Gå till innehåll

Lång uppstartstid


Hans42

Recommended Posts

Köpte en ny desktop för en tid sedan. Nöjd med den, men.... I början startade den upp på ca 20sek. Men nu tar det över 1 min. Bockat av det mesta i Aktivitetshanteraren, men det hjälper inte. Misstänker att de kanske har med E-post appen. Den söker ju av mina brevlådor vid uppstart. Hur stänger jag av den i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hamnade denna fråga i fel forum?

Köpte en ny desktop för en tid sedan. Nöjd med den, men.... I början startade den upp på ca 20sek. Men nu tar det över 1 min. Bockat av det mesta i Aktivitetshanteraren, men det hjälper inte. Misstänker att de kanske har med E-post appen. Den söker ju av mina brevlådor vid uppstart. Hur stänger jag av den i så fall?


Skickat från min S8 via Tapatalk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa detta program från Sysinternals (Microsoft) för att göra ändringar måste programmet startas som administratör, under fliken logon hittar du flera autostartande program man kan göra mycket med programmet, med eftertanke på vad man gör, kom ihåg vad har gjort så att du kan gå tillbaka och ändra om det behövs

 

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autoruns

 

 

HANS

Redigerad av Hanseg
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tydligen inte ensam om detta problem. Kanske kommer MS med någon ändring.

Litet jobbigt att läsa engelska förslag till lösningar, när den egna datorn är inställd för svenska.  Ger upp.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Hans42 sade:

I början startade den upp på ca 20sek. Men nu tar det över 1 min. Bockat av det mesta i Aktivitetshanteraren, men det hjälper inte. Misstänker att de kanske har med E-post appen.

Kom förlängningen av uppstartstiden i samband med att du började använda E-post-appen eftersom du misstänker den?
Tar det lång tid för E-postappen att hämta mejl vid andra tillfällen?

Är den långa tiden innan eller efter inloggning?
Om du har automatisk inloggning får du stänga av det för att kunna testa. Det är värdefullt att veta det för felsökningen eftersom det inte är meningsfullt att testa automatiskt startande program (inkl. E-postappen) om fördröjningen är innan inloggningen.

Har du en traditionell mekanisk hårddisk eller en SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD. Kommer ej ihåg när det inträffade exakt. Vill minnas att det inte hände varje uppstart under en period. Kanske varannan eller en gång per dag. Lång tid innan inloggning. Jag tror att det började när jag använde emailappen. Hur stänger jag av den? Fast egentligen är den ju rätt bra att använda.

 

- - - - -

 

Nu tog jag bort mina emailkonton från  mailappen. Ingen skillnad i uppstartstid. Får leta någon annan stans.....

Uppstart tar nu 45 sek. Får väl accepteras.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E-postappen kan ju inte hämta några mejl innan du loggar in. Autostartade program, sådana som man stänger av i Aktivitetshanteraren, startas inte heller förrän man loggar in utan då får du leta bland tjänster, schemalagda händelser och drivrutiner.

Har du någon hårdvara som inte är nödvändig ansluten till datorn, t ex skrivare eller extern hårddisk?
Koppla bort det och testa.

Har eller hade du något antivirusprogram installerat (förutom Microsofts)?
Ett sånt kan ibland orsaka problem, särskilt om det bara finns rester kvar efter en avinstallation. Många datorer kommer ju med ett förinstallerat antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har några externa hdd via usb. Dessutom ett par nätverksdiskar, förutom en disk direktansluten till min router. Men så har det sett ut sedan flera år. Min nya dator är bara några månader gammal. Kanske skall jag vid tillfälle återställa den totalt och börja från  början. men inte just nu....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl enkelt att starta datorn utan några diskar direktanslutna och utan tillgång till nätverket.

Men 45 sekunder tycker jag inte är så mycket när det gäller en hel uppstart och du har väl fler program installerade nu än när datorn var helt ny. Själv använder jag viloläge för att minimera tiden tills jag kan börja använda datorn och stänger bara av den helt en gång i månaden för att Windows-uppdateringarna ska installeras.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator utan någon extern hdd, ej nätverk = 18 sek.

Do men med nätverk = 18 sek.

Do men med WD My Book via usb = 38 sek.

Do men bytt usb-kabel till WD = 28 sek.

Verkar som något i WD  bromsar upp litet.

Tack för att du gav mig en "knuff"!   :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du kunde hitta en förklaring!

Det kan ju tänkas att WD My Book är lite seg att starta upp så Windows får vänta en del innan den får nödvändig information. Om man skulle råka ut för ransomware är det bra om backup-diskar inte är tillgängliga så om du använder WD My Book för backuper kan det ju vara bra att bara ansluta den när du gör en backup.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 HAR blivit segare sedan man patchade Meltdown och Spectre. Det tar nu en ansenlig tid att Windows 10 startar, men så är det nog för alla. Windows Defender säkerhetscenter är också en bov i dramat då den måste hämta informationen om skyddet från Gud vet var...

 

Windows 10 är numera inte alls lika snabbt som det en gång varit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...