Gå till innehåll

[LÖST] 100 mbit?


Recommended Posts

Jag har bbb 10 mbit tjänst. Och nu har jag fått mail där dom säger att dom uppgraderat till 100 mbit utan extra kostnad. Men jag märker ingen skillnad av hastighet. tptest går bara upp till 10mbit eller? ska jag starta om mitt nätverkskort och router för det ska funka eller kan jag se på något annat sätt om jag verkligen har fått 100 mbit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du fel på linan...

Jag har Telias 24 och har enl tptesten 15.3 som max och då har jag drygt 2 km till stationen.

Med en begränsad router (10 mbit) liggar den stadigt på 8 mbit.

Kolla med BBB om du verkligen har uppgraderat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar ju få starta om modemet och du kanske även måste ändra inställningar så att det ska funka på nytt? Sedan så kanske själva modemet från BBB är ett gammalt som bara klarar 10mbit/s så felet kan även ligga där men supporten lär ju kunna hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag testar att köra direkt från uttaget till datorn kommer jag upp i 40 mbit men när jag kör genom routern kommer jag bara upp i 5mbit! jag kör genom xp:s trådlösa. Någon som vet varför det går långsammare med routern? Den ska ju klara 100 mbit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Svarar med mitt "papegojsvar" angående routrar......

Har du uppdaterat firmware...?

http://kbserver.netgear.com/products/WGT624.asp

Välj rätt modell av de 3  !    Åtminstone 1 har firmware för bättre

"genomströmning" 

Sedan lägg på den här från MS om du kör trådlöst:

http://www.microsoft.com/downloads/details...ee-1459234f4483

Glöm inte att kryptera !

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe! papegojesvar..

Jag har testat att uppgradera genom när jag loggar in i routern. Inte alltid den hittar själv eller? Bör installera manuellt?

Jag har instalerat hotfixen nu. Vad gör den?

Krypteringen är fixad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att uppgradera genom när jag loggar in i routern. Inte alltid den hittar själv eller? Bör installera manuellt?

Hej

Ja hmmm, jo de allra flesta routrar uppdateras inte så då sitter man där med sitt "junk".

Du ser precis hur man gör på sidan, men välj rätt router först av de 3 !

Sedan måste du välja rätt firmware för utanför USA dvs det finns 2 för vissa.

Sedan står det hur man gör

EXEMPEL:  kollade på en modell 

http://kbserver.netgear.com/release_notes/d102817.asp

Så ta RÄTT router.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att det går långsamt med routern är att trådlöst inte klarar så mycket mer än 5Mbit om du kör med b-standard och i bästa fall upp till 25-30 om du kör med olika varianter av g-standarden, trots att 54 eller 108Mbit "utlovas".

Hej Stenis

Om det är exemplet jag visade så blir det bättre genomströmning men eventuellt inte med

de andra 2 modellerna.

Lite oklart när man kollar firmwareuppgraderingarna, hursomhelst så ska man uppgradera för

mer än 10 Mbits ska en router klara från WAN/LAN iaf Netgears pryttlar som är bra

med rätt firmware   ;)     lika som D-Link med "rätt" firmware

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att det går långsamt med routern är att trådlöst inte klarar så mycket mer än 5Mbit om du kör med b-standard och i bästa fall upp till 25-30 om du kör med olika varianter av g-standarden, trots att 54 eller 108Mbit "utlovas".

Vad menas med b och g-standard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att det går långsamt med routern är att trådlöst inte klarar så mycket mer än 5Mbit om du kör med b-standard och i bästa fall upp till 25-30 om du kör med olika varianter av g-standarden, trots att 54 eller 108Mbit "utlovas".

Hej Stenis

Om det är exemplet jag visade så blir det bättre genomströmning men eventuellt inte med

de andra 2 modellerna.

Lite oklart när man kollar firmwareuppgraderingarna, hursomhelst så ska man uppgradera för

mer än 10 Mbits ska en router klara från WAN/LAN iaf Netgears pryttlar som är bra

med rätt firmware  ;)    lika som D-Link med "rätt" firmware

Ok jag har uppdaterat till det firmware du länkade till men jag vet inte.. Det går inte snabbt när jag testar o ladda ner saker från dc.

