Gå till innehåll

Windows 10 October 2018 Update har släppts


DAson

Recommended Posts

On 10/3/2018 at 2:18 PM, Lasse B said:

Upptäckte, att när man ställt in ljusstyrkan, som från början var 50%, ställt in det på 82 %, så händer det när datorn bla startat om att det går tillbaka till 50%..

I den tidigare versionen kunde man spara inställningen, hittar inte det någonstans.

Jag brukar ställa in dem sakerna som ljusstyrkan på skärmens egen inställnings panel.

Om man vill man göra det krångligare för sig så kan man använda funktionen DDC/CI som finns på en del skärmar.

Står för:  Display Data Channel - Command Interface

Innebär att man kan kommunicera med skärmen via datorn istället, som med hjälp av ett litet program.

Brukar finnas och ladda ned kostnadsfritt från supporten hos tillverkaren.

 

Själv inte brytt mig om och uppgradera, klamrat mig fast på min 64 bitars version av Windows 7 Ultimate och kommer troligen fortsätta göra så sålänge det är möjligt.

Det blir väl en övergång så småningom när det blir dags för annat moderkort och processor som kräver lite nyare operativsystem.

Men tills dess så tycker jag inte det finns något egentligt behov av att byta ut något som faktiskt fungerar.

Tycker Windows 7 fungerar alldeles utmärkt till vad jag själv använder det till i stort sett dagligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lordshivaya sade:

Uppdaterade en PC för att testa, hemnätverket försvann med uppdateringen sorgligt.

Fruktar det samma, fick du igång nätverket igen?

 

17 minuter sedan, Lasse B sade:

Man får räkna med att allt kanske inte fungerar klockrent efter en stor uppdatering, ny version.

Skall man behöva räkna med sådant? Håller med Opptokoppter med Win7!

 

Kan inte MS dela på uppdateringarna så ett block blir sådant som har med systemets säkerhet att göra och ett annat block för lullull och annat krafs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lordshivaya sade:

Uppdaterade en PC för att testa, hemnätverket försvann med uppdateringen sorgligt.

Trådlöst nätverkskort?
Det har varit vanligt vid tidigare stora uppdateringar och ofta hjälper det med att hämta och installera drivrutinen för det trådlösa nätverkskortet. Om du inte kan koppla datorn med nätverkskabel kan du hämta drivrutinen på en annan dator och föra över med USB-minne eller liknande.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Trådlöst nätverkskort?
Det har varit vanligt vid tidigare stora uppdateringar och ofta hjälper det med att hämta och installera drivrutinen för det trådlösa nätverkskortet. Om du inte kan koppla datorn med nätverkskabel kan du hämta drivrutinen på en annan dator och föra över med USB-minne eller liknande.
 

Är det inte bättre att strunta i uppdateringen om inte Microsoft kan göra det på ett bättre sätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget trådlöst nätverkskort.

Att allt inte fungerar klockrent vid dessa stora uppdateringar får man räkna med, jag har kört windows 10 sedan det kom 2015 och följt alla uppdateringar och alla har fallerat på någon punkt.

Att skapa ett nytt hemnätverk är ingen stor grej, problemet blir om jag gör det nu och senare väljer att uppdatera mina andra burkar och samma sak händer igen. Irritationsmoment.

Jag har inte hittat så mycket nytt som är användbart ännu. Att skicka SMS från datorn gjorde jag redan på 90-talet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker Windows 10 borde vara bättre än den är. Har i allafall skippat NOD32 på mina datorer, kör nu enbart med Defendern och den funkar ju OK. Denna uppdatering tänker jag vänta ut, tills MS trugar på mig den, men kommer inte stänga av något. Använder också Ccleaner mer sparsamt mot tidigare. Har sett att tempmapparna inte längre samlar på sig lika mycket som tidigare och det är ju bra Win 10 Pro på 2 HP-datorer och en Win Home 27 tums, alla AIO. Köpte en Laptop med 10 Pro också, en HP som jag använder till filmtittning på TV. Nu pockar en fin höstdag, på uppmärksamhet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, OlleBull sade:

Har i allafall skippat NOD32 på mina datorer, kör nu enbart med Defendern och den funkar ju OK.

Äntligen! Grattis. :D

Tycker att du kan slänga ut CC också, och använda den inbyggda städfunktionen (Storage Sense), som jag skrev om tidigare i tråden. För övrigt är CC halvtrasig i 1809.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att Microsoft dragit tillbaka windows 10 october update p.g.a. issues.

https://www.theverge.com/2018/10/6/17944966/microsoft-windows-10-october-2018-update-documents-deleted-issues-windows-update-paused

Tur att jag var bortrest och inte hann installera. Nu vaknar säkert olyckskorparna igen.

Edit: Sorry missade att JoWa hann före...……...

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DAson sade:

Är det någon som vet när det kommer en fungerande release av Windows 10 October 2018 Update?

Ja, när de anställda på MS slutar upp med att leva efter mantrat: "Högerhanden vet inte vad vänsterhanden gör":D

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...