Gå till innehåll

Göra en olaglig XP pro laglig utan att formatera


eklov

Recommended Posts

Jag har köpt en multilicens på bl.a. XP från ett dataföretag som gick i konkurs. Där fick jag en XP pro-skiva som skulle gälla för 10 användarlicenser. Ett databasprogram höll oss kvar i Win98 ett par år tills vi inte kunde vänta längre. Tog kontakt med en tidigare medarbetare i dataföretaget (som nu jobbade i ett annat dataföretag) och fick ett antal key codes av honom. Nu visar det sig att dessa key codes inte är genuina. För att gardera mig har jag nu köpt 10 XP pro sp2 licenser med skivor och installerar dessa vid de tillfällen en dator måste formateras. Nu har jag lust att göra resten av datorerna lagliga utan att formatera dom. Hur gör jag? Hur registrerar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en multilicens på bl.a. XP från ett dataföretag som gick i konkurs. Där fick jag en XP pro-skiva som skulle gälla för 10 användarlicenser. Ett databasprogram höll oss kvar i Win98 ett par år tills vi inte kunde vänta längre. Tog kontakt med en tidigare medarbetare i dataföretaget (som nu jobbade i ett annat dataföretag) och fick ett antal key codes av honom. Nu visar det sig att dessa key codes inte är genuina. För att gardera mig har jag nu köpt 10 XP pro sp2 licenser med skivor och installerar dessa vid de tillfällen en dator måste formateras. Nu har jag lust att göra resten av datorerna lagliga utan att formatera dom. Hur gör jag? Hur registrerar jag?

Jag antar att den "fule" versionen som finns installerad är en VL och då går det inte byta till serienummer till OEM elller retail. Tror man måste installera om eller reparera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att den "fule" versionen som finns installerad är en VL och då går det inte byta till serienummer till OEM elller retail. Tror man måste installera om eller reparera.

Hej

Via MS ska det gå att byta via msoobe och manuellt byte av serienummer.

Sedan måste de ge ett nytt nummer via telefon.

Men är det x antal licenser som i det här fallet så kanske MS har en smartare lösning.

dvs att ge en volym licens för småföretag.

Men vissa VLK "fulingar" som snurrar kanske det är kört med.

Hursomhelst kan MS det här "utantill" och de är mycket hjälpsamma nuförtiden  ;D

(av någon anledning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta manuellt är inte så svårt.

Edit the registry of the illegal machine.

Use Regedit and find:

HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsNTCurrent VersionWPAEvents

In the right pane, right-click the ODBETimer binary value and select Modify. Change at least one character of this value to either a number from 0 to 9 or to a letter from A to F, and then click OK and close the Registry Editor. This renders the current product key invalid and deactivates Windows.

Reactivate Windows using your new product key.

Click Start | Run and enter the command: %systemroot%system32oobemsoobe /a

Windows will launch the Product Activation Wizard.

Select the option to telephone a Microsoft customer service representative to activate Windows.

Select the Change Product Key option and enter your new product key.

Click Update and close the window.

If Windows returns you to the previous screen, just select the Remind Me Later option. When the wizard is finished, reboot the system.

When Windows reboots, your next step will depend on which Windows XP version you are using. If you have XP Home or Professional, youll be prompted to reactivate your copy of Windows through the normal activation process. If you have XP Corporate, no activation is required and your machine should have a valid product ID.

Men har man installerat med en VL skiva kan du bara byta till en ny VLK inte till en retail/oem key....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta manuellt är inte så svårt.

Men har man installerat med en VL skiva kan du bara byta till en ny VLK inte till en retail/oem key....

Hej

Nej jag vet att det inte är svårt men är det 10 burkar och ett företag så kanske MS

har bättre förslag. Sedan är jag inte säkert att det är så med en VLK licens......

Så därför är det ju meningslöst att vi spekulerar om detta.

Bättre man kontaktar MS som är hjälpsamma nuförtiden i sådana här ärenden.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid hoppas på det.... fast det jag hittade hos MS var

rätt likt det jag skrev innan.

http://support.microsoft.com/kb/328874/en-us

Hej

Jo jag skrev ju det.

"Via MS ska det gå att byta via msoobe och manuellt byte av serienummer."

Men för att undvika allt ev trassel eftersom det är en tillkrånglad situation med flera datorer

och inblandade parter så brukar MS vägen vara den bästa för att få enklaste sättet.

MS är inte farliga att ringa till.......... många fler skulle nyttja MS istället för att slipp få

en massa konstiga råd.

I USA finns tex PCSAFETY som alla ringer till för enklast möjliga lösningar men i Sverige har MS lyckats göra sin support minimal men just licens support har de satsat på av förklarliga skäl.

Men visst kan man "pillra själv" och prova .... men "tid är pengar" för företag.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...