Gå till innehåll

Mitt Windows 10 är instabilt


-64

Recommended Posts

Flera gånger om dagen blir den webbsidan som jag för tillfället har uppe utan kontakt med mus eller tangenter. Det kommer ett meddelande i en gul ruta längst ner att: "Webbsidan (webbsidans namn) kan inte nås". Och så finns det en knapp som heter Återställ webbsidan. Trycker jag där så kommer det upp en mindre ruta där det står något om att Windows, eller Microsoft, söker efter en lösning på felet. En grön "linjal" rör sig under några sekunder och något meddelande fladdrar förbi att felbeskrivning skickas till Microsoft.

Sedan händer ett par varianter. A: Man måste trycka på Återställ Webbsidan, en gång till. Då kommer man inte med automatik tillbaka där det stannade. Är jag på t.ex en dagstidnings webbsida och felet kom när jag skulle läsa en nyhetsartikel, så kommer jag i bästa fall tillbaka till tidningens startsida. I "svåra" fall får jag gå ur internet och gå in igen. Jag använder Internet Explorer 11.

Variant B: Det kommer en gul ruta igen längst ner, men med texten: "Gör webbläsaren snabbare genom att inaktivera tillägg". Jag har kollat på detta några gånger, men då vill den ta bort program som jag har valt att installera för "min egen bekvämlighet". Jag har t.ex Adblock och Classic Shell. Program som jag inte vill vara utan. Jag kopplar det här med Inaktivering av program med webbsidan kan inte nås eftersom dom 9 gånger av 10 hänger ihop, till varandra och i lika dana textrutor. Har dom ett samband? Kan man stoppa den här inaktiveringsrutan på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

En nyhet i denna frågan?

I går kväll 7 februari -18, fanns det en uppdatering när jag skulle stänga av datorn för natten. "Uppdatera och stäng av" stog det. Jag gjorde så. I dag startade jag datorn på morgonen. Än så länge har det felet jag beskriver i den här tråden inte inträffat hittills, under minst 9 timmar. Hade det varit tidigare dagar och veckor så skulle det statistiskt sett ha inträffat ett tiotal gånger redan under dagen.

Skall man våga hoppas på att Microsoft hade observerat tillräckligt många "felmarkeringar" från mig och andra, så dom gjorde en motåtgärd som kom i den uppdateringen i natt? Är det någon mer än jag som har upplevt detta?

Jag har inte ändrat något i datorn. Jag har Win 10, 1709. OS ver, 16299.192. Och använder huvudsakligen IE 11. Edge finns där men jag öppnar det inte avsiktligt. Det kommer när jag öppnar något speciellt på webben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar reda på KB-numret för uppdateringen (Inställningar - Uppdatering & säkerhet - Uppdateringshistorik) kan man slå upp vad den innehåller för något. Det lär ha kommit en Flash-uppdatering i veckan men då är ju frågan om sidorna du har haft problem med är just sidor med Flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade KB-numret och flera sidor därtill. Men det var en massa långa tabeller som inte säger mig något. KB-numret var i alla fall: KB 2538243. Och det kom 2018 02 08.

Så här på rak arm kan jag säga ett par sidor där felet ofta uppträdde. Volvoforum Jag Rullar. Och så ett annat forum, Jarnvag.net. Även dagstidningar som DN och SvD. Där kunde det stanna mitt i en nyhetsartikel som man höll på att läsa. Om man då klickade på Återställ Webbsidan föll man ur den aktuella artikeln. I bästa fall kom man till tidningens startsida. I sämsta fall fick man gå ur internet och gå in igen där man hade fått avsluta. Någon enstaka gång har det också hänt på YouTube, men det får nästan räknas som undantag. Det stannade inte mitt i en film (musikvideo) som man lyssnade på utan när man ville gå vidare till nästa video.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kollar och KB2538243 stämmer.

2011 fanns inte den här datorn, den är tillverkad om jag minns rätt (?) 2014 och hade Win 8 från början. Det var ju strul med bytet till Win 10. Första installationen gick bra när det kom, men senare uppdateringar fastnade inte. Datorn blev "blockerad" och jag fick göra återställning varje gång. Men i höstas 2017 blev det av en tillfällighet så att uppdateringen fastnade och jag har nu riktiga uppdateringar och senare versioner av Win 10. Jag har skrivit om detta tidigare och det finns ju trådar om det. Men det kanske finns mera som fattas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Nu är jag väl medveten om att tråden är ganska gammal, men på min arbetsdator är jag tvungen att använda ie 11 av olika anledningar som vi inte kommer att avhandla här. Jag får ofrivilliga låsningar som kräver att jag startar om internet explorer helt och det är surt. Jag har hittat en inställning som gör att det räcker med fyra omstarter per dag istället för var tredje flik.. och det är ju en vinst i sig. Prova detta för att se om det hjälper helt mot ditt problem.

Internetalternativ -> Avancerat, markera "Använd programvaruaccelererad grafik..GPU" Det är den första rutan om accelererad grafik. Varför den skulle göra skillnad, testa och se. Funkar det inte så är det lätt att ändra tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...