Gå till innehåll

Trådlös skrivare


-64

Recommended Posts

Jag har en HP Pavilion laptop och en HP Office Jet Pro 6830, alltså en HP-skrivare. Den är trådlöst ansluten till datorn och har en egen E-postadress så om man har adressen så kan man göra utskrift från vilken internetansluten dator/I-pad/mobiltelefon som helst. Varhelst man befinner sig. Skrivaren är en "4 in one", alltså skrivare, kopiator, skanner och även fax, om man vill ha det. 

Ett ½-år efter att treårsgarantin har gått ut, har skrivaren, egentligen: Skrivarhuvudet gått sönder. Det är svårt och dyrt att laga, säger HP och antyder att det knappast är ekonomiskt försvarbart.

Är detta en kompatibel teknik i skrivaren som passar flera fabrikat eller är jag bunden till HP om jag köper en ny likvärdig skrivare (annat fabrikat)? (Jag är egentligen missnöjd med HP-datorn också och tänker byta fabrikat när den inte hänger med längre) Det går inte att uppdatera Win 10. Jag är kvar i version 1511. Ni andra har väl snart version 17XX ?

Om något ombud för HP råkar läsa detta, så kan jag meddela att dom har förlorat en presumtiv kund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skriver inte ut något. I stället kommer ett felmeddelande både i datorn och i displayen på skrivaren: Fel på skrivhuvudet! När felet visade sig första gången körde den en kontrollutskrift med linjer och punkter och lite skrivtecken. Detta gjorde den helt på "egen hand" utan något kommando från mig. Den utskriften var visserligen bra, men därefter kom felmeddelandet.

Det kom också en felsökningsguide i datorn, det är väl inprogrammerat så dom jobbar ihop, men båda är ju HP. Och den säger samma sak: Fel på skrivhuvudet!

HP-supporten tycktes känna till problemet för han svarade väldigt snabbt att det inte går eller inte är värt att försöka reparera.

Min undring grundar sig på att båda jobbar ihop och normalt kan jag styra skrivaren från datorn. Skrivaren står i ett annat rum. Det var därför jag tänkte att båda HP-maskinerna jobbar bäst ihop. Annars kanske man kunde tänka sig att vissa funktioner inte skulle fungera fullt ut om man byter fabrikat på någon enhet. I alla fall är jag "orolig" för det. Men det motsägs ju av det att med skrivarens egen e-postadress skall man kunna skriva ut från vilken internetansluten dator som helst. Jag har bara prövat det med en I-Phone och en I-Pad. Men båda utskrifterna saknar vänstermarginal. Inte så lyckat om man t.ex skulle vilja hålslå ett viktigt dokument för att sätta i en pärm.

Jag har dock inte kollat om t.ex skanningfunktionen fungerar. Alltså att skanna ett dokument och skicka det till datorn för att sparas där. Det får jag ta i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att problemet är täta munstycken, och enligt deras sätt att se det så är det en kostnad att plocka ur skrivhuvudet och göra rent vilket de inte brukar göra, utan de byter ut. Ett skrivhuvud kostar mer än det är värt då skrivaren är gammal. Men om du har kunskap och är villig till att själv montera bort huvudet och lägga det i T-röd några timmar samt att eventuellt göra rent slangarna och patronhållarna själv (anvisningar till det mesta av proceduren finns garanterat på youtube), då är det en helt annan fråga om kostnad. Det är ju inte ens säkert att det fungerar efteråt heller så det är det du måste ta ställning till. En skrivare är inte så dyr idag.. och det är mycket kladd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-08-13 at 13:51, -64 sade:

Det går inte att uppdatera Win 10. Jag är kvar i version 1511.

