Gå till innehåll

Återställning av laptop.


JonnyS

Recommended Posts

Har haft min laptop i ett år nu. Den började att bete sig konstigt så jag beslöt att göra en full återställning av Windows 10.
Och nu började strulet. Förstår att jag behöver ett Microsoftkonto för att verifiera min Win10 licens. Men sedan skulle jag ange en pinkod och nu är microsoftkontot + pinkoden den nya inloggningen. Så vill jag inte ha det. Jag vill ha mitt 'vanliga' inloggningskonto och utan lösenord. Har försökt med 'netplwiz' men där står ju bara microsoftkontot och det går inte att få utan lösenord, dvs pinkoden. Hur skall jag göra för att få det som jag vill? D.v.s inloggning med ett lokalt konto utan microsoftkonto. Måste jag göra en ny ominstallation? Och hur skall den göras i så fall?
En ominstallation är ju rena mardrömmen med tanke på resultatet. En förfärlig massa appar och program som jag inte vill ha. Ett mastodontarbete att rensa bort dessa tillägg.
Finns det något sätt att slippa alla dessa överflödiga appar och program? Jag vill ju enbart ha ett Win10 OS med det som tillhör ett OS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv "inloggningsalternativ" i sökrutan som finns bredvid "startknappen". Då kommer du till en sida där du kan ändra just dina inloggningsalternativ.

Om du funderar på att göra en ominstallation med ett windows utan appar och program som du inte vill ha så kan jag rekommendera ett program som heter

NT Lite

https://www.ntlite.com/

Där kan du skapa en "slipstreamad version av windows 10 genom att lägga till och dra ifrån.

Gratisversionen av programmet är något begränsad men räcker till en hel del.

Du kan läsa om grunderna för hur du gör

https://winbuzzer.com/2015/08/02/how-to-slipstream-windows-10-with-all-existing-updates-xcxwbt/

Du skapar alltså en installationsfil av windows 10 som du har redigerat genom att med programmet lägga till eller dra ifrån e.x. drivrutiner, uppdateringar, appar m.m.

Lite meck är det men vem sa att livet eller windows 10 är enkelt.:lol:

 

 

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...