Vad hände när jag installerade hotfixen från Microsoft, vad är det för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag har uppdaterat till det firmware du länkade till men jag vet inte.. Det går inte snabbt när jag testar o ladda ner saker från dc.

Vad hände när jag installerade hotfixen från Microsoft, vad är det för något?

Borde inte v3 passa bäst för min router eftersom jag har v3? Eller jag förstår inte riktigt..

Alltså min router heter Netgear wgt624 v3 108mbps

Hej

MS hotfixen ger en massa bättre stöd för olika trådlösa funktioner.

DC+ är inget att testa med eftersom det är utbud/efterfrågan som styr.

Är du med i en exklusiv 100 Mbits hub kan du köra test men är det en mixad hub så

kan du hamna bland ADSL folket med snigel upload.

TP test är enda stället som ger rätt svar.

Om du kör V3 är det då den här sida:

http://kbserver.netgear.com/release_notes/d102817.asp

Följ instruktionen bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du långt mellan routern och datorn? Hastigheten avtar med avståndet.... Har du dessutom  någon/några väggar emellan så sjunker hastigheten ytterligare...

Trådlöst nätverk finns i 3 standarder, A, B och G (och snart även N)...

A-standarden

Klarar 54Mbit men används inte så mycket för att den har för dålig räckvidd.

B-standarden

11Mbit och är väldigt vanlig.

G-standarden

54Mbit eller "108Mbit", används för de flesta trådlösa nät idag och är kompatibel med B-standarden.

N-standarden..

Klarar teoretiskt hastigheter på flera hundra Mbit.... det sägs att slutliga produkter ska klara över 100Mbit i praktiken... men men vi får väl se... många leverantörer har precis börjat släppa produkter baserade på standarden, trots att standarden inte ens godkänts av de inblandade..

Nog om det!

Däremot är det så att även om du kör ditt nätverk i 108Mbit så räcker det med att en dator med ett nätverkskort enligt B-standarden kopplar upp sig på ditt nät och vips blir hastigheten för alla kopplad till ditt trådlösa nätverk begränsade till 11Mbit.

Använd programmet Netstumber, http://www.netstumbler.com/downloads/, så ser du vad det finns för nät i närheten. Välj sedan ut en kanal som är ledig och ställ in den i dina routerinställningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, jag är mycket skeptisk till de siffrorna... de är säkert framtagna i en perfekt värld utan andra signaler och med hel fri sikt till basstationen... har aldrig hört talas om en trådlös basstation á la hemanvändare som kommer upp i drygt 60Mbit/s.

Däremot ska jag tillägga att det finns hyfsat ny trådlös teknik som använder sig av MIMO. MIMO innebär att det istället för att vara en antenn så är det flera antenner som skickar och tar emot samtidigt, vilket leder till ökad hastighet och faktiskt även ökad räckvidd. Med en sådan basstation kan jag tänka mig att man möjligtvis börjar närma sig Netgears fantasisiffror i överföringshastighet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, jag är mycket skeptisk till de siffrorna... de är säkert framtagna i en perfekt värld utan andra signaler och med hel fri sikt till basstationen... har aldrig hört talas om en trådlös basstation á la hemanvändare som kommer upp i drygt 60Mbit/s.

Däremot ska jag tillägga att det finns hyfsat ny trådlös teknik som använder sig av MIMO. MIMO innebär att det istället för att vara en antenn så är det flera antenner som skickar och tar emot samtidigt, vilket leder till ökad hastighet och faktiskt även ökad räckvidd. Med en sådan basstation kan jag tänka mig att man möjligtvis börjar närma sig Netgears fantasisiffror i överföringshastighet :)

Hej

Nej, Netgearen klarar det där......och får han till nu firmwaret, kör om guiden så borde det bli bra.

Precis som instruktionen.

Sedan ska man köra TP test ver 5 för 100 Mbits linor

http://www.tptest.se/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1308

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...