Gå till innehåll

Samla meddelanden från olika Imapkonton i en mappstruktur


Recommended Posts

Har råkat ut för överföringen av webhotell från City Network till Loopia, vilken blivit en katastrof av stora mått för e-posten. Loopia skyller (naturligtvis) på Outlook i min dator och på att jag använt POP, som påstås vara urmodigt. De rekommenderade mig att byta till IMAP. (Det tycker också att det är otroligt konstigt att all min korrespondens, även från lång tid tillbaka, är viktig och såldes behöver sparas. För mig som lever i en sådan verklighet är det otroligt okunnigt att tycka så!) När jag nu gjort det sitter jag med ett tiotal olika separata emailkonton som vart och ett har sin mycket enkla mappstruktur, med inkorg, skräpkorg, skickat osv. Det blir naturligtvis fullständigt omöjligt att hantera. Hur får jag samtliga konton att ansluta till den äldre mycket omfattande ämnesbaserade mappstruktur som jag tidigare använt? 

Jag använder en Dell Precison med ett relativt nytt Windows och Outlook 2010. 

Redigerad av BertL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett sånt konto som flyttats mellan de två men jag har inte haft något problem alls med att fortsätta använda POP till Thunderbird. Det enda jag har gjort är att byta ut namnet på mejlservern enligt Loopias anvisning för pop-konton.

Vad var problemet från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första problemet var en sunami av gamla mail som skickades om och blockerade hämtningen av nya mail. De lade sig till stor del i inkorgen blandade med de mail som skulle sparas.

Överlåtelsen från City Networks till Loopia har också skapat många andra problem, såsom att vi varit utan fungerande support i över ett halvår. Den är kort sagt nästan ofattbart illa skött och det är nog det som är orsaken till problemen. City Networks slutade svara och Loopia postod under hösten att de inte hade något med vårt webhotell att göra därför att de ännu inte förvärvat verksamheten. För några dagar sedan kom det så ett mail där de berättade att förvärvet skedde redan i september. Nu går det inte att ringa till Loopias support därför att de är överbelastade - antagligen med ärenden rörande överföringen.

Kanske borde jag försöka återgå till POP, men måste först kolla om det kan vara som de säger att det är urmodigt och om det går att fixa med IMAP.

 

Redigerad av BertL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång för ett par veckor sen fick jag många mejl en gång till men jag visste inte ens att det hade något samband utan bara raderade en massa olästa.

Lite av vitsen med IMAP är ju att det ska vara en spegling av hur det ser ut på servern så att det ser likadant ut oavsett om man ansluter en dator eller en mobil till servern. Kan du få till den önskade mappstrukturen på servern om du loggar in på webbmejlen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, skulle ta alltför lång tid att skriva in hela min mappstruktur i webmailen. Dessutom måste den ju i så fall in på alla konton.

Har försökt bevara mappstrukturen i datorn genom regler som kopierar allt som kommer till de olika inkorgarna till den gamla inkorgen från POP-kontot. Jag tror att det fungerar, men min erfarenhet av regler är inte den bästa. De tenderar att sluta fungera efter ett tag. 

Efter det fick jag tre andra problem:

1. Mail som laddades ner i datorn laddades inte ner i mobilen och vice versa. Antagligen blev det fel, för jag hade råkat göra alla reglerna på alla epostkonton på datorn, men nu verkar det fungera så långt. Ta i trä!

2. Jag kunde inte heller skicka eller vidarebefordra eller ta bort mail från mobilen. Det verkar som om mappstrukturen på mobilen avvek från den på mailkontona. Jag blev tvungen att ta bort Outlookappen på iPhonen och ominstallera den samt installera om alla epostkonton. Nu verkar det fungera. Ta i trä!

3. Reglerna som flyttar sända mail i Outlook i datorn fungerar bara på mail som sänds från datorn. Det är väl något man får leva med, antar jag? Har tidigare haft POP med sparade mail i datorn och IMAP i mobilen (där POP inte finns som alternativ) och då har kommunikationen inte varit perfekt. Jag tror det som helhet bli bättre nu. Ta i trä!

Redigerad av BertL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
On 2018-02-03 at 08:18, BertL sade:

Nej, skulle ta alltför lång tid att skriva in hela min mappstruktur i webmailen.
Dessutom måste den ju i så fall in på alla konton.

Efter det fick jag tre andra problem:

1. Mail som laddades ner i datorn laddades inte ner i mobilen och vice versa. Antagligen blev det fel, för jag hade råkat göra alla reglerna på alla epostkonton på datorn, men nu verkar det fungera så långt. 
Ta i trä!
 

2. Jag kunde inte heller skicka eller vidarebefordra eller ta bort mail från mobilen. Det verkar som om mappstrukturen på mobilen avvek från den på mailkontona. 
 

