Gå till innehåll

C: nästan full i Windows 10


Hans42

Recommended Posts

Jag har en ssd 265 Gb i min desktop och har inte brytt mig så mycket om den. Men nu upptäcker jag att disken är nästan full,8,29 Gb ledigt. Försökt göra systemåterställning, men stängde av datorn efter en timme då den bara sot och talade om att uppdatering pågår.... Nu finns inga återställningsval kvar när jag försöker återställa till tidigare tidpunkt.

 

Vad händer när C: blir totalt full? För det kommer den väl att bli inom kort. Vet ju inte vad jag kan rensa bort. Någon med kunskap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört diskrensning och har 12,Gb ledigt. Men Temporära Internetfiler är  95,5 Gb och dom rensas inte bort trots att jag kör diskrensning och detta är förkryssat. Förstår inte. Skall jag köra som adminstratör eller inte. Verkar inte göra någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag a bort Temporära Internetfile genom AppData - Local - Microsoft - Windows - INetCache - IE ? 95,5 Gb som skulle smaka bra utrymmesmässigt. Dessa finns kvar trots att de är ikryssade vid diskrensningen...

---------

Nu kollade vad det var för filer och det visade sig vara sk Picon som jag använder i satmottagare Dreambox. Raderade dessa och nu har jag 35,5 Gb ledigt. Men är inte detta ändå litet för litet? Jag använder ju C: endast för Win10. Nedladdningar och övriga filer ligger på andra diskar i min desktop och nätverk.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att få bort filerna genom att köra diskrensning och rensa systemfiler, om du skall ta bort dom manuellt så måste du låsa upp säkerhetsinställningarna, som kan ställa till det om du inte vet vad du gör. Själv hade gjort så, men det kan sluta med ominstallation.

Cecilia kan nog ge mera tips

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beskrivning av Internetfiler i "Temporära Internetfiler":

"Temporära Internetfiler i mappen Temporary Internet Files innehåller webbsidor som har lagrats på hårddisken för snabbvisning. Dina anpassade inställningar för webbsidor berörs inte."

Vad innebär det om jag raderar dessa filer? Mina bokmärken i Firefox finns väl kvar. Förstår inte detta med "snabbvisning".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Hanseg sade:

Det borde gå att få bort filerna genom att köra diskrensning och rensa systemfiler, om du skall ta bort dom manuellt så måste du låsa upp säkerhetsinställningarna, som kan ställa till det om du inte vet vad du gör. Själv hade gjort så, men det kan sluta med ominstallation.

Cecilia kan nog ge mera tips

 

HANS

OK, jag vill inte riskera ominstallation, så jag får nöja mig med att ha 35,5 Gb ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Hans42 sade:

OK, jag vill inte riskera ominstallation, så jag får nöja mig med att ha 35,5 Gb ledigt.

Har du kört  "rensa systemfiler " annars så gör det, du har nu drygt 10 % ledigt utrymme vilket Windows vill ha för att arbeta

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Hans42 sade:

Beskrivning av Internetfiler i "Temporära Internetfiler":

"Temporära Internetfiler i mappen Temporary Internet Files innehåller webbsidor som har lagrats på hårddisken för snabbvisning. Dina anpassade inställningar för webbsidor berörs inte."

Vad innebär det om jag raderar dessa filer? Mina bokmärken i Firefox finns väl kvar. Förstår inte detta med "snabbvisning".

 

Den mappen används endast av Internet Explorer. Firefox har egna mappar för sina filer.

I alla fall förut kunde man rensa onödigt i Internet Explorer inifrån programmet genom att välja Internetalternativ i menyn och sen något val på Allmänt-fliken.

Du kan kolla på Firefox motsvarighet:
Firefox-menyn - Inställningar - Avancerat - Nätverk
Där finns två stycken knappar "Rensa nu" som du kan klicka på om det står att mycket diskutrymme används.

Kolla också på Allmänt-fliken var Firefox sparar hämtade filer och så kan du rensa bort gammalt i den mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Cecilia sade:

Den mappen används endast av Internet Explorer. Firefox har egna mappar för sina filer.

