Gå till innehåll

Mp3 kvalite? Olika val


Recommended Posts

Kan någon rekommendera en bra sida som förklarar Mp3, eller göra det själv.

Jag använder programmet AVS Audio Convert för att göra Mp3 filer till min mobil. Eftersom plats inte är något större problem så använder jag alltid 320 Kbps. Men programmet har fler inställningar och vad bör jag välja. Det finns olika former av stereo (Stereo, Joint stereo och några till) och en inställning av Encoder quality. Utöver detta så finns det en hel rad inställningar som jag inte ändrat något på.

Slutligen så undrar jag om det finns något program som kan se vilken kvalité en musikfil verkligen har. Så om jag får en 320 Kbps fil så kan den ju ursprungligen ha varit bara en 128 Kbps fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stöder din telefon inget modernare än mp3 från 1991? Jag skulle satsa på Opus, som åtminstone Android 5.0+ stöder.

Här finns en beskrivning av programmets mp3-inställningar: https://onlinehelp.avs4you.com/AVS-Audio-Converter/Features/AudioFormats/ProfileEditors/MP3.aspx

Och här de ”avancerade” inställningarna: https://onlinehelp.avs4you.com/Appendix/FileFormatSettings/MP3settings.aspx

Jag föredrar VBR med högsta kvalitet. Då använder kodaren upp till 320 kbps vid behov, men slösar inte med så högt dataflöde då innehållet inte kräver det.

Joint stereo kan ge effektivare kodning om innehållet är lika i vänster och höger, men det gör nog inte någon hörbar kvalitetsskillnad om man håller sig till de högsta dataflödena.

Nej, det går inte att på något säkert sätt avgöra hur en ljudfil kodades innan den kodades om. Man kan se att ett lågpassfilter med oväntat låg lågpassfrekvens har använts, men vissa kodare låter användaren välja lågpassfrekvens, så det bevisar inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har en ny Xperia XA2 och jag kan inte hitta vad den stöder för förutom Mp3. Faktum är att jag hittar inget om vilken typ den stöder. inte ens Mp3.

Tack för hjälpen JoWa

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...