Gå till innehåll

Ta bort D:


bonusvita

Recommended Posts

Jag börjar få ont om utrymme i min dator, så jag måste snart börja om från början.

Min dator som egentligen är en W7 dator och har en ssd disk på 120 gb, räcker inte riktigt till för W10.

Jag skulle vilja ta bort D: och låta den platsen ligga ihop med C:, hur gör jag det? Och varför skapas D:, som är låst partition som jag inte ser vad som finns på, jag antar att det är nån form av backup till antingen W7 eller W10. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rensat på C: När jag postade min fråga så hade jag mindre än 5% kvar på C: Så jag har tagit bort en del program, som jag iofs använder, men inte så ofta.

Men faktum kvarstår, om jag inte skaffar en större hårddisk, så ser jag liten nytta med att ha partitioner som jag inte kan använda, även om det är backuper som ligger därpå. Jag skapar mina egna backuper som jag har på externa diskar, och backup på windows behövs inte tycker jag... När det är dags att formatera och bygga upp windows på nytt, då borde det finnas bättre o enklare lösningar än att ta utrymme av mitt begränsade utrymme...

C o D.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-Partitionen har tillverkaren har lagt till datorns installationsmedia, har  du bränt ut den på DVD-skivor eller sparat den på ett USB-minne, om det  är Windows 7 eller 8 och du inte tänker återgå till det gamla så är det OK att ta bort  Recovery-partitionen om du inte  tänker installera det igen, då kan du ta bort d-partitionen, men ta inte bort system eller hp_tools partitionerna

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är W7 som ligger i Recovery D: så är det ju en partition jag definitivt kan ta bort, för W7 kommer aldrig någonsin komma tillbaka till denna dator... Jag vet att jag har sett någonstans att det finns en möjlighet att avinstallera W10 och återinstallera W7, men jag finner inte den platsen just nu.

Men om det är W10 som ligger på Recovery D: då är det väl mindre käckt att ta bort den? Eller är det enkelt att få tag på W10 via nätet vid en ominstallation som innebär en formatering av C:? För i sådana fall kan jag ju ta bort partitionen.

Hur kan jag kontrollera vad som finns i Recovery?

Och om jag tar bort D:, kan jag då implementera det utrymmet in i C: utan att formatera om hårddisken? Det blir inga framtida problem i C: med en sådan åtgärd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On ‎2017‎-‎09‎-‎09 at 11:37, bonusvita sade:

Ok, jag har laddat ner w10 och brännt det på en skiva. Men var hittar jag licensnyckeln till min version, så att jag om jag skulle installera den nu brända versionen, kan göra den rätt och riktig genom att skriva in min licens?

Du behöver ingen licensnyckel om ditt Windows 10 är aktiverat kontrollera via "  Inställning/Uppdatering och säkerhet/Aktivering "  står det att ditt exemplar har fått en digital licens, så är det bara att köra på, du kan i så fall kan du installera om från grunden om du vill  och när du kommer till att Windows vill  ha serienummer så klicka hoppa över och fortsätt, när du kommer att installationen skall börja så ta bort alla partitioner, därefter skapar du ny partition, systemet kommer att skapa 2 st partitioner varav en systempartition, klicka starta installationen

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Det har tagit en tid att dels få ur tummen och annat som bara kom i vägen, som att minnet i huvudet är dåligt... ;)

Men det här var fantastiskt enkelt!

Gick in i diskhanteraren och högerklickade på D: och tog bort volymen, sedan gick jag in i C: och högerklickade på utöka volymen...

Och allting var bara klart sådär....

Undra om jag vågar starta om datorn..............................    :wacko:;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...