I alla fall förut kunde man rensa onödigt i Internet Explorer inifrån programmet genom att välja Internetalternativ i menyn och sen något val på Allmänt-fliken.

Du kan kolla på Firefox motsvarighet:
Firefox-menyn - Inställningar - Avancerat - Nätverk
Där finns två stycken knappar "Rensa nu" som du kan klicka på om det står att mycket diskutrymme används.

Kolla också på Allmänt-fliken var Firefox sparar hämtade filer och så kan du rensa bort gammalt i den mappen.

Skall kolla detta. men nu tar jag paus och går ut och klipper gräsmattan! Liten gräsplätt så det räcker med en handdriven gräsklippare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Allmänt-fliken"? Var då?

----

Jag sparar hämtade filer på en annan disk. Men de 95,5 Gb skulle jag vilja ta bort, men när jag kollar sökvägen, finns inga filer där.

Hans - AppData - Local - Microsoft - Windows - INetCache - IE

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ser var du klicka i Internet Explorer (BIFOGAD BILD)

 

 

I Firefox klickar du på dom 3 strecken längst upp till höger väljer  Inställningar / Allmänt / Avancerat / nätverk / rensa nu 2 stycken knappar

 

HANS

Skärmklipp.PNG

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Hanseg sade:

Här ser var du klicka i Internet Explorer 

 

 

 

I Firefox klickar du på dom 3 strecken längst upp till höger väljer  Inställningar / Allmänt / Avancerat / nätverk / rensa nu 2 stycken knappar

 

HANS

Jadå,men jag sparar nedladdat på annan disk, inte C:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Hans42 sade:

"Allmänt-fliken"? Var då?

Det är väl första fliken i Internetalternativ, men det är möjligt att den heter något annat än Allmänt.

24 minuter sedan, Hans42 sade:

Jadå,men jag sparar nedladdat på annan disk, inte C:

Nedladdat har väl inget att göra med de två Rensa-knapparna på Nätverkssidan i Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Cecilia sade:

Det är väl första fliken i Internetalternativ, men det är möjligt att den heter något annat än Allmänt.

Nedladdat har väl inget att göra med de två Rensa-knapparna på Nätverkssidan i Firefox.

Ok, men jag har rensat på de två knapparna. Nu har jag 40,1 Gb fritt. Får hålla ett öga på hur det utvecklar sig.

Men de 95,5 Gb som finns under Temporära Internetfiler, skulle vara trevligt att ta bort. Men när jag följer sökvägen är det tomt där.Under Diskrensning är det ett hänglås i rutan framför "Temporära Internetfiler", så gissar att jag kan glömma detta.

Tack för alla råd och tips! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, OlleBull sade:

Bästa programmet till att städa tempfiler är "CCleaner - Slim" har ingen tipsat om det?

Finns fler versioner, men jag använder alltid det jag rekommendera ovan och programmet är säkert och gratis!

https://www.piriform.com/ccleaner/builds

Tack för den! Nu har jag 116 Gb lediga i C:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det fixade till sig. CCleaner är som sagt det bästa, för att ta bort skräpet i tempmapparna och likaså får man bort indexfilerna som väl inte tar upp så stort utrymme, men rensar man aldrig, så proppas skräpet. Programmet har funnits i många år nu och jag har aldrig råkat ut för att det ställt till problem. Brukar städa varannan månad. Registret ska man kanske var lite försiktigare att ge sig på att städa, men jag har inte haft några problem med det heller. Numera nöjer jag mig med att enbart städa tempfilerna, då jag inte experimenterar så mycket med programvara längre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur undviker man att lösenord raderas. Dvs lösenord till diverse sidor i Firefox som man måste logga in sig på? Nu var det ju relativt lätt att åtgärda, men ändå. Ibland sviktar minnet för en gammal man. Men som sagt jättebraoch jag kommer att använda detta prog åtminstone en gång i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, LightningStrike sade:

Testa CCleaner, den hanterar rensning av alla webbläsare, tempfiler m.m.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

 

Citat

Ja, det var denna som OlleBull anvisade. Funkade bra. Fast en del lösenord rykte också med. Men det var det värt. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...