Har du prövat att göra en ren installation av senaste versionen?
Du får ju visserligen ominstallera alla program och skrivaren efteråt men det får du ju göra om du köper en ny dator också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort så mycket i detta eländet och kontaktat såväl Microsoft som HP Så jag har nästan glömt alla turer. Flera supporters från Microsoft har "gått ut med friskt mod" och kopplat upp sig mot datorn. Dom har prövat lite olika grepp men bara (skamset ?) konstaterat att det går inte att göra något. Dom rekommenderade mig att prata med HP i stället. Jag har en HP-auktoriserad supportverkstad i min närhet och tog med datorn dit. (Växjö). Men den som tog emot vid disken avslöjade att det finns en batch av HP-datorer som saknar någon funktion och som inte kan "ta emot" Win 10. Och han hade faktiskt själv en sådan dator, avslöjade han. Hans råd var ungefär: Håll ut så länge version 1511 orkar hänga med i Win 10. Den dagen som Win 10 har förändrats så mycket att datorn går märkbart dåligt och tappar funktionerna är det dags att byta ut den. Han kunde naturligtvis inte säga när den dagen skulle infalla, så det var bara att "köra på så länge det håller" sa han, ungefär. Han hade ju innerst inne en förhoppning att HP skulle göra något som löste problemet, men det är mer som ett önsketänkande och någon sådan lösning har vi inte sett. Alla dom aktuella HP-datorerna har det gemensamt att dom hade Win 8 installerat från början. Detta framgick även av en sökning på HP's supportsida. Dom angav en nummerserie där även min dator ligger med. "Dom går inte att åtgärda" säger texten, ungefär. Några närliggande nummerserier går däremot att installera om som du föreslår.

Om någon annan är drabbad av detta kan jag beskriva hur felet yttrar sig för mig och hur jag agerar: När en uppdatering av Win 10 kommer så får man ju ett meddelande på skärmen. "Stäng inte av datorn, vi tar över och börjar uppdatera. Det tar en stund". Det står något sådant eller liknande. Efter en stund blir skärmen svart. Endast dom här snurrande små kulorna syns på skärmen. Ingenting mera händer och datorn går inte att manövrera. Den svarar inte alls på några kommandon. Första gången det hände ringde jag Microsoft. Den supportkillen sa som i förbigående, utan att vara detaljerad på något sätt, att det går inte med vissa datorer som har haft Win 8. Han var alltså redan då medveten om felet. Han sa i stället: Låt datorn snurra på i minst 24 timmar i sitt "tomrum"! Helst mer, kanske uppåt 36 timmar. Stäng sedan av den med strömbrytarknappen. Låt den vila i någon kvart ungefär. Starta sedan upp den igen. Det flimrar förbi några meddelanden som man knappast hinner att läsa. Stäng av den med strömbrytarknappen igen när meddelandena tycks ha tagit slut. Låt den vila igen en stund. Starta upp den igen och det kommer upp ett meddelande att datorn skall göra en Återställning till tidigare version. Nu minns jag inte om man behöver bekräfta att Återställningen skall utföras, eller om den sköter det själv? Men efter kanske 20 minuter - en halvtimma så finns helt plötsligt Välkomstsidan med inloggningsrutan på skärmen. Allt är som vanligt igen. Detta har nog inträffat fem gånger för mig och jag har alltså inte kunnat använda datorn alls på ett och ett halvt dygn vid dessa tillfällena. Därför har jag dom senaste gångerna när meddelandet om uppdateringarna kommer helt enkelt stängt av datorn direkt, utan dröjsmål, med huvudströmbrytaren. Jag startar inte på 8 - 10 timmar, men när jag senare gör det är allt som förut. Alla funktioner finns kvar och inga inställningar är rubbade. Detta är min lösning på problemet och hittills har det gått bra.......

Jag kan väl tillägga att vi har en HP-dator till, något år äldre än denna som också hade Win 8 från början. Den tar emot uppdateringarna utan problem. Så jag använder den i stället. Den är visserligen lite långsam av någon okänd anledning, men om man begränsar sig till t.ex e-post och annat viktigt så räcker den till. Uppdateringar av andra program t.ex Office och annat på den här "1511-datorn" fungerar felfritt. Där ser man ju inte förrän man skall stänga av datorn på kvällen: "Uppdatera och stäng av", står det i en ruta. Och då är mer än halva jobbet redan klart.

Och som sagt, nästa dator och skrivare blir inte något från HP! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju inte meningen att dra tråden så mycket off-topic så jag ska inte fortsätta den diskussionen fast det skulle vara intressant.

 

On 2017-08-13 at 13:51, -64 sade:

Är detta en kompatibel teknik i skrivaren som passar flera fabrikat eller är jag bunden till HP om jag köper en ny likvärdig skrivare (annat fabrikat)?

Normalt behöver inte skrivare och datorer vara särskilt anpassade till varandra. Det skulle vara rätt dåligt för ett företag om deras skrivare bara skulle fungera med datorer av ett visst fabrikat, och tvärtom. Du har väl också visat det genom att det går att skriva ut från helt andra typer av enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är OK Cecilia att du breddar tråden lite. Sådant kan ju ge eventuella sakkunskapare inklusive du själv, tips och olika infallsvinklar och kanske ge andra lösningar.

