Gå till innehåll

Microsoft Windows Network


JonnyS

Recommended Posts

Har tre-fyra datorer i mitt nätverk. Alla kör win 10 home och uppdateras regelbundet.
Tre datorer är trådanslutna till min router och min laptop ansluts via WiFi.
Routern är ASUS RT-AC51U.

Den 'första' datorn går som mail, file och skrivarserver. Den startas alltid först av alla i nätverket. Ett flertal diskar är utdelade till alla i nätverket. Alla har fullständig behörighet.
Mail hanteras av programmet hMail. Alla datorer kör Thunderbird och ansluter via IMAP till mailservern.
En USB-ansluten skrivare är utdelad till alla i nätverket.   

Den 'andra' datorn är min laptop som anslutes till nätverket via WiFi.
På den läser jag mail, surfar, skriver och sparar till fileservern.

Datorer  nummer tre och fyra är datorer i huvudsak för flygsimulatorer.
Sparar och hämtar filer från fileservern. Skriver ut via skrivarservern.

Normalt fungerar allt som det skall och allt är frid och fröjd.
Utom när Microsoft har uppdaterat Win10, då får jag som regel dela ut skrivaren på nytt. Det är ju lite irriterande men överkomligt.

Men nu till problemet.
Då och då och utan synbarligt samband med något slutar Microsoft nätverket att fungera. Det yttrar sig så att när jag vill spara något på en disk på filservern och försöker öppna den via filhanteraren så går det inte. Det kommer upp en text om fileservern och disken och sedan 'Microsoft Windows Network: De går inte att hitta nätverksnamnet.' OBS det är bara windowsnätverket som strular. Kan fortfarande surfa ut på internet och pinga de andra datorerna i nätverket. Efter en del planlöst micklande eller väntan fungerar det igen. Micklandet kan bestå av att stänga och öppna filhanteraren, försöka ansluta enheterna igen, men de är redan anslutna. Ibland starta om laptoppen.
Det är samma problem med flygsimulatordatorerna då och då.
Har sökt på nätet efter lösning på problemet men har inte hittat något. Uppdatera drivrutiner sägs på flera håll men det sköts väl av Microsoft? Hittat lite om att köra vissa netsh- och ipconfig-kommandon men det hjälper inte.

Tips på effektiva åtgärder mottages tacksamt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...