Gå till innehåll

Problem med windows insider uppdateringar


starplus

Recommended Posts

Hejsan!

Är det någon i detta forum som kan tänkas ha något förslag på lösning till detta problem.

Jag får mina windows insider versioner via windows update (bifogar bild) men datorn vägrar att ens börja ladda ner uppdateringen med följande fel :Windows 10 Insider Preview 17074.1002 (rs_prerelease_flt) - fel 0x80070005

Kör för tillfället Windows 10 Insider Preview Build 17025 som jag installerade med ISO-fil från MS hemsida eftersom den inte heller ville installeras via win update.

Alla andra installationer från Win Update fungerar utan problem men icke preview versionerna.

Jag har provat det mesta som finns om felkoden på nätet men inget har fungerat.

Hoppas någon kan ha en möjlig idé som jag kanske missat :)

 

/ Starplus

 

Insider fel.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej Testa detta, bör fungera....

Hello Insiders!

We're seeing some reports of the following error message displaying on the Update screen in settings:

"Some updates were cancelled. We'll keep trying in case new updates become available."

We've identified the bug already and a fix is in the works.  In the mean time, the workaround is to delete one registry entry:

  • Click Start

  • Type Regedit

  • Launch "regedit (run command)"

  • Navigate to and select the following registry key:

    HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\Auto Update\RequestedAppCategories\8b24b027-1dee-babb-9a95-3517dfb9c552
     

  • Delete the selected registry key

  • Reboot your PC

  • Re-scan for updates

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas!

Tack för tipset, provar det mesta för att komma på vad det är som felar

Tror jag har testat det men gjorde det igen utifall jag missat det, tyvärr blev resultatet detsamma  :(

/ Starplus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas!

Tack för att du ville kika på mina log filer.

Tyvärr så kommer jag inte så långt med Windows Update, den börjar med att initiera installationen för att sedan förbereda installationen som upphör vid 80% varvid felkod 0x80070005 visas, i samband med detta försvinner allt i Sources och Panther förblir tom.

Nu har jag uppdaterat med MS Iso-fil från deras preview-sida så just nu kör jag Windows 10 Insider Preview Build 17127.1 och det innebär ju att $Windows.~BT\Sources\panther försvinner.

Det skumma är att alla andra installationer från Windows Update fungerar utom preview uppdateringarna men går att uppdatera med Iso-fil.

Jag kommer ju runt problemet via Iso-filen men det vore smidigt att få uppdateringarna via Windows Update

/Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Efter installationen finns Panther-mappen i C:\Windows och där också setup-loggarna. Men de är ju inte mycket värda när det gått bra och du får felet i Windows Update innan själva uppgraderingen sätter igång.

80070005 låter som ett klassiskt "access denied", men det jag skulle göra för att ta reda på vad problemet beror på är att köra Process Monitor för att spela in vad som händer och därigenom kunna komma fram till ev. vad du får access denied på. https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/procmon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas!

Tack för tipset!

Jag har testkört programmet process monitor på prov då det inte kommit någon ny uppdatering av Windows än och resultatet av det blev att under några minuters loggning så blev filen c:a 600 MB stor med massor av data att analysera.

När jag får en ny uppdatering via Windows Update så ska jag göra ett nytt försök med programmet och se vad som eventuellt sker och kanske hitta orsaken till felkoden.

Återkommer med resultat senare, kanske kan hjälpa fler med samma felkod

 

/Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...