Gå till innehåll

Defender problem igen


nillan

Recommended Posts

Det går inte att uppdatera defender, se bild

Går inte att nå de sidor som har säkerhet t ex logga in på1177 min e-post m fl

Hur gör jag för att komma till rätta med detta?

Hoppas någon vet

 

defender.PNG

säker.PNG

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, nillan sade:

Det går inte att uppdatera defender, se bild

Går inte att nå de sidor som har säkerhet t ex logga in på1177 min e-post m fl

Hur gör jag för att komma till rätta med detta?

Hoppas någon vet

 

defender.PNG

säker.PNG

Du verkar ha en äldre version av Defender. Vad har du för Windows version? Om det är en Insider preview så kan detta vara ett problem i någon av Insider versionerna som eventuellt rättas till i en senare uppdatering. Problemet med TLS-säkerhetsinställningar uppträder när man försöker logga in på vissa web-sidor, tec Aftonbladet. BVär rättas till i en senare version av Insider preview eller kommande uppdatering av Windows 10. Se till att uppdatera,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för ditt svar.

Jag har Wind 10 och det har varit en uppdatering idag.

  version jag har av defender. se bild

När jag uppdaterar den, så slutar den gröna fältet på mitten en gång nästan hela fältet (ca 3-4 mm kvar) sedan händer inget.

Problemet blev idag, igår var  det några sidor jag inte kom in på..

Jag sökte på Windows defender men det gick inte att få upp på netet heller

 

 

Ver Def.PNG

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att se vilken version du har av Windows 10. Är det W 10 PRO version 1707, 1709 el 1803 el liknande?. Beroende på vilken version du har får du också en ny version av Defender, den du har tyder på en äldre version. Problemet är nog att du får försöka installera om Defender eller i alla fall köra en felsökning på Defender. Brukar finna vid inställningar > felsök. Ser lite olika ut beroende på vilken version av W10 du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, nillan sade:

Tack för ditt svar

Jag har  Win 10 ver 1709

Hur ominstallerar jag defender?

Vad skall det stå för felsökning av defender? (finns många olika rubriker)

Avvakta lite med ominstallation, försök med felsök först. Inställningar > uppdatering & säkerhet > windows-säkerhet > skyddsområden (Defender). Kolla att allt är grönt och inga justeringar behövs.

Kolla sen inställningar > uppdatering & säkerhet > felsök > windows update

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för din hjälp.

Nu när jag startade datorn började ja med att uppdatera defender och denna gång gick uppdateringen fullt ut.

Nu fungerar allt som det ska med sidorna på nätet.

Kanske blev det något fel med uppdatering till Win 10 o defender samtidigt.

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, nillan sade:

Tusen tack för din hjälp.

Nu när jag startade datorn började ja med att uppdatera defender och denna gång gick uppdateringen fullt ut.

Nu fungerar allt som det ska med sidorna på nätet.

Kanske blev det något fel med uppdatering till Win 10 o defender samtidigt.

Tack

 

Nillan, skönt att det löste sig.

 

Redigerad av roffe12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog ut glädjen i förskott  :( Idag var problemen tillbaka.

Jag felsökte inställningar och Windows uppdateringar, där fick jag upp fel som åtgärdades men

jag kom inte in på vissa sidor, så jag gjorde om felsökningen, reparations sidan är lika dan på åtgärder. (se  bild)

Vad skall jag göra, hoppas på hjälp

snälla

 

Felsökt uppdat.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser okey ut, varningen behöver inte betyda något. Vet inte riktigt vad du menar med att du inte kom in på vissa sidor, när du surfar på Web sidor i EDGE eller vad då? Gör en felsökning på Defender igen inställningar > uppdatering och säkerhet > felsök > windows update. Sen kör du uppdatering av Windows update vid inställningar > windows update < sök efter updateringar. Kolla sen att du har en defender ikon i aktiveringsfältet nederst som är grönbockad. Testa att gå in där och kör en snabbsökning tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag surfar med IE och Crom. Kommer inte in på E-post 1177  o många fler som har lösenord

har felsökt uppdaterat defender men får upp felrutan eftersom uppdateringen avslutas  för tidigt.

 Kolla sen att du har en defender ikon i aktiveringsfältet nederst som är grönbockad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, nillan sade:

Jag surfar med IE och Crom. Kommer inte in på E-post 1177  o många fler som har lösenord

har felsökt uppdaterat defender men får upp felrutan eftersom uppdateringen avslutas  för tidigt.

 Kolla sen att du har en defender ikon i aktiveringsfältet nederst som är grönbockad.

 

IE om du nu har IE 10 el liknande är ju en gammal web-läsare. Du har ju Windows 10 och bör försöka med dess standard web-läsare EDGE. Se till att du har senaste versionen av Windows till att börja med, då får du senaste versionen av Defender och också web-läsaren EDGE (som du kan installera manuellt om du går in på MIcrsofts supportsida). Eller gör som Cecilia föreslår - byt till ett annat virus program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Cecilia sade:

Går datorklockan exakt rätt?

Om fel datum är inställt, tror webbläsare och andra program att giltiga certifikat är utgångna, och det går inte att ansluta säkert till webbplatser.

När det sker, säger Chrome bl.a. ”Dagens datum är […] enligt datorklockan. Går den rätt? I annat fall bör du ställa om datorklockan och sedan uppdatera sidan.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändrade men ingen förändring.

Det är så konstigt, i går kväll o i morse kunde jag logga in på min e-post.

Någon timme senare skulle jag logga in igen men då gick det inte och inte nu heller.

Har testat med Edge också, där går det inte heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defender stängs av automatiskt när du installerar ett annat antivirusprogram.

Undrar om du har fått in något olämpligt i datorn.
Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på I agree för att godkänna avtalet.
Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.
Klicka på knappen Logfile.
Ta fram "Scan"-fliken och öppna den översta loggfilen genom att dubbelklicka på den.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S1].txt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, nillan sade:

Hur inaktiverar jag defender?

När jag skall gå in på       Avast  med IE o Edge är rutan tom och med Crom varnar o stoppar   Malvare  (hot).

Vad gör jag?????

 

Defender inaktiveras automatiskt om du kör eller installerar ett annat virus-program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Clean-knappen.
Tryck på OK.
Tryck på OK fler gånger om det kommer upp meddelanden.

Datorn kommer att startas om, om den inte gör det automatiskt får du göra det själv.
En rapport kommer upp, bifoga den i ditt svar (helst själva filen och inte en skärmdump av den) eller om det är enklare så kan du kopiera innehållet i den och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner\AdwCleaner[C1].txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...