Gå till innehåll

PUP.Optional.Legacy


Recommended Posts

Postad (redigerade)
10 timmar sedan, Cecilia sade:

Det beror på vad du menar med manuellt och på svaren på nedanstående frågor.

Vad är det som säger att du har PUP.Optional.Legacy i datorn?
I vilka filer och mappar finns PUP.Optional.Legacy?

Hej!

Rensningsverktyget AdwCleaner.exe (numera tillhörande Malewarebytes) alarmerade om detta. Har sett det vid ett par tillfällen tidigare och då bett AdwCleaner ta bort det, vilket lyckades. Det gjorde det emellertid inte denna gång. Jag läste på mera om problemet på nätet och såg att det beter sig som en trojan, som bakvägen släpper in ads, som jag inte bett om till datorn. Tittade på var i datorn som jag kunde finna eländet och fick besked enligt nedan bifogade bild. Software\SU kunde jag överhuvudtaget inte finna och fick besked på nätet för att SU står för "Substitute User", vilket jag tycker låter oroväckande. Vad gäller de andra två nycklarna, så fanns en uppsjö av dem som slutade på den långa sifferraden, som börjar med 61F70108E2B. . . osv, så där vågade jag inte ta bort någonting, för det kanske skulle bli en borttagen nyckel för mycket då.

De förslag jag hittade på nätet om borttagning verkade verkligen luddiga och förutsatte att jag skulle finna filer med namnet pup.optional.legacy i t ex aktivitetshanteraren m.m. Men det har jag inte gjort. Till sist gav jag upp och gjorde en full recover till en tidigare version av min C-disk, som är ren och just nu så har jag ingen alert om att pup.optional.legacy skulle finnas på min dator. Men det kan ju mycket väl hända i framtiden igen, så jag skulle vilja veta om det går att komma åt problemet manuellt hellre än att ladda ned en massa borttagningsprogram, som i sig lämnar en hel del övrigt att önska.

:rolleyes:

Legacy.thumb.JPG.cf571350adcce798fe9389808df6c4cc.JPG

Redigerad av thomcats
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man ta bort registernycklar själv, men å andra sidan kan inte några ensamma registernycklar ställa till med något utan det behövs ju filer för det. Du hade alltså inte behövt göra något alls.

Man ska absolut inte lita på sidor som man får fram genom att googla på beteckningarna som t ex AdwCleaner använder för det finns gott om sidor där ute som bara är ute efter att man ska betala för odugliga program som ofta ställer till med problem. Om du gick på något sånt tips om att installera ett sånt betalprogram var det bra att du återställde datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...