Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag har Win 10, Explorer 11 och Office. Det finns en liten ikon som säger One drive. Varje gång jag startar datorn tycks den ha uppdaterat något? Jag Googlade på One drive och fick intrycket att det är någon sorts "säkerhets- och sparprogram". (Alltså spara filer, inte pengar) Men jag har aldrig använt One drive aktivt eller medvetet. Så nu funderar jag: Är det något automatiskt som jobbar i  bakgrunden utan att man behöver göra något kommando, eller jobbar det här i mitt fall "bara på tomgång" för att jag inte gör något?

Om det nu är någon sorts säkerhetskopiering av filer, Googlesvaret pratade om foton bl.a, hur kommer jag åt dom om jag skulle hamna i den situationen att min nuvarande dator kraschar?

Och om man köper ny dator, blir One drive automatiskt överflyttad med sitt sparade material till den nya datorn? Naturligtvis får vi förutsätta att jag har kvar Office i det läget och installerar det på den framtida nya datorn.

Kan man kolla vad som finns där i dag? Och det borde väl finnas någon sorts inloggning som bara jag har tillgång till? (Vilket jag i nuläget inte känner till att jag skulle ha)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja,

OneDrive är Microsofts svar på Dropbox, Google Drive, iCloud och andra molnlagringar.

Filer som sparas i den mappen på din dator (du måste aktivt välja att spara där) synkroniseras upp till MS molnlagrings-servrar.
För att kunna lagra filer där måste du ha ett Microsoft-konto. När väl detta är på plats kan du också nå dina filer från en webb-sida eller annan dator där du loggar in i OneDrive med samma MS-konto.

Det innebär att om din dator går önder så har du ändå kvar dina filer du lagrat där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...