Gå till innehåll

Recommended Posts

Min dotter vill ha min hjälp med sin dator men jag vet inte heller vad som är fel och jag har dessutom inte datorn här. En Acer Aspire V3-331 med 4 GB RAM och 126 GB SSD.

Felet började förra veckan med att hon inte kunde spara Word dokument. Office 2007.  Excel gick däremot att spara. SSD:en hade runt 50 GB kvar. Hur det gick till vet jag inte men plötsligt så gick det att spara Word igen. Men nu återkom hon med att det inte går att spara Word dokument och inte heller WordPad.
Hon behöver nu datorn för något slutprov på sin utbildning så det vore ju bra om jag med er hjälp kunde få det till att fungera. Så har ni några idéer vad som kan vara fel? Kan det vara Windows fel? Datorn har ju Windows 10 så måste jag kunna hämta hem MediaCreationTool1809 och göra en nyinstallation? Kommer det att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte ännu. Datorn har inte kommit hit ännu. Om jag inte får igång den tror du att det blir några problem med att installera om datorn med en helt nerladdad version av Windows 10? Jag har ju sett att det finns ett diagnostik verktyg i Office så det kan det ska jag börja med.  Men om jag kör en Windowsinstallation kommer det då inte upp ett reparationsval någonstans där. Men hur gör jag då? Är det bara till att starta datorn och sedan starta Windows installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte du kunde fråga din dator om Anteckningar.

Jo, man kan reparera Windows med hjälp av installationsskivan, men eftersom Windows startar så finns det ju en de andra alternativ som systemfilsgranskaren och ominstallation av Windows men ens egna filer rörs inte (dock ska man ju ha backuper utifall att något går fel).
https://support.microsoft.com/sv-se/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system
https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026528/windows-reset-or-reinstall-windows-10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälp Cecilia.

Det var ju mappen Mina Dokument som hon försökte spara till. Men varför stoppas filerna plötsligt. De har ju inte gjort det tidigare. Och i den bärbara jag har så stoppas inte filerna, så något måste ju hänt. Nu tog vi bort Reglerad Mappåtkomst så nu fungerar allt. Men hur viktig är egentligen den här funktionen?

Microsoft skriver ju Appar. Likställer de då appar med program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, i den mappen vill man förstås kunna spara sina egna filer. Använder annat antivirusprogram än Defender så jag vet inte varför det plötsligt blev problem, men det är en bra säkerhetsfunktion för att förhindra skadliga program att lägga sig i de mappar som bevakas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också råkat ut för det problemet. Normalt är alla Microsoftprogram godkända av Defender Reglerad mappåtkomst. Rätt som det var kunde jag inte spara med Word, utan skev in att den skulle vara godkänd i "Tillåt en app i Reglerad mappåtkomst". En tid senare fick jag göra likadant med Excel. Så felet som jag ser det ligger inte i mapparna utan hos Defender. Efter en tid gjorde jag en total ominstallation. Jag har Office 365. Dessa händelser skedde någon gång i våras!

Redigerad av yvkmug
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi hade ju lite bråttom för Windows talade ju hela tiden om vad som var fel. Lägst ner till höger kom det ju varje gång upp en felrapport som vi bara stängde ner. Men när vi faktisk läste vad det stod tala de ju Windows om vad som var fel. Tyvärr talade Windows inte om varför det blev fel. Men eftersom allt fungerade tidigare så misstänker jag att det kan vara någon uppdatering som Microsoft skickar på en som ställt till med något.

Men när det står att man ska lägga till en App ska jag då leta upp Word.exe filen. Dottern använder inga Appar utan Office 2007 som är ett program.
Jag är också inne på att göre en ominstallation utav Windows. Jag har gjort så med den något äldre Acer Aspire V3-772 som jag har och då laddade jag ner ett helt färskt Windows 10 och installerade från ett USB minne och det gick ju helt utmärkt. Samtidigt blev jag ju av med all extra som Acer skickar med. Så det borde väl gå med den nyare Acer Aspire V3-331också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, CGD sade:

Men när det står att man ska lägga till en App ska jag då leta upp Word.exe filen. Dottern använder inga Appar utan Office 2007 som är ett program.

ja

Tror Microsoft har börjat kalla både program och appar för appar eftersom det då blir som på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...