Gå till innehåll

Uppdatering idag till 170928-1534


Hans42

Recommended Posts

Uppdaterade idag, och det blev totalt kaos på skärmen. Proportionerna är uppåt väggarna. Minskar storlek på ikonerna, men de blir ända utspridda, fas mindre storlek. Något i skärmformatet som fått spader. Går heller inte att göra systemåterställning....

Är det bara jag som råkat ut för detta? Vad gör jag?

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att 1/ högerklicka på skrivbordet på en tom yta och välj bildskärmsinställningar kolla dessa inställningar

                               2/ högerklicka på skrivbordet på en tom yta och välj  Visa  &  ev Sortera Efter kolla inställningar

  testa om ändringar här kanske hjälper annars skriv mer

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag har prova all som jag hittat. Men Nividas kontrollpanel reagerar inte. Bilden är litet för stor, gryning, men räcker ändå inte till för att täcka bildskärmens hela yta. Svarta sorgkanter på bildskärmen.

 

 

 

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat skärmens fysiska inställningsknappar?
 
Senaste drivrutinerna för kortet installerade?
Japp, kollat allt sådant. Läste någonstans att det ordnat sig efter ytterligare uppdatering. Nivida skärmkontroll svarar ej vid försök att öppna. Är väl något mishmash i burken. Trist är det minsta man kan säga.

Skickat från min P9000_Lite via Tapatalk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vilket Nvidia-kort som sitter i datorn, hämta i så fall senaste drivrutinen på hemsidan, och avinstallera den gamla innan du installerar den nya

Annars har nog Nvidia programvara på hemsidan som kan söka igenom din dator vilken drivrutin som behövs

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev litet konstigt. Men jag hamnade i ett läge ungefär "återgå till tidigare installation av Windows". Testade detta med risk för Win8 och hjärtat i halsgropen, men... nu är burken återställd till release 170317-1834.  :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Asus Aspire M3203 som är 8 år gammal sånär som på 2 månader, fungerar nu som vanligt.

Uppgraderingar som gjorts genom åren: Grafikkortet är bytt på granti. Själv har jag bytt till ett kraftigare, tystgående PSU. HDD bytt till SSD samt sparar all viktig data på externa HDD.

Men uppdateringen som kom igår vill jag undvika. Hur gör jag detta på bästa sätt? Vanliga uppdateringar är ju såklart önskvärda.

Min laptop uppdaterades dock problemfritt.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått när det gäller uppdateringarna till Window 10 så är dom väldigt omfattande, och att något kan gå fel under själva uppdateringen, men att det efter återställning köra ett tag, städa lite i datorn och se till att den är uppdaterad. När det är klart så kan försöka att installera igen. (Jag har för mig att om man inte gör dom här stora uppdateringarna så får så småningom inte längre alla andra uppdateringar, men som sagt jag är inte riktigt säker på detta)   Själv laddar jag alltid hem ISO-filen och bränner en skiva, eller öppnar ISO filen med WinRar på skrivbordet och startar uppdateringen direkt från skrivbordet

Så gör ett nytt försök när du känner för det

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Hans42 sade:

ISO-filen, hur hämtar jag den? Är det "säkerhetskopian" som tillverkas vid "Säkerhetskopiera och återställ (Windows 7)" ?

 

Om du hämtar via denna länk så är det den versionen just nu är det "Fall Creators Update"  1709 v16299

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

klicka  "ladda ner verktyget nu" starta och välj att du vill ISO-filen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma risiga resultat igen. Får väl ha tålamod och vänta på ytterligare uppdatering för att se om det löser sig.

Men jag har uppdaterat två laptop med lyckat resultat. Dessa båda har Win8 som första installation. Desktop hade Win7 ursprungligen. Men det skall väl inte ha någon betydelse? Eller...

Skickat från min P9000_Lite via Tapatalk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill kolla om jag fattat rätt. Jag är rätt gammal, 75 år.

1. Om inget annat hjälper så kan jag köra ISO-filen som jag laddade ner igår em. Innehåller denna den senaste uppdateringen?

2. Sedan kan jag använda den backup som jag gjorde under "Säkerhet och återställ (Windows7)? Denna fil har jag på en USB-ansluten HDD.

3. Lämpligen kanske jag skall koppla bort denna under tiden jag använder ISO-filen?

Tacksam för info om detta är rätt väg att gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Hans42 sade:

Vill kolla om jag fattat rätt. Jag är rätt gammal, 75 år.

1. Om inget annat hjälper så kan jag köra ISO-filen som jag laddade ner igår em. Innehåller denna den senaste uppdateringen?

2. Sedan kan jag använda den backup som jag gjorde under "Säkerhet och återställ (Windows7)? Denna fil har jag på en USB-ansluten HDD.

3. Lämpligen kanske jag skall koppla bort denna under tiden jag använder ISO-filen?

Tacksam för info om detta är rätt väg att gå.

Själv är jag 76 år ung

1. ISO-filen är alltid den senaste Windowsversionen

2. Den kan du ha som reserv om något strular

3. Det är alltid lämpligt koppla bort externa diskar när man inte använder dom  av säkerhetsskäl

 

Har gjort någon ren installation efter uppgraderingen från windows 7, det är lite mer jobb eftersom du måste installera om hela SSD-disken

och ta backup av sånt som antagligen vill ha kvar Mail, använder du Webmail så finns det kvar på webben,  Internetgenvägar, och ev. bilder och dokument sparas på extern HDD

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medföljande program till SSD kopierade från HDD. Kanske är det läge att köra en ISO-installation. Jag har ju allt sparat på två usb-HDD, samt några NAS i nätverket. Men litet svettigt blir det att ominstallera alla program.

Jag tror att jag avvaktar, och ser vad nästa uppdatering kan medföra.

Jag känner mig också rätt ung, men tog till åldern för att urskulda brister i it-teknik.... :)

 

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationen av windows 10 är ungefär som att uppdatera förutom att du skall ta bort partitionerna och skapa nya, det som tar tid är alla program som skall installeras om,

men det är ofta värt besväret då man får en ren dator utan några underliggande gamla program som eventuellt stör, alla drivrutiner fungerar, inga gamla rester som stör

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Hanseg sade:

 

Hur kan jag använda den backup som jag gjorde under "Säkerhet och återställ (Windows7)?  I min fungerande installation av 170317-1834. Trodde att den skulle kunna användas för att återställa inställningar i C: ,men får ett felmeddelande efter ca 20 sek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...