BertL

Samla meddelanden från olika Imapkonton i en mappstruktur

Recommended Posts

Har råkat ut för överföringen av webhotell från City Network till Loopia, vilken blivit en katastrof av stora mått för e-posten. Loopia skyller (naturligtvis) på Outlook i min dator och på att jag använt POP, som påstås vara urmodigt. De rekommenderade mig att byta till IMAP. (Det tycker också att det är otroligt konstigt att all min korrespondens, även från lång tid tillbaka, är viktig och såldes behöver sparas. För mig som lever i en sådan verklighet är det otroligt okunnigt att tycka så!) När jag nu gjort det sitter jag med ett tiotal olika separata emailkonton som vart och ett har sin mycket enkla mappstruktur, med inkorg, skräpkorg, skickat osv. Det blir naturligtvis fullständigt omöjligt att hantera. Hur får jag samtliga konton att ansluta till den äldre mycket omfattande ämnesbaserade mappstruktur som jag tidigare använt? 

Jag använder en Dell Precison med ett relativt nytt Windows och Outlook 2010. 

Redigerad av BertL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett sånt konto som flyttats mellan de två men jag har inte haft något problem alls med att fortsätta använda POP till Thunderbird. Det enda jag har gjort är att byta ut namnet på mejlservern enligt Loopias anvisning för pop-konton.

Vad var problemet från början?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det första problemet var en sunami av gamla mail som skickades om och blockerade hämtningen av nya mail. De lade sig till stor del i inkorgen blandade med de mail som skulle sparas.

Överlåtelsen från City Networks till Loopia har också skapat många andra problem, såsom att vi varit utan fungerande support i över ett halvår. Den är kort sagt nästan ofattbart illa skött och det är nog det som är orsaken till problemen. City Networks slutade svara och Loopia postod under hösten att de inte hade något med vårt webhotell att göra därför att de ännu inte förvärvat verksamheten. För några dagar sedan kom det så ett mail där de berättade att förvärvet skedde redan i september. Nu går det inte att ringa till Loopias support därför att de är överbelastade - antagligen med ärenden rörande överföringen.

Kanske borde jag försöka återgå till POP, men måste först kolla om det kan vara som de säger att det är urmodigt och om det går att fixa med IMAP.

Redigerad av BertL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gång för ett par veckor sen fick jag många mejl en gång till men jag visste inte ens att det hade något samband utan bara raderade en massa olästa.

Lite av vitsen med IMAP är ju att det ska vara en spegling av hur det ser ut på servern så att det ser likadant ut oavsett om man ansluter en dator eller en mobil till servern. Kan du få till den önskade mappstrukturen på servern om du loggar in på webbmejlen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, skulle ta alltför lång tid att skriva in hela min mappstruktur i webmailen. Dessutom måste den ju i så fall in på alla konton.

Har försökt bevara mappstrukturen i datorn genom regler som kopierar allt som kommer till de olika inkorgarna till den gamla inkorgen från POP-kontot. Jag tror att det fungerar, men min erfarenhet av regler är inte den bästa. De tenderar att sluta fungera efter ett tag. 

Efter det fick jag tre andra problem:

1. Mail som laddades ner i datorn laddades inte ner i mobilen och vice versa. Antagligen blev det fel, för jag hade råkat göra alla reglerna på alla epostkonton på datorn, men nu verkar det fungera så långt. Ta i trä!

2. Jag kunde inte heller skicka eller vidarebefordra eller ta bort mail från mobilen. Det verkar som om mappstrukturen på mobilen avvek från den på mailkontona. Jag blev tvungen att ta bort Outlookappen på iPhonen och ominstallera den samt installera om alla epostkonton. Nu verkar det fungera. Ta i trä!

3. Reglerna som flyttar sända mail i Outlook i datorn fungerar bara på mail som sänds från datorn. Det är väl något man får leva med, antar jag? Har tidigare haft POP med sparade mail i datorn och IMAP i mobilen (där POP inte finns som alternativ) och då har kommunikationen inte varit perfekt. Jag tror det som helhet bli bättre nu. Ta i trä!