Venoms: Jag är inte "hyperinsatt" på området, men läser på kartongen till modemet/routern som jag råkar ha kvar: Netgear N300 WiFi DSL Modem Router.

Jag minns inte exakt, men har säkert använt det mer än ett år. Jag kan tillägga om man tänker sig att överföringen från modemet/routern skulle vara dålig, att en av Microsoftsupporterna sände mig den då senaste uppdateringen via e-post, men datorn svarade att det går inte att installera. Detta var någon version 1677 xx.xxx. xx

Redigerad av -64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar på datorn när du försöker att uppdatera Windows.. Det går inte trådlöst!! Du måste ha nätverkskabel. Detta därför att när du har laddat ner allt så ska datorn startas om och då laddas inte drivrutiner och konfigurering till det trådlösa nätverket. Så där är det stopp.

Om du kan, och har möjligheten att uppdatera datorn genom nätverkskabel (hemma,på jobbet, hos kompis etc), ska du se att det blir skillnad. Eftersom licensen ligger i hårdvaran behöver du ingen nyckel att skriva in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst finns det datorer som inte fungerar väl med Windows 10 därför att de saknar drivrutiner. Det är möjligt att något i din dator, t ex det trådlösa nätverkskortet, har en drivrutin som inte fungerar med Windows 10 Anniversary Update, version 1607. Det är ett problem som gäller en del datorer från många tillverkare så det är inget som är typiskt för just HP.

Nu vet jag inte om det gäller din dator men i många datorer går det lättare att göra stora uppdateringar om man dels kopplar bort eller inaktiverar hårdvara som inte är nödvändig, t ex skrivare och trådlösa nätverkskort, samt avinstallerar antivirusprogrammet om man har installerat ett sånt själv.

 

15 timmar sedan, -64 sade:

Den dagen som Win 10 har förändrats så mycket att datorn går märkbart dåligt och tappar funktionerna är det dags att byta ut den.

Men eftersom det inte går att uppdatera Windows 10 i din dator så kommer ju inte Windows 10 att förändras i den.

Däremot kommer version 1511 inte att få några säkerhetsuppdateringar efter oktober i år och det kan därefter bli säkerhetsmässigt olämpligt att ansluta datorn till internet. Om du inte kan få in en nyare version av Windows 10 innan dess rekommenderar jag att du byter tillbaks till Windows 8.1 som får säkerhetsuppdateringar i 5-6 år till.
https://support.microsoft.com/en-us/help/4035050/windows-10-version-1511-will-no-longer-receive-security-updates

HP, liksom andra datortillverkare, skickar sällan ut nya drivrutiner eller andra programfunktioner när datorn har blivit 3 år gammal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för erat engagemang. Det lutar nog åt att jag köper en ny dator och skrivare ganska snart. Det finns några andra egenheter med denna datorn också, som man blir lite trött på ibland. Men det är inte så att datorn blir oanvändbar som vid dom misslyckade uppdateringarna. Bara lite irriterande strul som man lätt åtgärdar. Detta frågade jag HP om redan då den var ny, men dom hade ingen lösning på det. Och om man är "tolerant" så kan man leva med det. Men till slut tröttnar man.

Cecilia: Du skrev  "Men eftersom det inte går att uppdatera Windows 10 i din dator så kommer ju inte Windows 10 att förändras i den."

Det jag menade med detta var att Win 10 förändras med alla uppdateringar så min dator blir till slut omodern och "frånkörd". Alla ni andra har automatiskt senaste versionen i era datorer och kan även använda och ta emot filer och annat som har skapats i senare versioner av Win 10, medan jag är kvar i 1511 och har förmodligen en för gammal dator för allt som är nytt. Lite som på 90-talet när dataspel för barn var skapade i Win 95 eller Win 98. Den som satt med en dator med Win 3.1 var hopplöst omodern och utelämnad. 

Jag har som sagt börjat titta på andra datorer. Jag känner till tre personer (lite på distans) som har Lenovo-datorer. Detta är ett nytt och okänt märke för mig. Är det något pålitligt val?

