Gå till innehåll

USB-minne för BackUp?


Hans42

Recommended Posts

Jag har en granne som köpt en laptop. Eftersom han har en del viktiga saker/uppdrag som han bör ha backup på, så undrar jag om ett hyggligt USB-minne på 16 eller 32 Gb kan vara rekommenderbart. Storleksmässigt räcker detta, men hur är det med kvaliteten på USB-minnen numera? Är de att lita på? Eller skall jag råda honom till att skaffa en NAS? Fast kapacitetsmässigt blir nog detta i överkant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog råda till att använda någon molntjänst om det bara är en liten backup typ Gdrive, Onedrive , Dropbox eller Mega för den delen. Sedan beroende på vad som det ska tas backup på skulle jag om det är viktigt, bränna på Cd/Dvd och eller Usb minne.

NAS är det sista jag skulle använda eftersom små kompakta nas-enheter har en tendens att bli överhettade och konsumera diskar.

Personligen har jag en NAS som jag byggt av äldre delar och installerat med Openmediavault, och den fungerar klanderfritt och när man behöver lägger man till en disk i systemet bara och fortsätter sparandet. Nackdelen är att när mängden data bara ökar och skulle du vilja byta diskar eller typ av system blir det besvärligt eftersom allt försvinner om du ändrar sättet att spara på. Men, eftersom jag inte har något som jag kan vara utan passar det mig utmärkt.

Hoppas att det hjälper dig lite på traven. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...