JoWa

Microsoft byter från EdgeHTML till Chromium

Recommended Posts

The release candidate of the new Microsoft Edge for Windows and macOS can be downloaded right now with general availability targeting Jan. 15 in more than 90 languages.

Getting your sites ready for the new Microsoft Edge

Tillägg.
Edge Beta har nu uppdaterats till 79.0.309.11 (samma som Edge Dev).
Redigerad av JoWa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laddar...

• Liknande innehåll

• Av JoWa
      I dag släpptes Vivaldi 1.0, den första stabila versionen av en ny webbläsare. Vivaldi utvecklas till stor del av tidigare Opera-utvecklare, som ett alternativ till ”nya” Opera, som många användare sedan Presto-tiden (Opera före Chromium) inte är nöjda med.
      Vivaldi 1.0: Not for everybody, just you
      Vivaldi för Windows finns som 32-bit och 64-bit, den senare ”experimentell”: https://vivaldi.com/download/
      Bakgrund: https://vivaldi.com/story/
      Version 1.0.435.38 är baserad på Chromium 49.0.2623.110 (samma version som Chrome stabil, f.n.).
    • Av JoWa
      Microsoft har i dag presenterat Windows 10 S, en version av Windows 10 som endast kan köra program från Windows Store.
      Edge är alltid standardwebbläsare, och standardsöktjänsten (”Bing och regionala sökleverantörer”) kan inte ändras i Edge och IE.
      Det här är Windows 10 S Vanliga frågor och svar om Windows 10 S
    • Av roffe12
      Nyfiken på vilka inställningar ni använder i Edge. Vore kul att se vilka val ni användare gör.
      INSTÄLLNINGAR
      Radera webbdata (kryssrutor) >
      Webbhistorik - Cokkies och sparade webbplatsdata - Cachelagrade data och filer - Nedladdningshistorik - Formulärdata - Lösenord
      Visa mer >
      Medialicenser -Pop-up undantag - Tillåtelse att använda positioner - Tillåtelse att använda helskärm - Behörigheter för meddelande
      Avancerade inställningar >
      Blockera pop-up fönster - Använd Adobe-flash player - Skicka do-not track-begäran - Optimera webbsökningsresultat - Låt webbplatser spara licenser - Använda sidförutsägelse för att förbättra läsupplevelsen - Använd smart screen
      Vore intressant att se vad användare väljer.

• Av JoWa
      Avira Scout är en Chromium-baserad webbläsare som i går gjordes allmänt tillgänglig, efter att ha betatestats sedan juli 2015. Den nuvarande fasen, early access, omfattar endast Windows (32-bit), medan betatestare även har tillgång till versioner för Ubuntu/Debian (64-bit) och OS X (64-bit). Jag har haft Scout installerad i Ubuntu sedan början av december, då Scout 46 släpptes. Nuvarande version av Scout är baserad på Chromium 47.0.2526.111, men skall snart uppdateras till 48.
      Syftet med Scout är att erbjuda bättre säkerhet och skyddat privatliv (privacy), även för användare utan större kunskaper på detta område. Ännu är inte alla planerade funktioner implementerade. Så långt möjligt läggs nya funktioner till i form av tillägg. De tillägg som nu ingår i Scout är:
      Avira Autopilot Avira Browser Safety Avira IFrame monitor experiment HTTPS Everywhere (EFF) Privacy Badger (EFF) Tilläggen är tillagda som s.k. component-extension, vilket innebär att de är dolda i chrome://extensions, och inte kan tas bort eller inaktiveras, varken av användaren eller andra program, som annars kan göra sådana ändringar mot användarens vilja. Vill man surfa utan dessa tillägg, får man använda inkognitoläget. För att se dessa tillägg i chrome://extensions får man starta Scout med --show-component-extension-options.
      Avira Autopilot ger åtkomst till olika lägen, för närvarande Comfort Mode och Secure Mode. Ett tredje läge, preliminärt kallat Paranoid Mode, är under utveckling. Autopilot styr Browser Safety.
      Avira Browser Safety varnar för skadliga webbsidor, potentiellt oönskade program och förhindrar spårning (med filterlista). Dessutom finns, något oväntat, en prisjämförelsefunktion, som kan inaktiveras.
      EFF:s HTTPS Everywhere omdirigerar anslutningar från http till https för tusentals webbsidor, och ger visst skydd mot nedgraderingsattacker.
      EFF:s Privacy Badger skyddar mot spårning, men inte med hjälp av en filterlista som Avira Browser Safety, utan genom att upptäcka vilka domäner som spårar hur man surfar. När spårning upptäcks, blockeras den domänen, eller i vissa fall endast kakor från den domänen, om innehållet från den anses väsentligt för den besökta sidan (t.ex. typsnitt länkade från andra domäner).
      Länkar:
      Avira Scout Avira Scout: On Early Access (2016-01-28) Welcome to the Avira Scout Early Access (2016-01-28, med länkar till äldre inlägg om Scout)
    • Av Hampus
      Hej!
      Kan jag inaktivera Microsoft Edge, den startar upp om jag ex.vis klickar på länkar i ett mail, men för min del så föredrar jag Chrome
      före både Edge och IE.  Finns ju ett val där jag markerat och valt Chrome men det verkar inte fungera.
      Mvh
      Hampus

EDIT: "Grävde" lite på näten och hittade en lösning. 
      https://www.youtube.com/watch?v=vfCBRKoce3o
    • Av Turbopump
      Nu när windows 10 går igång i full skala den 29 juli så påstår sig microsoft ha storsatsat på sin "nya" webbläsare Microsoft Edge. Den skall bli snäppet bättre och snabbare än alla andra webbläsare. Hur är det nu då med det? Jag är fullt medveten om att den ännu inte är helt klar......men när jag använder den så blir jag inte imponerad. Om microsoft tänker vara med och konkurrera ut alla andra webbläsare så borde de ha hunnit längre än så här. Snabb är den nog eftersom den saknar alla former av tillägg.
      Det första jag slås av är det "simpla" utseendet. Två val av av tema "ljust" eller "mörkt" wooaaw. Startar upp och hela skärmen dränks av ads och någon adblockare finns inte att lägga till.
      Enda sättet att få bort dom är att laborera med host-filen enl. nedan och vem orkar göra det?

http://winaero.com/blog/block-ads-in-microsoft-edge-browser-project-spartan/

Om microsoft med detta anser att de storsatsat på webbläsaren då vete tusan hur de tänker och de knäpper knappast någon av de andra webbläsarna på näsan. Skärpning anbefalles.