Gå till innehåll

Windows 10 October 2018 Update har släppts


DAson

Recommended Posts

Är det någon som vet om Microsoft hinner få ut oktober uppdateringen denna månad det är inte många dagar kvar på oktober. Det kanske blir annat datum för den uppdateringen som kom 2 oktober. Ibland så tycker jag att Microsoft har lite för bråttom att släppa en uppdatering som kan ställa till med problem precis då med April uppdateringen April 2018 Update. April 2018 Update funkar väldigt bra och är väldigt stabil.

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, DAson sade:

Är det någon som vet om Microsoft hinner få ut oktober uppdateringen denna månad det är inte många dagar kvar på oktober.

Riktiga namnet är väl September uppdateringen (Windows 10 1809). Behöver väl inte ändra namn för att den kommer i November istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon här som har gjort en ren installation av Windows 10 October 2018 Update har ni stött på problem efter installationen? Uppgraderingen har ju orsakat problem för användare runtom i världen då filer försvann bl.a. dokument och bilder. Men är en ren installation bra eller dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, DAson sade:

Är det någon här som har gjort en ren installation av Windows 10 October 2018 Update har ni stött på problem efter installationen? Uppgraderingen har ju orsakat problem för användare runtom i världen då filer försvann bl.a. dokument och bilder. Men är en ren installation bra eller dåligt.

Jag laddade hem 1809 som ISOfil och  en uppdatering som heter KB4464330 som ska åtgärda problemen i ursprungsversionen.

Sedan använde jag programmet NTLite och integrerade uppdateringen i ISOfilen.  Den fick då version 17763.55 när jag gjorde en ren installation med den.

Jag har inte stött på några problem med den , såvitt jag märkt,   så jag får väl säga att det var bra.

https://www.ntlite.com/

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2018-10-01 at 13:53, Lasse B sade:

Kommer det att bli några förändringar i Windows Defender Säkerhetscenter.

Någon som vet ??

En spännande sak som inte är ny i höstens utgåva, utan som har funnits sedan 1703, men alltjämt är av som förval, är att WDA kan köras i en sandlåda.

Med sandlådan i bruk, skapas en ny underprocess till MsMpEng.exe, kallad MsMpEngCP.exe (CP = content process). Den körs på låg integritetsnivå med AppContainer, medan MsMpEng.exe körs på högsta integritetsnivå (system). För MsMpEngCP.exe är Win32K-systemanrop ej tillåtna. Givetvis används också Data Execution Prevention (DEP), Address space layout randomization (ASLR), och Control Flow Guard (CFG).

Detta bidrar till att göra WDA mycket mindre sårbart. Det blir svårare att utnyttja brister i mjukvaran, på samma sätt som webbläsares sandlådor minskar den skada skadlig kod på nätet kan orsaka.

För att använda denna sandlåda, kör Kommandotolken (cmd.exe) som administratör och ange detta kommando:

setx /M MP_FORCE_USE_SANDBOX 1

Läs mer: Windows Defender Antivirus can now run in a sandbox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...