3. Reglerna som flyttar sända mail i Outlook i datorn fungerar bara på mail som sänds från datorn. Det är väl något man får leva med, antar jag? Har tidigare haft POP med sparade mail i datorn och IMAP i mobilen (där POP inte finns som alternativ) och då har kommunikationen inte varit perfekt. Jag tror det som helhet bli bättre nu. Ta i trä!
 

Korta kommentarer på ditt inlägg:
1) Det är ju pga  POP-lösningen. När din dator kopplar upp sig till Mejlservern säger den:
Hej, jag ska hämta all post idag.

-Vipps så är det tomt på Mejlservern. Vill du att även Mobilen ska kunna hämta samma post
krävs IMAP. 

2) Hur nekades den åtgärden mer konkret? 
3) Vad för app har du i mobilen?
konfigurerar man outlook från start med /avancerat manuellt / kan man ju ange det

pop3.dinmejlserver.domän + port




Intressant.
Jag är i precis skedet av att migrera vår e-post också.
Ska ansvara för att överföra lokalt sparad data från Thunderbird

>> Till Outlook och samtidigt gå från uråldrig POP3 till IMAP.
Som lök på laxen  försöker jag även förutse skillnaderna som kommer uppstå med mappstruktur.
Inkorgar, hänvisad historik etc.

Thunderbird är en free-source databas som sparar innehållet lokalt i stora filer.
Ochså med en härledd fil/index  som heter .msf

I GUI-applikationen thunderbird ser inte nödvändigtvis denna mappstruktur ut likadant.
Jag är i skedet att kartlägga det nu, och flytta en fil mellan mapparna och ta skuggbilder där imellan.

Migreringen sker sen av ett program (glöm free-ware och trials!)
som konverterar filerna från .mbox till önskat kompatibelt format, och därefter drar man bara in dom via import till
lokal Outlook klient på samma maskin. 

Med "IMAP" bygger du alltså mapp-strukturen på 1 ställe som sedan nås av alla andra enheter.



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

RIHTT: Du verkar utgå ifrån att jag fortfarande använder POP, fastän jag beskriver de problem som uppstod när jag gick över från POP till IMAP. Vad du skriver om POP stämmer för övrigt inte med hur jag hade det ordnat. Det gick att kryssa för att spara all post på servern, varför ingenting försvann. 

Nu har jag använt den beskrivna lösningen med IMAP ett tag, dvs Outlook på datorn och i mobil och platta, där gemensam inkorg finns i appen på mobilen och plattan, men inte i det "stora" programmet på datorn. Orkar inte göra om hela min mappstruktur med flera hundra mappar och undermappar, så jag använder fortfarande den gamla mappstrukturen i Outlook i datorn som "huvudstation" (utan att den är kopplad till något epostkonto). Allt som kommer in till de olika epostkontona eller sänds via dem från datorn kopieras över till den gamla mappstrukturen. Så här ser det ut idag när det gäller mina tre problem. 

1) Om ett mail laddas ner någonstans och öppnas blir det markerat som läst och laddas sedan inte ner någon annanstans. Eftersom jag spar allt som skall sparas i datorn löser jag det genom att markera de mail jag öppnat på annan plats som olästa (om de inte kan tas bort direkt). Då laddas de sedan ner i datorn och syns även i övriga apparater.

2) Löste sig när jag ominstallerat Outlook på mobilen. 

3) Mail som sänds från annan apparat än datorn måste jag skicka även till mig själv. Annars kommer de inte till datorn. 

Huvudproblemet är som väl framgår att alla mina konton inte kan sparas till en och samma inbox med underordnad mappstruktur. I stället får jag kopiera allt till samma inbox och sedan flytta till den mapp där resp mail hör hemma. Därutöver måste jag rensa bort alla mailen från inboxarna på de olika kontona, vilket enklast sker i mobilen eller på plattan, där alla konton finns samlade i en gemensam inbox. 

Bör nog lägga till ett sammanhängande problem. I den mån olika konton sparas i samma inbox mm på samma sätt som man kunde ha det med POP, leder det ju till att allt finns på samtliga servrar. Med POP hämtade man bara information från mailservern till datorn, mobilen etc. Med IMAP laddas informationen även i andra riktningen. Man måste därför vara noga med att se till att ha olika e-postprogram, eller om det går olika användare eller inboxar mm, i e-postprogrammet för e-postkonton som till exempel av sekretesskäl måste hållas isär. Jag har till exempel ett e-postkonto hos universitetet med min jobbmail, där meddelandena är offentliga handlingar och ett antal olika e-postkonton i mitt företag, där många e-postmeddelanden är hemliga handlingar som absolut inte får bli offentliga. 

Redigerad av BertL
Tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...