Gå till innehåll

[LÖST] 100 mbit?


Recommended Posts

Jag kommer nu upp i 20mbit  :) men det är ändå skumt. jag har bästa möjliga mottagning dessutom står routern 3 m ifrån nätverkskortet..

Men det verkar inte bli bättre än så här.

Ställde routerns jättenära nätverkskortet när jag körde guiden då den ställer in mitt nätverk.

Tack för hjälpen guys!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Och krypterat kör du så inte grannen har kopplat upp sig på din router .....?

Men kommer du upp till 20 MBits har du svårt att hitta ställen med den DL kapaciteten.

www.sunet.se kan vara ett ställe där du kan maxa....

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp det är krypterat med massa konstiga tecken så jag hoppas inte han sitter o surfar på min lina  :)

Vad menas med DL kapaciteten?

Testade ladda ner en film på sunet, och det gick i 20 mbit ungefär.

Hej

Bra, många surfar med varandras grejer.... ;D

Mbit/s eller Mbps är bandbredd egentligen

delar man bandbredden med 8 får man nedladdningshastighet dvs 20/8 är 2.5MB/s (ruggigt snabbt  :o).

Allt data är ju  beskrivet i bit eller byte   när alla 1 o 0 kommer farande.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har bästa möjliga mottagning dessutom står routern 3 m ifrån nätverkskortet..

Plceringen har större betydelse än man kan tro.

T.ex om du har ett PCI-nätverkskort med en vanlig liten antenn på kortet blir det sannolikt störningar i överförandet tack vare all elektricitet som finns bredvid. Likaså om routern står vid en högtalare eller konstigt nog ett fönster.

Om du har pci-varianten, köp en lös antenn och koppla kabeln i kortet.

Om routern placeras högt upp, blir överföringen stabilare, se till bara att du inte har en strömförande kabel i väggen precis bakom eller på sidan om...

Några tips bara... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har pci-varianten, köp en lös antenn och koppla kabeln i kortet.

Om routern placeras högt upp, blir överföringen stabilare, se till bara att du inte har en strömförande kabel i väggen precis bakom eller på sidan om...

Några tips bara... :P

Hej

Det kan finnas optimeringar kvar..... tex den här för hans USB antenn , wg111t

http://kbserver.netgear.com/release_notes/d102803.asp

Men anledningen att BBB kan sälja den här tjänsten är ju att det inte finns några

ställen i princip att använda farten... :P  Mer en rolig grej.......

- En sluten BBB DC++ hub med enbart 100Mbits medlemmar.

- Sunet

- Direkt från BBB eller SF Anytime etc.....

Men senaste drivarna för USB antennen ger nog ännu mer fart.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot är det så att även om du kör ditt nätverk i 108Mbit så räcker det med att en dator med ett nätverkskort enligt B-standarden kopplar upp sig på ditt nät och vips blir hastigheten för alla kopplad till ditt trådlösa nätverk begränsade till 11Mbit.

Ja Det är också surt! Jag testade att koppla in min ip-telefon och vips så gick det ner till 10mbit  :(

Känns som man blir snuvad på konfekten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryptering med WEP eller WPA kan dessutom dra ner hastigheten med så mycket som upp till 40%... Testa att slå av WEP /WPA(2) och kör ditt mättest och slå sedan på krypteringen igen... under tiden du kör okrypterat kan du aktivera spärrar per MAC-adress om du inte redan har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har pci-varianten, köp en lös antenn och koppla kabeln i kortet.

Om routern placeras högt upp, blir överföringen stabilare, se till bara att du inte har en strömförande kabel i väggen precis bakom eller på sidan om...

Några tips bara... :P

Hej

Det kan finnas optimeringar kvar..... tex den här för hans USB antenn , wg111t

http://kbserver.netgear.com/release_notes/d102803.asp

Men anledningen att BBB kan sälja den här tjänsten är ju att det inte finns några

ställen i princip att använda farten... :P  Mer en rolig grej.......

- En sluten BBB DC++ hub med enbart 100Mbits medlemmar.

- Sunet

- Direkt från BBB eller SF Anytime etc.....

Men senaste drivarna för USB antennen ger nog ännu mer fart.

;)

Tjena Plun!

Den uppdateringen fixade jag förra veckan  :) Det borde vara optimerat för bästa möjliga hastighet nu tycker jag..

Har också tänkt på att det verkar vara väldigt viktigt att ha routern nära nätverkskortet under setupen av nätverket. När man ska byta från det fasta till trådlöst.

En annan fråga. Varför snor min ip-telefon så mycket som 10mbit? Den gör ju det bara jag kopplar in den och inte ens ringer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryptering med WEP eller WPA kan dessutom dra ner hastigheten med så mycket som upp till 40%... Testa att slå av WEP /WPA(2) och kör ditt mättest och slå sedan på krypteringen igen... under tiden du kör okrypterat kan du aktivera spärrar per MAC-adress om du inte redan har det.

OJ! Det måste jag testa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryptering med WEP eller WPA kan dessutom dra ner hastigheten med så mycket som upp till 40%... Testa att slå av WEP /WPA(2) och kör ditt mättest och slå sedan på krypteringen igen... under tiden du kör okrypterat kan du aktivera spärrar per MAC-adress om du inte redan har det.

Den snor ungefär 1mbit när jag krypterar enligt tptestet.

