vi planerar följande resrutt: Los Angeles (3) > San Simeon (2) > San Francisco (3) > Napa Valley (1) > Yosemite (2) > Las Vegas (3) > Grand Canyon (2) > Lake Havasu (1) > San Diego (3) > Los Angeles (2) . Det som definitivt skall besökas på vägen är Hearst castle i San Simeon och Falcon Crest i Napa Valley och glasbron i Grand Canyon. Våra nätter inom parentes, så det blir totalt 22 nätter!

Planen är State Route 1 eller Cabrillo hwy eller Pacific hwy eller vad 17 den nu heter, alltså den vägen som går utmed kusten hela vägen från San Diego till San Francisco. Det skall gå i sakta mak, vi har ingen brådska. Men jag finner dåliga verktyg för att söka längden på vägarna, alla verktyg hittills har tagit bort mig från småvägarna upp till den stora motorvägen, och om vi kan så skall alla motorvägar undvikas. Jag vill ha nåt liknande gps där jag faktiskt kan välja bort motorväg. 

Men vad tycker ni att vi skall besöka på vägen, vart är vettigt att stanna, besöka, se och uppleva?

Men passet är klart, skall dubbelkolla om mitt esta fortfarande gäller. Nu är det planering som gäller...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en liten resealmanacka. 

Den kan komma att förändras, beroende på om vi hinner, blir hindrade eller upptäcker annat på vägen.

De enda hotellnätterna som är bokade i förväg är hotellet i Los Angeles de första dagarna och de sista dagarna... Alla andra hotell tar vi på vägen...

Resealmanacka.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...