Gå till innehåll

Lååångsam start Win10 Acer Aspire M3203


Hans42

Recommended Posts

Jag har en Acer Aspire M3203, som jag modifierat med en Samsung SSD. Datorn har startat hyggligt snabbt, men sedan en tid är uppstarten riktigt tålamodskrävande. Scanning drivers........................, Press Crtl F to enter RAID....

Förutom Samsung SSD har jag två st 1Gb HDD i burken.

Processor AMD Athlon (tm) II X2 240 Processor 2.80 Ghz

RAM-minne 8.00 Gb

64-bitars operativsystem , x64-bserad processor

 

Nu är datorn inköpt december 2009, så den har ju några år på nacken. Jag har varit inne i BIOS, men har respekt för vad man kan göra. Förstår att uppdatering av BIOS inte skall göras av amatör.

Är det läge att köpa nytt? Fast jag är ju nöjd med prestanda när den väl startat upp. Kraftigt, tystgående nätaggregat. Tacksam för råd.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scanning drivers betyder att datorn arbetar med att scanna hårddiskar. Eftersom SSD-disken verkar vara den senaste gissar jag på att en eller båda av dina HDD-diskar är defekta.

Testa att koppla loss strömkabeln till dom, först den ena och sedan den andra för att se om det blir någon skillnad med uppstarten av datorn. Det förutsätter förstås att du har installerat windows på SSD-disken för annars kommer den inte att starta alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer!

Kopplade bort den ena HDD och genast startar datorn "bixtsnabbt". TACK!"

 

-------

 

Korrigering: Det visade sig inte vara något fel på HDD. Det var istället en högtalare som jag köpt för någon månad sedan, som som fick sin strömförsörjning via en usb-anslutning. Detta bromsade upp starten. Efter att ha anslutit den via en USB-laddare, så startar datorn upp på 45 sek, vilket får anses rätt hyggligt. :)

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...