Gå till innehåll

Radering IT


Anmaost

Recommended Posts

Hej!  Är ny i klubben och börjar medlemskapet med en fråga.

Har Microsoft Edge,Chrome och Internet Explorer i min dator och alla dessa tar plats.Skulle gärna ta bort I Explorer men vet inte hur.Vore tacksam om någon kunnig skulle kunna hjälpa.

Tack Ann

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är en inaktivering som inte påverkar utrymmet på hårddisken i någon större utsträckning eller som det står på sidan

Citat

Removing the IE web browser from Windows 10 won't delete the files from your computer, which means that you can restore the app at any time.

Men mer än så går inte att göra med Internet Explorer på ett bra sätt eftersom den delar mycket kod med Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt eg. problem är ev. platsbrist.Har 3 diskar i datorn,C,D och E-disk.Problemet,som jag (som är amatör) ser är att D-disken som innehåller bara "Annat" är nästan helt fylld och den har blivit rödmarkerad.När jag klickar på "Annat" så står där att det finns inga mappar att visa .Men den är nästan fylld.Med vad? och vad händer om den fylls helt? vad måste eller bör jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Start-knappen och välj Diskhantering. Ta en skärmdump av det som visas.

Starta programmet Utforskaren.
Leta reda på D: i listan till vänster.
Öppna D: genom att dubbelklicka på den. Vad ser du för filer och mappar till höger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskhanteringen ser ut så här och i denna innehåller D-disken "primary partition", men jag vet inte  vilka mappar ,filer eller annat som partitionen anser.Det som oroar mig är att det finns bara 1% ledig plats .Vad händer om platsen tar slut?

 

 

 

Diskhantering.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den föreslagna vägen att se innehållet i den nästan helt fylld "Annat" på D-disken leder till samma resultat....där står "ingen mapp att visa"".Materialet på denna disk är tydligen inte bara gömt utan hemligt också.Jag undrar var kommande hemligheter skall gömmas när D-diskens "Annat" fylls helt,skall datorn pajjjjja? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar lite tid att komma gå framåt , jag måste nämligen kolla upp vad vart enda för mig nytt ord i datorvärlden betyder.Men jag hittar ingen info om den föreslagna bokstavskombinationen.Vad händer om jag följer förslaget???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att fråga på :)

När du skriver in kommandot så kommer Windows att göra en diskkontroll av D:-partitionen. Om du vill ha reda på vad varje enskild bokstav (argument eller parameter) till själva kommandot chkdsk betyder så visas det om du i Kommandotolken skriver in:

help chkdsk

Däremot så är det inte lättförståeligt, men jag tror att de argument jag valde passar bra i ditt fall.

Kopiera resultatet som kommer upp i Kommandotolken och klistra in det i ditt svar här i tråden så får du hjälp med tolkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup-en sköts automatiskt och läggs på E-disken.Och jag säkerhetskopierar vad som är möjligt själv på externa devises.

Vad som finns i den aktuella D-diskens "Annat" har fortfarande inte kommit fram men jag antar att det är systemfiler som man får inte röra.Det konstiga är bara att datorn är ganska ny men denna "Annat"  har fyllts på på ingen tid och i sista tiden blev denna "Annat" rödmakerad också.Men man får se vad händer när den fylls helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...