Gå till innehåll

Nytt med optofiber.


-64

Recommended Posts

I dag 2017 11 17 är första dagen med bredband via optofiber (på den här postadressen. Annars har jag haft det förut). Vi har fått vänta rätt länge på det. Kommunen där vi bor började prata om det för ungefär 4 år sedan. Sedan hände (som vanligt) i sådana här sammanhang inget alls på något år eller två. Kommunen är lite utspridd i en handfull tätorter eller samhällen. Man började i centralorten och dom större tätorterna. Men inte massivt och fiber till alla. Utan man delade in tätorterna i mindre delar där kanske större trafikstråk eller bostadsområden gjorde någon sorts naturliga gränser. Det är så gott som uteslutande villor här. Man ville ha en intresseanmälan (inte bindande i det läget) med 50 % av villorna inom området för att börja räkna och projektera. Det gick lite trögt och bara några enstaka områden byggdes. För snart 2 år sedan dök det upp ett privat riskkapitalbolag och erbjöd optofiber. Men dom ville bara ha 30 % intresseanmälan. Det satte fart på kommunens bolag och dom sänkte sig till 30 % också. Det innebar ju att några av dom här småområdena genast hade "full pott" för utbyggnad. Det började synas grävmaskiner och kabeltrummor på gatorna här och flera områden hade fiber i villorna redan förra året. Det privata bolaget fick nog inte tillräckligt många intressenter för dom "backade ur". Prismässigt skulle det bara skilja mindre än en hundralapp och kommunen var faktiskt billigast. Kommunen har också gått i god för att man skall få göra ROT-avdrag. Även att kunna förmedla banklån till dom som vill ha det. Bruttosumman är något över 18 000 kr. Efter ROT-avdraget skall det bli 16 000 kr och några hundralappar, som jag inte minns exakt nu. Det framgår väl när räkningen kommer. Kommunen och andra bolag, Telia, Bredbandsbolaget m.fl poängterar att om man vill ansluta sig senare när allt är färdigbyggt, kommer det att kosta mycket mer. 25 - 30 000 kr och mer ändå i vissa fall, har nämnts på olika hemsidor.

Hur var det då med bredbandet på premiärdagen? Jo, naturligtvis blev det ett avbrott någon halvtimma mitt på dagen. Jag ringde supporten och fick veta att man jobbade intensivt på det och det hade drabbat alla kunder till det stora bolaget som finns i regionstaden några mil bort. Det blev ju som väl var inte långvarigt.

Tidigare har vi haft ADSL här. Det har varit enda möjligheten om man inte vill pröva med mobilt bredband. Men vi bor i en radioskugga så det är uteslutet i vårat fall. Dessutom har vi dåliga erfarenheter av mobilt bredband. En bekant bor på 8'nde våningen på ett berg på Södermalm Sthlm, och har fri utsikt mot Kaknästornet och många andra telemaster. Den personens mobila bredband brukade fungera i ca 5 minuter. Sedan föll det ur. Vederbörande bytte sedan till anslutning genom tv-uttaget, Comhem och fick en stabil uppkoppling. Jag försökte hjälpa våran bekant när det var som mest hopplöst. Jag frågade på en elektronikstormarknad om det verkligen skulle fungera så dåligt. Expediten hade svårt att hålla sig för skratt men ansåg att mobilt bredband, även om man bor i en storstad, är att anse som en nödlösning.

Vårat, nu bortkopplade ADSL hette 24/3 i beställningen. Det var det snabbaste som gick genom telejacket. Jag mätte flera gånger med Bredbandskollen. Det var aldrig mer än 19/1 Jag mätte det nya här alldeles nyss, det var 55 Mbit ner och 11,5 upp.

Till dom läsare här som eventuellt bor på landsbygden men vill ha bredband, kan jag berätta att den här kommunen uppmanar så många som möjligt som bor så att bilda byalag och på så vis skapa ekonomiska möjligheter för att bygga ut för optobredband på landsbygden. Det finns en hel del jord- och skogsbruksgårdar här i denna kommunen. Det finns ju en annan, inte så trevlig sida som lurar bakom hörnet. Telia och Skanova vill lägga ner telestationer på landsbygden, och i vissa mindre områden här har man redan börjat. Kopparkablarna har nått sin maxgräns. Det går inte att få ut något mer. Dom väljer att stänga i stället. Man kan ju fundera lite mer på detta. Vem skall betala för det nya när man lägger ner den gamla infrastrukturen? Det offentliga samhället eller konsumenterna? Hur som helst tycker jag att man borde inte få stänga av förrän man har byggt ut ersättningsalternativet!

Redigerad av -64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...