Jag lyckades få upp hastighetet lite genom att välja mode auto 108mbps istället för g och b i inställningar för min router.

Man kan inte ställa in någt i tjänsten wireless zero conf. som höjer hastigheten något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, va skönt. Antar det har hänt den del på den fronten sedan jag läste testet om bandbredden som krypteringen snor.. :)

Slå snarare av Wireless Zero config-tjänsten och kör enbart med programmet som följer med drivarna till Netgearkortet. Zero-tjänsten är känd för att orsaka problem....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den uppdateringen fixade jag förra veckan  :) Det borde vara optimerat för bästa möjliga hastighet nu tycker jag..

Har också tänkt på att det verkar vara väldigt viktigt att ha routern nära nätverkskortet under setupen av nätverket. När man ska byta från det fasta till trådlöst.

En annan fråga. Varför snor min ip-telefon så mycket som 10mbit? Den gör ju det bara jag kopplar in den och inte ens ringer.

Hej

Okidok.

Har du kopplat allting i rätt uttag  ?  Man brukar bli "snurrig" efter ett tag.

http://www.bredbandsbolaget.se/publish/Doc...erty=Attachment

Vilken dosa kör du med ?

Men som jag skrev så har man inte särskilt mycket nytta av 100 Mbits, mer en plojgrej av BBB

just nu tills riktiga betaltjänster tar över som kräver rejält med bandbredd......

Kör i Automode med kryptering men kolla IP  telefoni boxen !

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, va skönt. Antar det har hänt den del på den fronten sedan jag läste testet om bandbredden som krypteringen snor.. :)

Slå snarare av Wireless Zero config-tjänsten och kör enbart med programmet som följer med drivarna till Netgearkortet. Zero-tjänsten är känd för att orsaka problem....

OK ska testa det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den uppdateringen fixade jag förra veckan  :) Det borde vara optimerat för bästa möjliga hastighet nu tycker jag..

Har också tänkt på att det verkar vara väldigt viktigt att ha routern nära nätverkskortet under setupen av nätverket. När man ska byta från det fasta till trådlöst.

En annan fråga. Varför snor min ip-telefon så mycket som 10mbit? Den gör ju det bara jag kopplar in den och inte ens ringer.

Hej

Okidok.

Har du kopplat allting i rätt uttag  ?  Man brukar bli "snurrig" efter ett tag.

http://www.bredbandsbolaget.se/publish/Doc...erty=Attachment

Vilken dosa kör du med ?

Men som jag skrev så har man inte särskilt mycket nytta av 100 Mbits, mer en plojgrej av BBB

just nu tills riktiga betaltjänster tar över som kräver rejält med bandbredd......

Kör i Automode med kryptering men kolla IP  telefoni boxen !

;)

Jag har en sån här dosa: http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c...FVisitorWrapper

Jag har kopplat så telefonen fungerar. Menar du att man kan koppla fel så telefonen fungerar men man drar ner på bandbredden?

Nä jag vet :) 100mbit är lite att ta i, men man vill ju ändå ha möjlightet ifall man hittar någon stärna på dc ibland  :)

Oj oj man måste nog vara raketforskare för att hitta i min ip-dosa tror jag.. Fanns mkt där. Hur menar du att jag ska leta efter i dosan att ställa in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag vet :) 100mbit är lite att ta i, men man vill ju ändå ha möjlightet ifall man hittar någon stärna på dc ibland  :)

Oj oj man måste nog vara raketforskare för att hitta i min ip-dosa tror jag.. Fanns mkt där. Hur menar du att jag ska leta efter i dosan att ställa in?

Hej

Angående dosan att alla sladdar sitter i rätt uttag   ;D   Tel1 o2, WAN o X1-X4 .

Här har du Netgears FAQ om routrar och hur mycket som helst om felsökning .

http://forum1.netgear.com/support/viewtopic.php?t=14985

Angående DC++ hubbar måste du vara medlem i rätt hub för att ha nytta av hastigheten.

Höghastighetshubbarna är oftast "slutna" sällskap.

ADSL "pöbeln" med max 1 Mbps upload får tex inte vara med.... :P

En sak jag såg i Netgears forum är att SPI funktionen i routern kan "bromsa" men

varför slå av säkerhetsfunktioner ? Sedan MTU storleken kan man visst också ställa om.

Så du måste veta vad du jagar för någonting just nu   ;)

Det finns också verktyg för en client PC för att optimera en Internet anslutning.

dvs paketstorlekar mm

Tex http://www.broadbandreports.com/drtcp

;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okidoki!

En annan fråga. När jag går in i mina nätverksanslutningar så har jag en grupp som heter internet-gateway och att jag är ansluten dit. Vad är det? Jag har ju också en trådlös anslutning.

Hej

Så ska det inte vara, Kör om nätverksguiden och välj Annat > via Hub (eller vad det står) så blir det rätt.

Eller tar du bara bort gatewayen så ska det hittas ändå och kolla att nätverkskortet står i DHCP.

Men guiden är bättre om man vill köra mellan sina burkar.

---------------------------------------------------------

Sedan dina DC++ problem.................

Var försiktigt hur du använder din burk, Pontens gäng har koll de här och även BBB själv.

Om du går in i en vanlig öppen hub blir du direkt en "supernode" med massor med trafik.

Det är därför man gjort slutna 100Mbits eller 100/10 Mbits BBB hubar.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...