Gå till innehåll

Tömma en LapTop med Windows-7 , Hur göra ?


2stroke

Recommended Posts

Hej !

Ska tömma en gammal ASUS LapTop med Windows-7 på precis allting och göra en ny så REN installation som möjligt.
Den enda hårddisken är delad i 2 olika partitioner från fabrik.
Hur ska jag gå tillväga för att flytta över allt innehåll till en extern Hårddisk för att spara ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Cecilia sade:

Dina egna filer, typ dokument och bilder, kan du lätt kopiera till den externa disken med hjälp av Utforskaren.
Program måste installeras om efter att Windows har blivit ominstallerad.

Du får gärna skriva utförligt om hur jag ska gå tillväga med att kopiera över alla egna filer, dokument, foton, musik, osv osv.
( Joo, förstår detta med att alla program försvinner och måste installeras om, men det är inte problemet. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar öppna Utforskaren två gånger, så att jag får två fönster som jag placerar bredvid varandra på skärmen.

I det vänstra fönstret letar jag upp de mappar där jag har egna filer, ofta ligger de i C:\Användare\"anv.namn"\ i mappar med namn som "Mina Dokument", "Mina bilder", Favoriter.

I det högra fönstret tar jag fram den externa hårddisken. För varje mapp på C:, dvs i högra fönstret, som jag vill kopiera, skapar jag en ny mapp på den externa hårddisken med samma namn, t ex "Mina dokument".
Jag öppnar den nyskapade mappen.
Jag markerar alla filer i vänstra fönstret som ska kopieras och drar dem sen över till det högra fönstret.
Då kommer Windows att göra en kopia av filerna på den externa hårddisken.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2018-10-16 at 15:08, Cecilia sade:

Jag brukar öppna Utforskaren två gånger, så att jag får två fönster som jag placerar bredvid varandra på skärmen.

I det vänstra fönstret letar jag upp de mappar där jag har egna filer, ofta ligger de i C:\Användare\"anv.namn"\ i mappar med namn som "Mina Dokument", "Mina bilder", Favoriter.

I det högra fönstret tar jag fram den externa hårddisken. För varje mapp på C:, dvs i högra fönstret, som jag vill kopiera, skapar jag en ny mapp på den externa hårddisken med samma namn, t ex "Mina dokument".
Jag öppnar den nyskapade mappen.
Jag markerar alla filer i vänstra fönstret som ska kopieras och drar dem sen över till det högra fönstret.
Då kommer Windows att göra en kopia av filerna på den externa hårddisken.
 

TACK för hjälpen.  :)

Nu är datorn tömd på allt av intresse och jag har blåst om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...