Redigerad av BertL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande innehåll

• Av Magnus Kjellin
      Jag undrar om någon kan hjälpa....
      Har PC med Windows och Outlook. Har Iphone 7, och Icloud för Windows installerat på PC´n
      Synkning mellan Icloud och Outlook har fungerat perfekt, genom den extra kalender som Icloud för Windows lägger upp i mitt Outlook

Men nu fungerar det inte längre
      Någon som kan guida mig i denna djungel av inställningar och kopplingar

mvh

magnus
    • Av hejsanhejsan
      Efter den senaste uppdateringen öppnar sig inte Microsoft Edge, Outlook eller fotovisaren.
      Jag har kört sfc/scannow men där får jag svaret att det är problemfritt.

Kan man ladda ner någonstans Edge? 
    • Av thomcats
      Jag vet var mappalternativen finns i explorer-rutan där man också t ex kan begära att få se dolda filer m.m. Mitt problem är att jag vill ha innehållet i mappen i form av LISTA och inte DETALJERAD LISTA. Standard tycks var det senare alternativet men jag vill ha den översiktliga listan och sedan kunna välja att fördjupa info om ett valt objekt om jag vill. Jag väljer LISTA och det funkar naturligtvis, men går jag sedan ur bilden och öppnar det fönstret på nytt vid ett senare tillfälle, så är den detaljerade listan där igen. Jag kan alltså inte välja "globalt" så att säga. Är detta alternativ borttaget i Windows 10 eller finns det att söka på något annat ställe? Tacksam för svar.
    • Av BertL
      Har råkat ut för ett märkligt problem. Det började med att synkroniseringen av kalender, påminnelser, anteckningar och kontakter mellan Outlook (Microsoft Office Standard 2010) i datorn (Dell Precision, Windows 7) och iPhone 6+ samt iPad Air slutade fungera. Jag anslöt då till iCloud och fick en fungerande synkronisering. Sedan fungerade det inte. Har nu möjligen spårat problemet till Outlooks hantering av datafilen.

Det är nämligen så att iCloudkalendern på nätet och kalendrarna i iPhone och iPad fungerar som de skall relativt varandra. Däremot får de inte del av uppdateringar som jag skriver in i Outlookkalendern på datorn. 

Man skall inte ha iCloud som standarddatafil och om man har det skall man enligt Apples supportsidor byta till en annan fil. Nu har emellertid någonting märkligt inträffat.

Outlookfilen är markerad med en bock som standdarddatafil. Det är också i den som all information verkar finnas lagrad. En iCloudfil verkar emellertid av flera skäl ändå fungera som standarddatafil:
      1. Den filen står överst i listan.
      2. Den kan inte anges som standarddatafilen - tydligen därför att den redan är det. Knappen för att ange en fil som standarddatafil bleknar när den aktuella filen markeras.
      3. Den Outlookfil som är förbockad som standarddatafil kan anges som standarddatafil. Det ändrar dock inte på någonting.
      4. All kalenderinformation finns i en kalender som heter "Kalender - iCloud".
      5. Alla kontakter finns i en mapp som heter "Kontakter - iCloud". 

Som sagt går det inte att ändra på det förhållandet att en iClouddatafil i praktiken fungerar som standarddatafil, fastän informationen verkar lagras i rätt fil. Om jag tar bort filen skapas det bara en ny. Kanske skall det rentav vara så här och det är något annat som är fel? Men jag har ännu inte lyckats få synkroniseringen att fungera.

TIll saken hör kanske att det finns en annan Outlookidentitet på datorn som är kopplad till exchange och således uppdateras från Internet när den öppnas. Det finns också en gammal Outlookidentitet som inte längre används. 

Några idéer om hur jag kan söka vidare?
    • Av HighlanderTess
      Bifogar en bild på hur det ser ut när jag startar Outlook. Först ser det ut att ladda, men efter 10 sekunder står det "Svarar inte". Jag har testat att installera om programmet flera gånger, jag har kört reparationsverktyg, jag har låtit det stå många gånger och som längst stod programmet i en timme utan att "Svarar inte" ändrades. Frustrerande... Vad kan jag göra mer?

• Av HighlanderTess
      Efter att första problemet löste sig med Outlook så kom nästa. När jag startar upp programmet nu så står det bara ett tag utan att det händer något och sedan kommer texten "Svarar inte" upp vid titeln. I rutan står det "Förbereder Outlook för användning. Den här engångsuppgraderingen kan ta några minuter." Hjälp :-S