Tidigare har jag haft några DELL, men stationära bordsdatorer. Dom har dock "låst sig" till att installera Mac Afee antivirusprogram i alla sina nyare Laptop. Dom säger att det inte går att byta ut. Vi är flera här i hushållet som använder Norton 360 och har abonnemang på det. Därför väljer jag bort DELL. Men hör och häpna dom har en laserskrivare med färg och WiFi för 74 kr! Visserligen finns den inte i lager just nu, men man blir både nyfiken och samtidigt misstänksam, hur kan dom ha råd att sälja en laserskrivare för 74 kr? Något konstigt är det. Dessutom, den väger 37 kg! Eller om det var 34, jag minns inte säkert. Skulle ni våga köpa en skrivare för bara 74 kr? Och DELL har ju som ni säkert vet, bara en sorts postorderförsäljning (över nätet) Så det finns ingen butik att kolla i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, -64 sade:

Det jag menade med detta var att Win 10 förändras med alla uppdateringar så min dator blir till slut omodern och "frånkörd".

Nåja, det finns ju många som fortfarande har Windows 7 (det är flera år kvar tills supporten av Windows 7 upphör). Men visst blir den omodern med tiden men det dröjer några år till och då kan det ju ha blivit hårdvarufel på den också.

4 timmar sedan, -64 sade:

kan även använda och ta emot filer och annat som har skapats i senare versioner av Win 10

Det finns inga filer som har gjorts i senaste versionen av Windows 10 som inte kan läsas av den första. De flesta filer hanteras av separata program och det går ju utmärkt att installera senaste versionen av VLC, Audacity, LibreOffice eller vilket program som behövs för en viss fil i en äldre version av Windows 10 eller för den delen Windows 8 eller 7. Men det är säkrare och bättre kompatibilitet att hålla sig till en version av Windows som Microsoft stödjer, i ditt fall då lämpligen Windows 8.1.

4 timmar sedan, -64 sade:

Dom har dock "låst sig" till att installera Mac Afee antivirusprogram i alla sina nyare Laptop. Dom säger att det inte går att byta ut.

Det låter underligt eftersom det skulle innebära att de skulle tappa nästan hela företagssektorn.
http://www.dell.com/support/article/us/en/04/sln153704/mcafee--securitycenter-116--uninstall-guide?lang=en
Det går ju också att göra en ren installation av Windows 10 så slipper man allt onödigt som skickades med.

Vet inte var du har hittat någon sån billig laserskrivare för de Dell-skrivare som Prisjakt känner till kostar minst 1900 kr.

Lenovos datorer har sina rötter i IBM: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lenovo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.pricerunner.se/pi/116-3113419/Skrivare/Dell-H625cdw-produktinformation

Priset är utan frakt. Med frakten blir det någon hundralapp till. Jag misstänker att det är någon utförsäljning. Och just nu fanns den inte i lager. Den kanske rent utav är slutsåld?

Vikten skrev jag om. Jag ser nu att rätt vikt skall vara 31,7 kg.

Detta med Mac Afee fick jag som besked av Dell när jag skulle köpa en laptop förra gången. Då blev det denna HP i stället. Men det är mer än 3 och ½ år sedan.

Redigerad av -64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte var Pricerunner har fått det priset från för så billigt har den aldrig sålts för enligt Prisjakt, utan det har ju varit över 2000 kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3400975
Kanske någon sorts lockpris för att locka in kunder till de där två butikerna som Pricerunner har med, när folk upptäcker att den inte finns inne väljer de något annat i samma butik.

Dell säljer den för över 200 dollar: http://www.dell.com/en-us/shop/accessories/apd/210-afrw?c=us&l=en&s=dhs&cs=19&sku=210-AFRW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-08-15 at 16:43, Venoms sade:

Jag menar på datorn när du försöker att uppdatera Windows.. Det går inte trådlöst!! Du måste ha nätverkskabel. Detta därför att när du har laddat ner allt så ska datorn startas om och då laddas inte drivrutiner och konfigurering till det trådlösa nätverket. Så där är det stopp.

Om du kan, och har möjligheten att uppdatera datorn genom nätverkskabel (hemma,på jobbet, hos kompis etc), ska du se att det blir skillnad. Eftersom licensen ligger i hårdvaran behöver du ingen nyckel att skriva in.

