Gå till innehåll

Kan inte länka till PDF-adresser från Win 10, Edge


-64

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag kan inte skicka vidare en länk från en PDF-sida som jag har öppnat i Win 10, Edge. Det vill säga, jag kan skicka den vidare, men länken fungerar inte som någon gällande URL när den kommer fram. Det ser mera ut som någon adress som finns (tillfälligt?) i min dator.

Normalt använder jag Internet Explorer 11, men vissa sidor öppnas av sig själva i Edge och det är då det blir fel. 

Redigerad av -64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du ställt in Explorer som förval   

Inställningar /  Appar / Standardappar / Webbläsare klicka byt till Explorer  om det behövs

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, jag har valt Explorer. Jag "känner mig inte bekväm" med Edge och undviker det om jag kan.

Kan man klicka och byta på en öppnad sida? Alltså en sida som öppnas i Edge och jag vill skicka länken till någon. Kan jag då markera att jag vill ha Explorer i stället?

Redigerad av -64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Då måste Edge en del funktioner som egentligen borde vara i Explorer

För att återge funktionerna till Explorer så  får du starta gamla Standardprogram (som försvann med någon av uppdateringarna)
SKRIV (kopiera) DETTA I KÖR

"  Control /name Microsoft.DefaultPrograms /page pageDefaultProgram  "

leta sedan upp Internet Explorer,  markera/ Välj standardinställngar för programmet, som står längst, sätt bock i dom som tro du behöver  t.ex.  pdf.

Klicka sedan på spara

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på PDF-länken och välj Kopiera länk.

Annars får jag en fullt användbar länk då jag öppnar en PDF på nätet i Edge och kopierar adressen i adressfältet.

Det är inte ett PDF-dokument i din dator du öppnar i Edge? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel på en länk som jag har kopierat med högerklick på adressraden. Jag tar den från en webbsida:: file:///C:/Users/Anders/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/PVTIGBGW/kopplingsschema_se.pdf

Kan ni öppna den och få något vettigt ur den?

Jag kan ge ett "facit". Det handlar om 13-poliga släpvagnskopplingar. Får ni fram det så har ni lyckats. Men inte jag. Jag har prövat att klistra in den i Word, men den är inte manöverbar där.

Och det förslag som Hanseg föreslog förändrade inget. Du sa att man skulle bocka för det man ville ha. Det fanns överhuvud taget inget som hette PDF i den tabellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att det är i IE (som saknar PDF-visare) du klickar på PDF-länken, sedan klickar på Öppna, varpå PDF-dokumentet öppnas i Edge, efter att ha laddats ned till AppData-mappen?

Då är lösningen som jag föreslog tidigare, att högerklicka på länken och välja Kopiera genväg (motsv. Kopiera länk i Edge). Eller att från början använda en webbläsare med PDF-visare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

JoWa: Tack för vägledning och tips! Det var din text här: IE, som saknar PDF-visare, som fick mig att inse att jag har ju ingen sådan i Internet Explorer. Så jag installerade Acrobat Reader och markerade att den skulle jobba på Internet Explorer. Efter omstart och några extra uppdateringar fungerar det nu.

Vi tar länken som jag försökte kopiera exempel: http://af.valeryd.se/pdf/kopplingsschema_se.pdf 

Här ser man ju att det är en fungerande URL och att det är en PDF. Dessutom har jag öppnat den i Internet Explorer 11. Och nu börjar jag förstå sambandet här. Någon dag i januari sa datorn helt plötsligt att den skulle göra en ominstallation och den "tog över" själv och jobbade på. Den hade krånglat lite dagen innan och även lite mera samma dag. Efteråt fick jag då installera om några program och lägga till själv. Men tydligen hade jag inte tänkt på Acrobat Reader förrän nu när gav vissa tips och anvisningar. Och det är ju bara att tacka för det. Länken behöver ni bara ta som ett exempel. Det var den som jag försökte att kopiera men det fungerade inte och jag skrev min fråga här. Men nu fungerar det. Tack för detta.

Redigerad av -64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...