Gå till innehåll

Skadad Windows Media Player


CGD

Recommended Posts

Kan jag ladda hem Windows Media Player 12 någonstans.

Jag har Windows 10 64 bit och nu så har WMP blivit skadad så när jag ska spela musik kommer det upp en ruta som frågar om jag vill installera WMP från Microsofts webbplats. Svarar jag ja kommer jag hit, https://support.microsoft.com/sv-se/help/18612/windows-media-player 

Men sedan då??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Varför inte testa att installera VLC istället som troligtvis är bättre annars kan du testa MPC-HC som som skall vara en vidareutveckling av WMP den finns att hämta separat, eller som medföljande program ihop med K-lites codec paket

VLC:  https://www.videolan.org/vlc/index.sv.html

MPC-HC:  https://mpc-hc.org/

WMP:  https://www.microsoft.com/sv-se/download/windows-media-player-details.aspx

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning hade jag följande liggande på datorn, som kanske är värt att pröva:

Thankfully, it may be possible to reinstall Windows Media Player

While some people have reported that they were unable to restore Windows Media Player, others have stated that they were able to install the program again using the Apps control panel. To restore Windows Media Player in Windows 10 Fall Creators Update, simply follow these steps:

1.   Goto Settings.

2.   Click on Apps.

3.   Click on Manage Optional Features.

4.   Click on Add a Feature

5.   Scroll down and you should see Windows Media Player. Left click on it once, so it becomes highlighted and then click on the Install button.

6.   When it has finished installing, you will be able to use Windows Media Player again.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju MP 12 jag letar efter.
Hanseg din länk är ju lite fel. Den leder till MP för Windows 10 32 bitar. Men när jag laddar ber den så är det bara MP 11 och den går inte att använda eftersom jag måste ha MP 12.
yvkmug dit förslag får jag inte heller att fungera. Jag har en svensk Windows 10 så jag går till Datorinställningar - Appar. Men där tar det stopp jag ser inget som kan motsvara Manage Optional Features.  Det närmaste är Appar och funktioner och där finns MP12 inte med utan endast ett tillägg som jag installerat.

Så frågan kvarstår hur ska jag få tag i Media Player 12 för Windows 10 64 bit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara Windows själv som stoppar Windows Media Player.
Jag har ju backupper av hela systemet så jag backade tillbaka till Windows 10 1703 15063.1088 och då fungerar WMP ytan problem. Men när Windows uppdaterat sig till 1803 17134.81 då fungerar WMP inte.

Märkligt att de lägger ner sina egna program men det är ju inte det första programmet de lägger ner så det blir väl till att hitta en ny musikspelare som jag gillar.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så som jag skrivit det. Men visst är det märkligt. Jag har gjort det två gånger nu eftersom jag trodde jag gjorde fel första gången. Innan de här stora uppdateringen så fungerade WMP som det skulle och nu efteråt gör den det inte. Jag har Windows Home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, CGD sade:

Jag kan ju inte hitta en WMP att installera.

Har du verkligen inte textlänken  Hantera valfria funktioner för i så fall har du ju något allvarligt problem med din Windows-installation om det saknas delar av Inställningar.
För övrigt håller jag med gsb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter Cecilias översättning var det inte svårt att hitta listan som yvkmug avser. Här finns WMP och jag kan där bara välja avinstallera. Sedan kan jag ju välja att lägga till WMP men det resulterar bara i att felet kvarstår.  Listan som JoWa pekar på har jag också, och WMP är ibockad. JoWa skriver ju tidigare avinstallera och installera. Men då måste jag ju hitta en fil att installera ifrån. På alla ställen jag hittat WMP12 att ladda ner visar det sig bara vara WMP12 eller något otyg. Klart man kan välja en annan spelare just nu använder jag Groove Musik som jag tycker är riktigt dålig. Den klarar inte av att visa skivans fodral trots att bilden finns med i samma katalog. Den kan tydligen inte heller läsa tagarna eftersom artisten namn inte kommer med. Jag har nu uppdaterat min laptop och den fick inte samma versionsnummer. Men jag har ännu inte kollat om WMP fungerar. Kanske för att det inte finns någon mediefil på den. Får kolla upp det där senare.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, CGD sade:

Listan som JoWa pekar på har jag också, och WMP är ibockad. JoWa skriver ju tidigare avinstallera och installera. Men då måste jag ju hitta en fil att installera ifrån.

Avmarkera och tryck på OK så avinstalleras WMP. Markera och tryck på OK så installeras WMP. Programmet är då ominstallerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har prövat det också. Hjälper tyvärr inte.

Jag har letat lite på nätet och hittat att någon tror  att det är de små tillägg till WMP som finns som kan vara problemet. Jag ska installera en tidigare systembackupp igen och avinstallera dessa tillägg innan jag uppdaterar Windows så får jag se om det hjälper. Vad jag förstår så är jag inte precis ensam om att WMP slutat fungera efter 1803 uppdateringen. Varför får man olika slutsiffror på OS version? På min stora dator fick jag med Windows 10 Hemma 17134.81 men på laptoppen fick jag 17134.48.
Jag har en större och bättre laptop som ännu inte är uppdaterad. Jag ska ta och uppdatera den och se vad jag  får.

Det här hjälpte inte heller. Samma problem kvarstår:

 

JAAA, jag har äntligen fått tillbaka WMP. Men vilket krångel det var.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...