Gå till innehåll

Inget nätverk !!??


Recommended Posts

Jag bara undrar... jag har skark signal via mitt modem till min dator, men lika väl tjatas det om att närverk saknas ??

VAD betyder det ?? Kan på nåt sätt avhjälpa detta fenomen ?

Detta är ju mycket frustrerande då jag i stället måste koppla upp med via mobilens internet vilket kostar en massa GB, medans jag inte har nån limit på uppkollpingen till datorn och routern

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du stängt av modemet (routern?) och datorn, för att sen starta modemet och vänta några minuter innan du sätter på datorn?

Fungerar internetanslutningen om du ansluter datorn till modemet med en nätverkskabel?

Får du i datorn upp en lista över tillgängliga nätverk och ditt modem är ett av dem?
I så fall bör du i den listan kunna välja att ditt modem ska tas/glömmas bort, följt av att du väljer modemet igen och skriver in krypteringsnyckeln på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad man kan göra som permanent lösning beror på orsaken och med resultatet av det du kan testa kan man förstå mer av vad orsaken kan vara.

Så det fungerar ibland?
Kan du komma på någon skillnad mellan de gånger det fungerar respektive inte fungerar?

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Sandstone50 sade:

Nej ingen skillnad... Om felet ligger i datorn så kan jag ku inte klaga på internetföretaget :-(  

Det är oftare fel med uppkopplingen till datorn än till telefoen 

Går det att komma åt routerns inställningssidor när det inte går att komma åt internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, önskar jag visst vad inställnings sidorna är.

Datorn är en Acer Aspire F 15, Här info om uppkopplingen, vet inte om det är upplysningen du efterlyser.

Sitter mesta delen av dagen framför datorn... önskar jag kunde mera... får bli i nästa liv :-) 

image.png.b15511947e4f953ec6b6551ee513857e.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra ändå för det visar att datorn har kontakt med modemet/routern.

Nästa gång som datorn inte har någon internetanslutning gör du samma sak och om resultatet blir detsamma, dvs inloggningsskärm så vet du att det inte beror på datorn. Första steget då att starta om modemet/routern och andra steget att kontakta internetleverantören.

Hur man loggar in på modemet/routern ska framgå i manualen. Om du inte har kvar den så brukar det gå att ladda ner den på tillverkarens webbplats (därav Venoms fråga om modell).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...