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar. Varför skulle han inte kunna uppdatera windows trådlöst? Jag har åtminstonnde 2 bärbara jag har uppdaterat ifrån windows 7 till windows 10. Så det fungerar ypperligt. Men kanske e jag som missuppfattar, du kanske menade nått annat?  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, CallmeAl said:

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar. Varför skulle han inte kunna uppdatera windows trådlöst? Jag har åtminstonnde 2 bärbara jag har uppdaterat ifrån windows 7 till windows 10. Så det fungerar ypperligt. Men kanske e jag som missuppfattar, du kanske menade nått annat?  :)

Samma här, ett flertal datorer som jag uppdaterat Win7 -> Win10 över wifi. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två nytillkomna i tråden. Tack för erat engagemang också!

Men jag förtydligar lite. Både HP och Microsoft är medvetna om problemet. HP har uppgifter på sin supportsida om man "letar riktigt djupt" att datorer med nummerserie X t.o.m. Y kan inte uppdatera Win 10. Några närliggande nummerserier kan eventuellt ominstalleras (med något tillägg?) När man talar med Microsoft support så säger dom genast: "Hum, ja, hum" i en ton som att dom vet precis vad man talar om. Dom har alltså hört talas om detta förut.

I någon av alla turer med supporten, jag minns inte nu om det var HP eller Microsoft sa man till mig att ta fram en datakabel och ansluta mellan modemet/routern och datorn. Men inte heller det hjälpte. Mitt suddiga minne säger mig att jag var t.o.m. fjärransluten med supporten och det var alltså han som skötte "spakarna". Jag har även fått en uppdatering som en fil på e-post. Det fungerade inte med den heller.

Vi har som jag har sagt tidigare, en HP Pavilion till i hushållet. Något år äldre än den här aktuella och som hade Win 8 tidigare. (Eller kanske Win 7 t.o.m?) Den klarar av att uppdatera Win 10 med WiFi. Det är dock något annat fel med den. Den är hopplöst långsam. Därför använder vi bara den som en reservdator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Nyheter i tråden!

Det har hänt lite märkliga ting i den här trådens ena innehåll. Jag klagade ju först på min HP-skrivare och sedan på HP-datorns oförmåga att kunna uppdatera Win 10. Särskilt Venoms och Cecilia var aktiva men även några andra deltog. Tack för erat engagemang!

Emellertid var det så häromkvällen att jag somnade ifrån datorn som då var påslagen. (Datorn kan ibland vara ett utmärkt sömnmedel. Helt biverkningsfritt om man inte lutar huvudet för mycket eller åt fel håll) När jag vaknade till vid midnatt såg jag att datorn jobbade med uppdatering. Det var en text, ungefär: "Datorn uppdaterar registret. 72% färdigt. Stäng inte av datorn." Nu skall man veta att vid tidigare uppdateringar av Win 10 har jag aldrig sett något sådant. Datorn har varit svart och okontaktbar. Så jag tänkte att detta är väl någon liten uppdatering av något "extraprogram", jag har t.ex Office och använder Outlook. Där har det kommit uppdateringar tidigare och dom har kunnat installera sig utan problem. Jag lät den hålla på. 

Så jag gick och lade mig och somnade en gång till. När jag vaknade nästa morgon kollade jag datorn och tittade i Winver. Där fick jag se något märkligt. Det stog Windows 10. Version 1703. OS 15063.674. Som det framgår i tråden har datorn tidigare alltid "stått still" i version 1511. Några uppdateringar har inte fastnat i datorn. HP har varit medvetna om detta och meddelat på sin supportsida att vissa nummerserier från en viss tidslucka inte kan uppdateras i Win 10. Dit hör alltså min dator. Men nu har alltså Microsoft lyckats "köra om" dom här felkonstruerade HP-datorerna och installera version 1703 i stället. Jag har inte sökt information på HP's sida om detta. Deras sida är lite svårnavigerad. Uppgiften om att det inte går att uppdatera vissa HP-datorer i Win 10 stog så att säga "inte på första sidan!". Men jag sa tidigare att jag började leta efter en ny tänkbar dator. Dell tycks bara sikta in sig på företag och Lenovo är i princip en tusenlapp dyrare än andra jämförbara märken och modeller. Jag fick emellertid skjuta det framåt för andra prioriteringar. Och det visar ju sig nu att det var gott att hålla ut en liten tid. Hjälp kom från Microsoft. Dock kommer vi att köpa en ny "4 in one" skrivare inom närstående tid.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...