Gå till innehåll

Byta hårddisk


CGD

Recommended Posts

5 timmar sedan, CGD sade:

Hur byter jag lämpligast hårddisk utan att behöva installera om något? Som ni förstår är det en dator med endast en, mindre, SSD disk som nu börjar bli full.

Kolla länken, har själv kopierat C-diskar både för mig och för andra, ha bra kontroll hur du sätter i hårddiskarna vid kopiering måste dom sitta rätt fack

https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sata-till-usb-3-0                just denna kostar 329:-  på INET

du även använda dockan för att koppla in hårddisk till datorn

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver på något sätt ansluta både den gamla och den nya SSD:n till en dator. Det kan man göra på olika sätt, båda ansluta inuti en stationär datorn, en inuti en dator och en externt till en USB-port med hjälp av hårddiskkabinett eller adapter som Hanseg föreslår eller att båda är externt anslutna. Dessutom behöver du ett kloningsprogram och det finns en del sådana som är gratis. Ibland tillhandahåller tillverkaren av den nya eller gamla SSD:n/hårddisken ett sånt.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD-dockan jag föreslog  behöver inget särskilt kloningsprogram, utan allt finns i dockan, LÄS IGENOM MANUALEN, som jag skrev tidigare så har jag klonat på detta viset ett flertal gånger, och efteråt satt in den nya disken direkt i datorn utan problem, allt har fungerat som det skall. Den behöver inte ens vara kopplad till datorn medans den jobbar med kloningen

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt redan en liknande docka. En Icy Box. Jag har aldrig använt den i detta syfte men det finns ju två knappar på den en Reset och en Copy. Så jag antar att jag bara behöver sätta i de två diskarna och trycka på copy? Kommer då alla filer med, även de som normalt är dolda?
Den aktuella SSD disken är liten 126 GB och sitter i dotterns lilla bärbara dator som ska få en större SSD. Men jag har ju Acronis True Image och gör ju regelbundet backupper utav C disken i min större stationära dator. Så kan jag inte ta ut den lilla SSD:n och sätta den i Icy Box och göra en backup kopia till någon av hårddiskarna i min dator. Då får jag ju en säkerhetskopia om någon skulle gå sett i en kopiering med Icy Box

Jag tackar alla för deras engagemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, CGD sade:

Jag har faktiskt redan en liknande docka. En Icy Box. Jag har aldrig använt den i detta syfte men det finns ju två knappar på den en Reset och en Copy. Så jag antar att jag bara behöver sätta i de två diskarna och trycka på copy? Kommer då alla filer med, även de som normalt är dolda?
Den aktuella SSD disken är liten 126 GB och sitter i dotterns lilla bärbara dator som ska få en större SSD. Men jag har ju Acronis True Image och gör ju regelbundet backupper utav C disken i min större stationära dator. Så kan jag inte ta ut den lilla SSD:n och sätta den i Icy Box och göra en backup kopia till någon av hårddiskarna i min dator. Då får jag ju en säkerhetskopia om någon skulle gå sett i en kopiering med Icy Box

Jag tackar alla för deras engagemang.

Innan du sätter i hård diskarna så kollar du efter vilken som är  "source" i den sätter C-disken från dotterns dator, det  andra heter antagligen "target" i den sätter du den nya disken efter det trycker du på copy och låter den arbeta tills det slutar blinka det tar en stund, och den kopierar allt även dolda filer, (alla bitar). Men det är inget fel i att ta en backup med Acronis för säkerhetsskull, säkerhetskopior är aldrig fel att ha, hellre en för mycket än en för lite

Jag har själv en Icy-Box, som fungerar alldeles utmärkt för ändamålet, och som sagt den behöver inte vara kopplad till någon dator under kopieringen

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...