Gå till innehåll

Felmeddelande vid start windows 10


avskedsfest

Recommended Posts

Jag fick virus på min dator. Installerade om Windows 10, valde att behålla filer.

När jag nu startar datorn får jag ett felmeddelande, "kan inte hitta ....", meddelandet refererar till en plats på datorn och en fil

Hur kan jag få bort detta meddelande? Kan man se vad datorn försöker öppna och ta bort just denna fil?

Eller måste ni ha exakt felmeddelande....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag öppnar ms config hittar jag en flik som heter startup. den säger att jag ska öppna task manager. Där finns ngt som heter startup. hittar dock inte min fil där

Detta är vad som står när jag startar windows

"Windows cannot find

C:/users/home/appdata/roaming/microsoft/windows/Wisbiaus/iajuggdr.exe. Make sure you typed the name correctly, and then try again"

Hjälper detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som något skadligt program. Har antivirusprogrammet hittat något sådant innan meddelandet började komma?

Du kan kolla i Administrationsverktyg -> Tjänster om det är en tjänst, dock mer besvärligt att kolla där eftersom man inte ser exe-filernas namn i listan utan behöver öppna varje möjlig tjänsts Egenskaper. I Schemaläggaren kan det också finnas sånt som startas när Windows startas eller när man loggar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju bli en del konstigheter när man väljer att inte göra en komplett ominstallation utan väljer att behålla en del.

Följ anvisningarna i första inlägget i tråden Till dig med virus eller andra skadliga program i datorn så gott det går. Du behöver alltså köra FRST och bifoga de två loggarna så tar jag och läser dem för att se var referensen till den borttagna filen finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Du behöver i alla fall inte tacka förrän du vet att det blir löst ;)

Starta programmet Anteckningar.
Kopiera alla rader i rutan:

Startup: C:\Users\Home\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\wisbiaus.lnk [2018-10-01]
ShortcutTarget: wisbiaus.lnk -> C:\Windows\System32\cmd.exe (Microsoft Corporation)

och klistra in i Anteckningar. Kontrollera att inga filer har delats upp på två rader.
Spara filen på skrivbordet med namnet fixlist.txt.

Stäng av alla program.
Starta FRST som finns på skrivbordet.
Klicka på knappen Fix.
Vänta tills programmet är klart.
Om datorn inte startas om automatiskt så gör det själv.

Programmet skapar en logg Fixlog.txt på skrivbordet.
Klistra in innehållet i den i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voila!

 

 

Fix result of Farbar Recovery Scan Tool (x64) Version: 20.12.2018
Ran by Home (22-12-2018 22:13:48) Run:1
Running from C:\Users\Home\Desktop
Loaded Profiles: Home (Available Profiles: Home)
Boot Mode: Normal
==============================================

fixlist content:
*****************
Startup: C:\Users\Home\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\wisbiaus.lnk [2018-10-01]
Shortcut Target: wisbiaus.lnk -> C:\Windows\System32\cmd.ex e (Microsoft Corporation)
*****************

C:\Users\Home\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\wisbiaus.lnk => moved successfully
Shortcut Target: wisbiaus.lnk -> C:\Windows\System32\cmd.ex e (Microsoft Corporation) => Error: No automatic fix found for this entry.

==== End of Fixlog 22:13:48 ====

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...